Korántsem jelent automatikus meggazdagodást egy dohánybolt üzemeltetése, ezt mutatják az első teljes üzleti év számai. De azért van olyan is, akinek ez is összejött. Sopronban például két trafikkal 3,5 milliárdos forgalmat lehetett elérni. És hát nagy buktákat nem találtunk a hírességeknél, illetve a "valaki valakije" trafikosoknál sem. Akadnak azért furcsaságok is a papírra vetett számokban, például hogyan lehet Budapesten bő másfél milliárd forintos bevétel mellett plusz nulla profitot felmutatni?
Hatalmasat szakított a Tabakland 2012 Bt. A magyarországi trafikvilág csúcsán ez a soproni betéti társaság áll: az első tört évben (2013 júliusától működnek az új formában a trafikok) 2,6, míg az első teljes évben, tavaly bő 3,5 milliárd forintos bevételről számolt be. A profit sem mindennapi: 190, tavaly pedig 203 millió forintos adózott nyereséggel büszkélkedhet a jelek szerint direkt a trafikosztásra rárepülő, 2013 májusában alapított vállalkozás. Mindkét évben 150 millió forint hasznot osztalékként kivettek a tulajdonosok a cégből.
Az egyedülálló eredmény szinte kizárólag a dohánynak köszönhető: tevékenységi körében szerepel ugyan az ital-kiskereskedelem és a szerencsejáték, fogadás értékesítése is, de lottót, totót és kaparós sorsjegyet nem árulnak, a szeszes ital eladása pedig elenyésző a cég forgalmában. „A dohányáruk jelentik a fő profilt” – mondta lapunknak a vállalkozás egyik képviselője.
Nagyon jó helyen van |
A társaság boltjai a hét minden napján kinyitnak, hétköznap és szombaton reggel hattól este 10-ig lehet vásárolni, illetve vasárnap csak az egyik üzemel, reggel nyolc és este 8 között. Nem is meglepő a fullos nyitva tartás, hiszen az üzletek pont az Ausztriába vezető főút mentén – a Bécsi úton – helyezkednek el, így ha kell, ha nem, a teljes átmenő forgalom útjába esnek. „A Sopronból a határra vezető út a legfrekventáltabb pálya dohányértékesítési szempontból” – mondta lapunknak korábban egy szállító, aki éveken át terített Sopron környékén cigarettát. |
Osztottunk-szoroztunk és az idei árbevétel alapján – dobozonként ezer forintos átlagárral számolva – arra jutottunk, hogy a Tabakland 2012-nek átlagosan naponta mintegy 10 ezer csomag cigarettát kellene ehhez eladni. Ez még akkor is embert próbáló feladat, ha a társaság által üzemeltetett két üzletre oszlik e mennyiség. A megoldás az, hogy a határ másik oldaláról nagyobb tételeket vásárlók is jönnek – hiszen akkora az árkülönbség, hogy egy ausztriai kereskedőnek is megéri az itteni kiskereskedelmi árakon beszerezni a dohányárut. „Vevőink 80 százaléka a határ túloldaláról érkezik” – mondja a cégvezető. Az osztrákok egyszerre 15 csomaggal vehetnek dohányt a rájuk vonatkozó osztrák törvények szerint (2014 első felében 40 csomag volt a felső határ), sokan maximálisan ki is használják a határhoz közel eső településeken.
A papírok szerint 16 főt alkalmazó társaság beltagja, tulajdonosa Bellák Péter Istvánné, a cégben két kültag van, egy házaspár, akik lakcíme megegyezik a bt. bejelentett székhelyével. A Tabaklandban formálisan részt nem vevő Bellák Péternek már régebben is volt egy trafikja a városban és korábban a soproni kaszinót üzemeltette egy üzlettársával.
Keveseknek megy elfogadhatóan, a többség kínlódik – nem erre lehetett számítani
Ez alapján a soproni trafiküzemeltető alapján azonban hiba lenne általánosítani. A dohánykereskedelem a „tömegsport” szintjén nagy küzdés – legalábbis ezt mutatják az első teljes üzleti év tapasztalatai.
A trafikozás annak ellenére sem bizonyult nagyon sokak számára bombaüzletnek, hogy az eredetinél végül két és félszer nagyobb, 10 százalékos árrést szavaztak meg a trafikoknak, és nagyon jelentősen csökkent az elárusító helyek száma, azaz egy mostani trafikba több ember megy be, mint a felforgatás előtt. „A mintegy hatezer, koncessziót nyert cég közül ötszáznak, de legfeljebb ezernek megy jól az üzlet, a többiek számára inkább a túlélés a tét” – mondta lapunknak egy, a dohány értékesítésben évtizedek óta jelen lévő és koncessziót is nyert trafikos.
Pedig sokan gondoltak arra két éve, hogy megütik a főnyereményt a trafikok üzemeltetői. Az, hogy csak minden tizenkettedik vagy jó esetben minden hatodik trafikosnak megy jól, főként az elhelyezkedéssel magyarázható, ahogyan azt a fenti soproni vállalkozás példája is mutatja. Budapesten, vidéki nagyvárosokban, a nyugati határszélen sok kuncsaftjuk van a dohányboltosoknak, máshol azonban pangás van – és ebbe belejátszik az is, hogy az illegális piac egyre nagyobb szeletet hasít ki. A költségek pedig nagyjából fixek.
Dől az országba a csempészcigi |
Csaknem másfélszer annyi csempészcigarettát foglaltak le tavaly a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) adatai szerint, mint 2013-ban. Megéri kockáztatni, hiszen akár 6-7 millió forintot is kereshetnek egy éjszaka alatt. A NAV jövedéki statisztikája szerint tavaly több mint 7,9 milliárd szál cigarettát, szivart és szivarkát értékesítettek Magyarországon, ami jócskán elmarad a korábbi évek átlagától. A legális cigarettaforgalomban tapasztalt visszaesés hátterében nem a tömeges leszokás, hanem a csempészcigi mellett a fogyasztói magatartás változása is áll: dobozos cigaretta helyett inkább dohányt vesznek az emberek. |
Úgy lehet kalkulálni, hogy egy alkalmazott havonta 200 ezer forintba kerül (ez 150 ezer forintos bruttó bért és annak járulékait jelenti), de egy üzletet két-három dolgozóval lehet megoldani, ez teszi ki a költségek legnagyobb részét. A fővárosban egy üzlethelyiség bérleti díja félmillió forint körül alakul, plusz a rezsi, de vannak Budapesten ennél egy-két százezer forinttal olcsóbb helyek is. A rezsi viszonylag nem sok, a koncessziós díj és a trafik felszerelésének beszerzéséhez 2013-ban felvett hitel törlesztése is elhanyagolható a dolgozók béréhez képest. Vidéken a bérleti díjak is moderáltabbak, és az alkalmazottak is beérik valamivel kevesebbel.
Aki tehát megcsípett jó elhelyezkedésű üzletet, az azért jó bulit csinált. És a „celebek” nagy része utóbbi csoportba tartozik – de vannak kivételek is.
Aranybányászok
A trafikos pályázatot kiíró Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatója, Gyulay Zsolt baráti köréhez tartozó személy családja is nyert trafikot. A barát és volt cégtárs Czupy Gábor fia, Czupy Dániel Happy Trafik Bt.-je két koncessziót is nyert, egyet Gyulay lakókörnyezetében, Óbudán, egyet pedig Sopronban. Czupy Gábor testvére, Tóthné Czupy Adrien szintén Sopronban vitt el egy trafikot. A dohányvezér sógornője, Józsa-Gyurics Tünde is koncessziótulajdonos lett tavaly, a Blikk szerint három dohányboltot üzemeltet. Nekik eléggé bejött a trafikbiznisz, cégük, a Szinde Bt. tavaly is és tavalyelőtt is 23-24 millió forint mérleg szerinti eredményt hozott össze.
Az nem is kérdés, hogy a nyugati határszélen trafikot üzemeltetni nagyon zsíros biznisz. Ezen a környéken dolgozik a Czupyék trafikcégében részt vevő Trajber Gábor is, aki nem csupán egy kültag pozíciót szerzett a dohánykereskedelemben, hanem több cégén keresztül hét trafikos betéti társaságban tulajdonos, van ahol a cégvezetői pozíció is az övé.
Trajber-trafikcégek | ||||||
2104 | 2013 | |||||
Árbevétel | Adózott eredmény | Mérleg szerinti eredmény | Árbevétel | Adózott eredmény | Mérleg szerinti eredmény | |
Andrea Tabak | 105,0 | 3,66 | 3,66 | 17,4 | -0,98 | -0,98 |
Anita Tabak | 148,4 | 4,66 | 4,66 | 52,35 | 3,06 | 3,06 |
Happy Tabak | 385,0 | 10,37 | 0,37 | 159,87 | 4,56 | 4,56 |
Krisztina Tabak | 215,24 | 4,09 | 4,09 | 87,07 | 0,231 | 0,231 |
Lajtos Tabak | 1464,8 | 17,1 | 17,1 | 486,4 | 32,3 | 32,3 |
Magyar Tabak | 114,0 | 2,64 | 2,64 | 58,4 | 2,18 | 2,18 |
Panino-Trafik | 217,8 | 12,39 | 12,39 | 62,9 | -0,44 | -0,44 |
Viktor Tabak | 341,2 | 3,26 | 3,26 | 214,6 | 14,96 | 14,96 |
Forrás: hvg.hu gyűjtés, NAV |
Geld Tours Kft. vállalatán keresztül dohányboltot működtet például Sopronban, a kópházi határátkelőnél, Mosonmagyaróváron vagy Csornán, Fertődön. Betéti társaságai révén összesen 13 koncessziót tart kézben. Van közöttük milliárdos árbevételt összehozó társaság is, a három trafikkal dolgozó Lajtos Bt. idei forgalma 1,46 milliárdot ért el – érdekes, hogy az egy évvel korábbi töredék évben 486 milliós forgalom mellett majd’ kétszer nagyobb eredményt ért el.
Palcsó Tomi öt trafikkoncessziót nyert az államtól, a Megasztárban feltűnt énekes Csepelen négy, Zuglóban egy trafikot kapott. (Azóta hármat bezárt, de máshol ugyanennyit nyitott is.) Palcsó korábban rendszeresen fellépett fideszes rendezvényeken. 23 milliós adózott profitot fialtak az egységek.
Hazai élelmiszerlánc-vezérek is keményen dolgoznak a trafikpiacon
A CBA-fejesek körül jól kivehető trafikos céghálózat alakult ki, az élelmiszerlánc több vezetőjéhez is köthetők trafikcégek. (De a CBA franchise-hálózata nem működtet trafikokat, azok nem a céghez, hanem magánszemélyekhez kötődnek.) Krupp József, a központi CBA-cég igazgatósági tagja például Kruda-Invest Kft. nevű cégén keresztül három trafikvállalkozást jegyez, amelyek összesen 11 dohányboltot működtetnek. A CBA-vezérnek jól megy a trafikozás, tavaly a három bt. összesen csaknem 2,25 milliárdos forgalmat hozott össze és adózott eredményeik hozzávetőleg 80 millió forintot tettek ki, amit a tulajdonos(ok) gyakorlatilag teljes egészében ki is vett(ek) a cégekből.
A vezető nemzeti élelmiszerlánc egy másik igazgatósági tagja, Breier László ugyancsak meglátta a lehetőséget a cigarettaárusításban, Vörösvár Invest Kft. családi cégén keresztül 7 trafikcéget irányít, valamint benne van egyik-másik Krupp-dohány érdekeltségben is. Breier cégei összesen 16 dohányboltot működtetnek. A számok szerint 2014-ben az összforgalom ugyan csaknem 1,9 milliárdig futott, az összes adózott eredmény szűk 40 millió forint, amit jobbára két cég rakott össze.
Lázár Vilmos és Lázár Zoltán két családi kft.-n keresztül összesen négy betéti társasággal lépett be a dohánykereskedelembe, ez összesen 6 üzletet jelent – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató és a NAV adataiból. Szűk 40 millió adózott profit így is összejött.
Egy másik magyar hátterű, a valahai ÁFÉSZ-ek bázisán létrejött kiskereskedelmi üzlethálózat, a Coop-csoport belevágott, öttucatnyi bejegyzett cégének oroszlánrészében saját nevén lett tulajdonos. Az ország 1600 településén háromezer boltot működtető Coop a többi nagytól eltérően nem szorult be egyetlen régióba, trafikos cégeit országos szinten terítette.
A Zirc-Coop Zrt.-nek például öt trafikos cége van, amelyek összesen 11 dohányboltot igazgatnak a városban és környékén. A társaság által összefogott bt.-k tavalyi összesített árbevétele több mint 517 millió forint volt, adózott eredménye pedig csak 1 millió forint. Az encsi székhelyű Abaúj Coop Zrt. három dohányárus céget működtet, amelyek összesen 9 trafikot tartanak fenn Encsen és a környező falukban. A három betéti társaság összesített árbevétele tavaly 357,9 millió forint volt. Ugyancsak összesített adózott eredményük éppen csak elmaradt a 10 millió forinttól.
„Hírességek” trafikcégeinek eredményei | ||||
A koncesszió nyertese | Árbevétel (millió forint) | Adózott eredmény (millió forint) | Mérleg szerinti eredmény (millió forint) | |
Gyulay Zsolt ismerősei | Happy Trafik Bt. | 385,0 | 10,37 | 0,37 |
Panino-Trafik Bt. | 217,8 | 12,39 | 12,39 | |
Szinde Bt. | 813,4 | 22,9 | 22,9 | |
Csetényi Csaba és Krskó Tibor | Szivar Torony Castle Bt. | 297,2 | -22,0 | -22,0 |
Szivar Torony City Bt. | 1074,5 | 34,0 | 34,0 | |
Szivar Torony River Bt. | 153,3 | -9,67 | -9,67 | |
Palcsó Tamás | P-SZ Tabak Bt. | 707,0 | 22,93 | 22,93 |
Szatmáryné Jahl Angéla | Bagó-Ért Bt. | 248,6 | 7,57 | 7,57 |
Harrach Tamás | Fumatore Bt. | 986,3 | 42,65 | 36,65 |
Krupp József | Keszi Tabak-Shop Bt. | 919,3 | 38,5 | 0,0 |
Krisztina Tabak-Shop Bt. | 841,4 | 29,6 | 0,0 | |
Völgy Tabak-Shop Bt. | 490,3 | 11,2 | 3,2 | |
Breier László | Fitti Tobacco Bt. | 112,3 | -7,2 | -7,2 |
Flórián Tabak Bt. | 247,9 | 6,7 | 6,7 | |
Gyenes Tabak Bt. | 67,8 | -1,9 | -1,9 | |
Hegyvidék Tabak Bt. | 316,4 | 5,8 | 5,8 | |
Hídfő Tabak Bt. | 199,6 | 7,8 | 7,8 | |
Orczy Tabak Bt. | 445,2 | 14,0 | 14,0 | |
Récsei Tabak Bt. | 500,4 | 13,9 | 13,9 | |
Lázár Zoltán és Lázár Vilmos | Roken Tobacco Bt. | 429,1 | 7,79 | 7,79 |
Sun Leaves Tobacco Bt. | 225,3 | -3,1 | -3,1 | |
Tobacco Leaves Bt. | 592,5 | 22,37 | 22,37 | |
Tobacconist Trade Bt. | 513,2 | 12,0 | 0,0 | |
Forrás, Opten.hu e-beszamolo.hu, hvg.hu-gyűjtés |
A 25 éves Mészáros Roland cége, a Lando-Ker Bt. Miskolc mellett Csömörön, Fóton, Dunakeszin és Törökbálinton is nyithatott trafikot. A dologban az az érdekes, hogy ő a felcsúti alpolgármester fia (nem áll rokonságban a polgármester Mészáros Lőrinccel). Kicsi problémát jelenthet az alpolgármester csemetéjének, hogy cége, a Lando-Ker Bt. 2014-re vonatkozó eredménykimutatása és mérlege nem található az igazságügyi tárca e-beszámoló oldalán, csak az egy évvel korábbi. Tavalyelőtt mindenesetre nem ment rosszul a társaságnak, 580 milliós forgalom mellett több mint 26 milliós adózott eredményt hozott össze, amiből 25 milliót ki is vett a cégből a tulajdonos.
Szatmáry Kristóf, a nemzetgazdasági tárca korábbi államtitkára, illetve családja is megtalálta a helyét a trafikpiacon, három cégen keresztül működtetnek dohányboltokat. A politikus édesanyja – aki nemrég a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség elnökeként exponálta magát vasárnapi zárva tartás kérdésében – lányával egy trafikcéget jegyez.
Áttételesen a KDNP-s Harrach Péter fia, a XIII. kerületben önkormányzati képviselő Tamás is belépett a trafikpiacra, a vasárnapi zárva tartás egyik „arca” fiának cégét egy olyan férfi vezeti, aki kültag egy angyalföldi trafikok koncessziós jogát elnyerő társaságban. A bodrogkeresztúri Beimli Tamás egy napon lett a gárdonyi Greenproperty Kft. ügyvezetője és kültagja a három angyalföldi trafik koncessziós jogát elnyerő Fumatore Bt.-nek. Az egyik dohánybolt a Lehet Csarnokban, a másik kettő a piac közelében működik. Jól hoznak a trafikok, tavaly már csaknem 1 milliárdos forgalom mellett több mint 42 milliós adózott eredményt termeltek.
A nagymenők sem mindig kaszáltak nagyot papíron
Igazi nagymenők a szakmában Csetényi Csaba és Krskó Tibor, a Szivartorony Investment Kft. tulajdonosai. (Rajtuk keresztül Csetényi testvére, Zsuzsanna is tulajdonos.) Már 16 éve üzemeltetnek exkluzív dohányáru-kereskedést Budapesten a Hotel Kempinski oldalában Cigar Tower néven. Meglepő módon, papíron mégsem megy nekik túl jól a trafiküzlet, cégeik az új éra első teljes üzleti évét, 2014-et annak ellenére éppen csak pozitív nullával zárták összességében, hogy összforgalmuk bőven meghaladta a másfél milliárd forintot is. Pedig kilenc koncessziót nyertek el, most ebből hét trafikot üzemeltetnek.
Amikor rákérdeztünk az ekkora forgalomhoz képest is kirívóan kevés kimutatott nyereség okára, a három trafikcég tulajdonosa, a Szivartorony Investment Kft.-től azt a választ kaptuk, hogy „hosszú távon is fenntartható, biztonságos és minőségi szolgáltatásra törekszünk az új jogszabályi feltételek közepette is az elmúlt két évtizedhez hasonlóan. Ennek a következménye ez az eredmény-szerkezet”.
Sorjáznak a költségek a bértől a marketingig |
A Szivartorony Investmenttől azt is megtudtuk, hogy a trafikcégeik költségszerkezetében a legnagyobb kiadást jelentő árubeszerzésen túl a bér és bérjellegű kiadások, helyiségbérlet, rezsi, biztonsági és készpénz-logisztikai kiadások a leghúzósabbak. A nagy készpénzforgalom miatt ugyancsak jelentős tételek a magas banki költségek, a takarítás és egyéb karbantartás, a számvitel és könyvelés, valamint a jogi szolgáltatások díjai. Mindezeken túl kiadásként jelentkezik a marketing-promóció is. |
Az ország talán legnagyobb trafikhálózatát „üzemeltető” Continental-csoporthoz köthető, véletlenszerűen kiválasztott cégek tavalyi eredményei is elég vegyesek. A vizsgált cégek árbevétele – bár felbukkant közöttük egy, amely milliárdos forgalmat hozott össze 2014-ben – jellemzően a 150-400 milliós sávban mozgott. Egyharmaduk veszteségesen működött, de a legnagyobb pozitív adózott eredmény is 12 millió forint alatt maradt – ellenkező irányban a legnagyobb adózott veszteség 13 millió forint feletti volt. A pozitív eredménnyel záró cégek adózott nyeresége jellemzően 4,5 millió forint körül szórt, de jó néhány csak pár százezer többlettel zárt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.