Mi mindent hajlandók megtenni a bankok, hogy magukhoz édesgessék az embereket? Bizarr és fura akciókban nincs hiány a világon: van, ahol fegyvert adnak kamat helyett, cicát a hitel mellé, elvégzik a nagymosást, grillszettet sorsolnak ki. Nálunk van olyan bank, amely virágmagot ad ajándékba, egy másik 20 ezer forintot utal az új ügyfelének. Kőkemény marketingstratégiák állnak a háttérben.
Bemegy egy bankba, hogy lakáshitelt vegyen fel. Sorszámot húz, vár, leül az egyik egyenpulthoz. Aztán többször is bemegy a bankba, ahogy - vontatottan - halad a folyamat, de végül csak megkapja a kölcsönt. Más esetben, ha ön valakinek a valakije a bankban, esetleg kicsit pénzesebb ügyfél, a szokásosnál nagyobb kölcsönt kér, és elég szép jövedelme is van, úgy akár kiemelt ügyfélként is kezelhetik. Félrehívják egy szobába, lehet, hogy az ügyével személyesen a fiókvezető foglalkozik, akit telefonon is felhívhat - munkaidőben -, és még kávéval vagy ásványvízzel is kínálják. Esetleg kap pár tizedszázaléknyi kamatkedvezményt.
Ezt szokta meg Magyarországon. De mit szólna hozzá, ha így indulna a beszélgetés: "Akkor nézzük csak, lesz egy bankszámlanyitás, egy lakáshitel, egy új bankkártya. A macskát pedig hova kéri?"
Ez nem fikció. Mindez persze nem Magyarországon történik, hanem Oroszországban. A legnagyobb orosz pénzintézet, a Sberbank ugyanis új jelzáloghiteleihez olyan opciót is biztosít, hogy cicákat lehet kölcsönözni az ingatlanba történő beköltözéskor. Az oroszoknál ugyanis úgy tartják, szerencsét hoz, ha egy új, újonnan vásárolt lakásba először egy macska lép be, és csak utána az emberek. A bank az állatot csak néhány órára adja kölcsön, a macskák pedig amúgy az alkalmazottaké, de jelzésértékű, hogy ilyen apróságra is odafigyelnek.
Pedig az egyeseknek talán bizarr, de mindenképpen fura megoldással a Sberbank talán még sehol sincs más bankokhoz képest.
Ahol puska, grillszett, golfütő jár a bankszámlához
A különböző ajándékokkal, érdekes akciókkal célzott figyelemfelkeltés nem újkeletű a pénzügyi szektorban, ráadásul vannak egészen meghökkentő megoldások.
Már több évtizeddel ezelőtt, 1976-ban az Egyesült Államokban található First National Bank of Colorado azt a megoldást választotta, hogy kamat helyett inkább puskákat ad ügyfeleinek. Kétségkívül elég fura megoldást, ám a program 1998-ig működött, amikor is a mélybe szakadtak a kamatok, a fegyvergyártók pedig elkezdtek árat emelni. A bank szóvivője szerint nagyon népszerű volt az akció, ők pedig kis pénzintézethez képest jelentős plusz forrásokat tudtak bevonni.
Ez a szokványosnak semmiképpen sem nevezhető tradíció egy michigani banknál, úgy fest, tovább élt. A North Country Bank and Trust a 90-es években kezdte el ugyanezt az akciót azon ügyfeleinek, akik bizonyos időre pénzt kötnek le a banknál. A logika itt is a coloradói banknál tapasztaltat követte: az ügyfél lemond a kamatról, cserébe több mint 100 puska közül válogathat kedvére. A puskákat helyben meg is lehetett tekinteni, a bank speciális széfjében mutatták meg azokat reménybeli ügyfeleknek. De a pénzintézet nemcsak lőfegyverrel marketingelt, hanem órákat, golfütőket is adott a kamat helyett ügyfeleinek, ha azok így kívánták.
Egy másik amerikai banknál ennél lényegesen kevésbé megosztó árukat párosítanak a szolgáltatásokhoz. Az amerikai First Farmers State Bank ugyanis idén minden egyes fiókjában elégedettségi felmérést tartott, a résztvevők között pedig komplett grillszetteket sorsoltak ki.
Ingyen fuvar, átvállalt nagymosás, ölelés
De vannak más megoldások is. 2003-2004-ben az HSBC bank New Yorkban két taxit a saját színeibe öltöztetett, és ingyen utazást biztosított azoknak, akik a pénzintézet bankkártyáját fel tudták mutatni. Szintén az Egyesült Államokban, Washington D. C.-ben történt meg pár éve az, hogy az ING Direct munkatársai egyszer csak felbukkantak egy munkanap reggelén a metróállomáson, és minden ott lévőnek kifizették a jegyét.
A szintén amerikai FirstBank plakátjain kisvállalkozó ügyfeleiket reklámozták (telefonszámmal együtt), ezzel is jelezve: mennyire törődnek ezzel a szektorral. A bank hirdetőoszlopon is megismételte aztán az akciót: 500 náluk bankoló vállalkozó névjegykártyáját rakták ki.
Az Industrial Credit Unionnál a 2008-as karácsonyi szezonban egyszerűen a 20 dollárosokat cserélték ki ötvenesekre a bankautomatákban. Az ATM-es trükközésre aztán nemrég megint akadt példa: a kanadai TD Bank több mint 30 ezer ügyfelének mondtak köszönetet úgy, hogy a bank munkavállalói 20 dolláros bankókat adtak a fiókokban tartózkodó embereknek, illetve négy speciális bankautomatát is üzembe helyeztek, ahol személyre szabott ajándékokkal kedveskedtek nekik. Ugyanez a bank 2008-ban már folytatott egy gerillakampányt, akkor több tízezer esernyőt osztottak szét esős napokon, és több tízezer adag kávét is felszolgáltak az utcán. Volt olyan is, hogy pizzát szállítottak ki ügyfelüknek, illetve elvégezték nála a nagymosást – teljesen ingyen.
A fenti megoldásoknál olcsóbbal is élnek időnként a bankok: a Sydney Credit Union ausztrál pénzintézet például úgy ünnepelte meg arculatváltását és új csomagjainak bevezetését, hogy a céghez tartozó munkatársak ingyen öleléseket, masszázst osztogattak az ausztrál nagyváros utcáin.
Köszönjük, hogy minket válaszott. Virágmagot adunk ajándékba
Elvétve akad magyar példa is. A már említett Sberbank magyar leánybankjánál egy számlacsomag esetében idén májusban és júniusban olyan akció élt, amely 20 ezer forint egyösszegű jóváírást jelentett azon ügyfeleknek, akik havi 100 ezer forint beérkezését és két kártyás vásárlást vállalnak fél évig.
Más magyarországi banknál ennél apróbb figyelmességgel kedveskednek az ügyfeleknek: a fenntarthatóságra koncentráló MagNet Banknál ugyanis virágmagot küldtek az ügyfeleknek.
Ezekre a (sokszor) hülyének tűnő akciókra miért van szükség?
A cicák kikölcsönzése elsőre megmosolyogtatónak tűnhet, a bankrablásra is alkalmas fegyver ajándékba adása pedig bizarr. Ugyanakkor komoly marketingstratégia, a helyi tradíciók figyelembe vétele áll a promóciók, akciók hátterében. Ráadásul a netes banki ügyintézés felívelése közben többen felismerték, hogy az emberek számára fontos a fizikai kontaktus.
A North Country Bank and Trust puskás akciója például a helyi hagyományokhoz illeszkedik. Michigannek az a területe tradicionálisan vadászvidék, így sok embernek van fegyvere. A mindössze alig pár fiókkal rendelkező pénzintézet pedig így szerette volna felhívni magára a figyelmet, hiszen ez kevesebb reklámköltéssel is jár, ráadásul az újságírók és cikkek is elviszik a bank hírét. A pénzintézet emellett jól is járt, hiszen a tapasztalatok szerint nemcsak helyiek vették igénybe ezt a szolgáltatást, hanem gazdagabb, más állambeliek is, akiknek viszont a pénze így a banknál hevert, akár több éven keresztül is. Hasonló logika mentén mozoghat a First Farmers Bank akciója is: a mezőgazdaságra, agrárvállalkozókra szakosodott pénzintézet szabadtéri hússütés ígéretével igyekszik a természetet minden bizonnyal kedvelő ügyfeleit elégedettebbé tenni.
Emellett az akciók akkor is jól jönnek, ha új márkát kell bevezetni a piacra, illetve arculatváltáson esik át a cég. Előbbire jó példa lehet a magyarországi Sberbank 20 ezres akciója, a pénzintézet ugyanis korábban Volksbank néven működött, így ezzel a lépéssel igencsak kitűnhettek a többiek közül. Utóbbi pontra pedig a Sydney Credit Union lépése lehet a válasz: elvégre arculat-, esetleg névváltáskor a minél szélesebb tömegekhez eljutás lehet a kulcs.
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.