Erről maga Tállai András dicsekedett el.
A kormánypárti Magyar Időknek azzal dicsekedett Tállai András adóügyekért felelős államtitkár, hogy az elmúlt évben több mint 260 milliárd forintot tett ki a behajtási bevétel, ami az adóhivatal új módszerének tudható be, holott 2015-ben még 149 milliárddal tudott többet beszedni a NAV - hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzet.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) évkönyvében található adatokból az derül ki, hogy ilyen alacsony behajtási számot utoljára 2007-ben produkált az adóhatóság, amikor alig valamivel haladta csak meg a 260 milliárdot a végrehajtási bevétel.
A politikus egyébként hosszasan ecsetelte a NAV új "segítő hozzáállását", miszerint sokkal több fizetési felszólítást postáz az elmaradással küzdő ügyfeleknek, így a tájékoztatás után az érintettek lehetőséget kapnak a korrekcióra. Hozzátette, hogy a nem fizetők ügyében azonban már a törvény engedte szigorral lépnek fel.
Tállai az inkasszókkal is eldicsekedett, holott 2015-ben inkasszóból és a végrehajtás elkezdése utáni önkéntes befizetésekből is összesen 346 milliárd forint bevétel származott, közel 90 milliárddal több, mint a 2016-os teljes összeg. A Magyar Nemzet azt írja, a visszaesés nem a magánszemélyeket, hanem jellemzően a cégeket érintő ellenőrzések terén mutatkozott meg.
Tállai arról is beszélt, hogy tavaly kétszer annyiszor mentek ki az adóvégrehajtók a cégek telephelyére, vagy a magánszemélyekhez, mint 2015-ben. Ennek az lenne a célja, hogy az érintettek ne tüntethessék el vagyontárgyaikat, ne hiúsíthassák meg a köztartozás beszedését, megtérítését. A személyes végrehajtás jóval költségesebb, bonyolultabb és időigényesebb, mint az inkasszó, de a bevételi számokból az látszik, hogy eredménytelenebb is.
A lap emlékeztet rá, hogy több tízezerrel csökkent a vizsgálatok száma tavaly a NAV-nál a kisebb állomány miatt.
A Nemzetgazdasági Minisztérium az alábbiakat közölte a hírre reagálva:
"A 2016-ban átalakított NAV célja az adózók segítése, támogatása. A hatóság maximális szigorával csak az adócsalást, adóelkerülést üzletszerűen űzőknek kell számolniuk.
Ez a szolgáltató szemlélet érvényesül a végrehajtásban is. Míg 2015-ben a NAV a fizetési határidő napján azonnal indította a végrehajtást, és inkasszálta a vállalkozás bankszámláját, addig az új NAV a pár napos késedelemmel fizető vállalkozásokat, magánszemélyeket először figyelmezteti. A cél nem az, hogy a végrehajtási statisztika számai évről-évre növekedjenek. A költségvetési bevételek is úgy növekedhetnek hosszú távon, ha egy indokolatlan, azonnali végrehajtás nem lehetetleníti el a vállalkozást.
Az érintett vállalkozások pozitív visszajelzése mellett a költségvetési bevételek nagysága is igazolja azt, hogy sokkal hatékonyabb és eredményesebb az átalakított, ügyfélbarát NAV. 2016-ban - többek között az új szemléletű, önkéntes befizetés ösztönzését célul tűző végrehajtásnak köszönhetően - az elvártnál is 31 milliárddal több bevételt hozott az adóhivatal. Az új, szolgáltató szemlélettel 2016-ban 456 milliárddal több bevételt hozott a NAV, mint az azonnali és jellemzően maximális büntetést kiszabó 2015-os évben. Az adóbevételek növekedésében vitathatatlan szerepe van az adózói morál javulásának, amelyet a NAV az idén még tovább szeretne fejleszteni a támogató ellenőrzésekkel, a nyújtott szolgáltatásokkal (pl. e-szja), illetve az önkéntes teljesítésre ösztönző végrehajtással."A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.