Gazdaság hvg.hu 2017. október. 22. 11:13

Vége, ebben a hatalmas országban nem gyártanak többé autót

Hetven év után véglegesen megszűnik az autógyártás Ausztráliában. A GM Adelaide melletti gyárában pénteken gördült le a szalagról az utolsó, vörös színű Holden Commodore.

A gyártás beszüntetésének több oka is van. A helyi piac viszonylag kicsi. Ráadásul mindentől messze van, nagy a földrajzi távolság. A gyártási költégek az ázsiai árakhoz képest magasak. Az ausztrálok pedig nem hajlandóak többet fizetni egy autóért csak azért, mert ott díszeleg rajta a felirat: Made is Australia.

A nagy autógyárak közül először a Ford jelentette be még 2013-ban, hogy befejezi Ausztráliában a járműgyártást. Hét hónappal később a GM döntött ugyanígy. A végső csapást pedig a Toyota mérte a helyi autógyártásra 2014 februárjában - írja a CNN amerikai hírtelevízió weboldala.

A GM azért ezer alkalmazottat (főként dizájnereket és mérnököket) megtart az ausztrál vállalatnál, de ez csak töredéke annak a sok ezer embernek, aki ebben az iparágban kereste a kenyerét.

A cég vezérigazgatója, Ricahrd Philips azt mondta, hogy a színvonallal, a minőséggel soha nem volt gond, az utolsó kocsi pedig a legjobb volt, ami valaha legördült a gyárósorról.

Az eredetileg nyeregkészítéssel foglalkozó társaság 1924-től gyártott karosszériát a General Motors számára. Hét évvel később az amerikai cég része lett, ahol 1936-ban fogtak neki egy teljesen saját ausztrál autó megtervezésének.

Az első, 48-215-ös számot kapó modellt Ben Chifley akkori miniszterelnök 1948 novemberében mutatta be. A Telegraph cikke szeirnt ez nemhogy technikai újítást nem hozott, de még az akkori kényelmi elvárásoknak se nagyon felelt meg.

Ez, és az autó igen magas ára – a 675 ausztrál font az évi átlagfizetés kétszerese volt – sem tántorította el az ausztrálokat a kocsitól: már úgy 18 ezer rendelést adtak le rá, hogy egy darabot sem gyártottak még le belőle. A nemzeti büszkeségen túl az ausztrál utak igényeihez alakított szerkezet volt a robusztus autó sikerének a titka.

Az ausztrálok imádata pedig a következő évtizedekben sem csökkent, ám a piaci sikerhez ez nem volt elég. Amikor a hatvanas években az ausztrálok csökkentették az autóimportot terhelő magas vámokat, a kontinensen megtelepülő Fordon és Toyotán kívül más márkák is sorra csábították el a fogyasztókat.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Köves Gábor 2024. december. 29. 20:00

Dobó Kata amerikai filmje és Andy Vajna vikingjei is az élmezőnyben – Hollywood legnagyobb bukásai

Hollywood legnagyobb bukásai közt van olyan film, amely öt rendezőt fogyasztott el, köztük Coppolát is. És olyan is, amelynek zsiráf szereplője rálépett a saját péniszére. Börtönbe küldött rendező, reciklált díszlet, elhízott rabszolgalány és egy elképesztő szexjelenet – Tim Robey, a Telegraph filmes újságírója Box Office Poison című könyvében mesél a legendás bukások hátteréről. A szerzővel beszélgettünk.