Vidéken naponta milliókból, Budapesten tízmilliókból lehetne megoldani, hogy ingyen járjon a tömegközlekedés bárkinek a szmogriadó alatt.
Naponta több tízmillió forint körüli bevételkiesést is okozhatna a BKK-nak, ha egy szmogriadó alatt ingyenessé tenné a budapesti tömegközlekedést. Vidéken egészen más a helyzet, ott néhány millió forinttal lehet szegényebb a város egy, a szegedihez hasonló akció alatt.
Szegeden úgy számolnak: körülbelül 1,5-2 millió forintjába kerül a városnak naponta az, hogy ingyenessé tették a tömegközlekedést, vagyis ha egy hétig marad a szmogriadó, akkor tízmillió forint környékén lehet a végösszeg. A legnagyobb részét ennek a jegyárbevétel kiesése teszi ki. Egy évben körülbelül másfélmillió jegyet értékesítenek, ez naponta átlagban valamivel több, mint négyezer utast jelent a bérleteseken kívül. A kieső bevételt a város fogja megtéríteni a közlekedési társaság felé.
Más, Szegedhez hasonló méretű városokban is jókora problémát okoz a légszennyezettség, de ezeken a helyeken egyelőre nem tervezik azt, hogy ingyenessé tennék a tömegközlekedést. Pedig a friss adatok szerint Debrecenben és Miskolcon is rosszabb a szmoghelyzet a szegedinél, és Győrben sem sokkal jobb. Az ország legnagyobb városai közül jelenleg Budapesten, Szolnokon és Miskolcon veszélyes, Szegeden, Debrecenben, Dunaújvárosban, Tatabányán, Győrben, Sopronban és Szombathelyen pedig ennél egy fokkal jobb, de még így is egészségtelen a levegő.
Budapesten persze nagyságrendi a különbség a vidékhez képest. A BKK kérdésünkre ugyan egyelőre nem közölt pontos adatokat arról, mekkora kiesést jelentene, ha ingyen lehetne utazni, de a cég korábbi adatai szerint naponta átlagban mintegy 90 ezer vonaljegyet, közel 1500 24 órás jegyet, és kétszáznál valamivel több 24 órás csoportos jegyet adnak el. Ez összességében közel 35 millió forint bevételt jelent egy napra lebontva. Igaz persze, hogy januárban kevesebb turista érkezik a fővárosba, de ezt a csökkenést kompenzálhatja, hogy a szmog miatt ilyenkor többen választják a tömegközlekedést. Nem csak ez számít azonban: a szmogriadó alatt több extra kiadással is számolnia kell a közlekedési cégnek. Több buszt állítanak forgalomba – köztük olyanokat is, amelyek ontják a füstöt, miközben egy helyben állnak -, és ehhez a sofőröket is meg kell fizetni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.