2013. május. 22. 14:47 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. május. 22. 15:14 Gazdaság

Continental: a dolgozóink a cég érdekében pályáztak

A Continental közleményben utasította vissza "a sajtó egyoldalú hisztériakeltését" a dohánygyárhoz köthető trafiknyertesekkel kapcsolatban. A közlemény azonban a sajtó egyetlen megállapítását sem cáfolja, sőt közvetetten alátámasztja azokat. A Contintental szerint dolgozói központi szervezés nélkül, de a dohánygyár érdekében indultak a trafikpályázaton.

A Continental Dohányipari Zrt. már meg sem lepődik azon, hogy az elmúlt napokban több olyan cikk is megjelent a sajtóban, amelyik a magyar tulajdonú dohánygyárhoz "köthető" dohánykoncessziós nyertesekről ír – "természetesen" más dohányipari szereplőhöz köthető trafikosokról egyetlen szó sem esett eddig – írta a dohánygyár szerdán kiadott közleményében.

A hvg.hu kedden számolt be arról, hogy Baján egyetlen lakásba a napokban 25 olyan céget jegyeznek be, amelyek több mint 90 dohányboltot irányíthatnak majd. A cégek mindegyike bel- és kültagjaikon keresztül szoros kapcsolatba hozható a Continentallal, valamint terjesztő és forgalmazó cégével, a Tabán Trafik Zrt.-vel. A dohánygyár közleményében egyetlen ezzel kapcsolatos megállapítást sem cáfol, inkább alátámasztja a témáról írtakat.

Központi szervezés nélkül a Continentalért

A Continental közleményében kifejti, hogy „nem kíván ujjal mutogatni azokra a pályázókra, akik multinacionális cégekhez köthetőek, és nyertek is a dohánykoncessziós pályázaton, de felhívja a figyelmet arra, hogy szép számmal vannak ilyenek is”. A közlemény szerint a multinacionális gyártók aktívan (a sajtó támadásaitól nem zavartatva) szervezik is a nyertes trafikosokat – a saját hasznukra. Ezért a dohánygyár visszautasítja „a sajtó egyoldalú hisztériakeltését a magyar dohánygyárhoz vélt vagy valós kötődéssel rendelkező személyekkel kapcsolatban”.

Keressük a multinacionális cégekhez köthető trafiknyerteseket!

Ha tud ilyen személyekről, illetve olyan csoportba szerveződő, leendő trafikosokból álló betéti társaságokról, amelyek kimutatható kapcsolatban állnak valamelyik multinacionális dohánygyárral - tehát a Philip Morris-szal, vagy a British American Tobaccoval (BAT) -, kérjük, írja meg az onlinegazdasag@hvg.hu címre.

Arra külön is felhívja a figyelmet, hogy érthetetlen, „miért kell ’óriási szenzációként’ tálalni azt a tényt, hogy számos – ahogy a sajtó fogalmaz – a ’céghez köthető’ személy is nyert a pályázaton”. A gyár azzal védekezik, hogy tulajdonosai többször nyilvánosan kiálltak a trafiktörvény mellett, és nyilatkoztak arról is, hogy „javasolják mindenkinek – beleértve a munkatársakat, családtagjaikat, barátaikat is –, hogy minél nagyobb számban pályázzanak erre a lehetőségre”.

"Ezt a munkatársak egyébként minden ’központi szervezés’ nélkül is megtették, mivel az elmúlt 8-10 évben folyamatosan, a mindennapi munkájuk során tapasztalták azt, hogy egyre-másra szorulunk ki a dohánytermékek értékesítési helyeiről (és ezáltal saját munkájuk, megélhetésük került veszélybe)” – áll a közleményben. Vagyis maga a dohánygyár is úgy látja, hogy a Continental érdekeit képviselve indultak a dolgozók a pályázaton.

A közlemény kitér a Continental háttérbe szorulásának okára is. Eszerint „a nagy dohányipari multinacionális cégek folyamatosan olyan (összehangolt) tisztességtelen gyakorlatot folytattak, hogy ők biztosították a cigarettapolcot az értékesítési helyeken, a polc kihelyezéséért további igen jelentős (milliós) éves díjat fizettek, és cserébe azt kérték, vagy elvárták a kereskedőktől, hogy az általuk jóvá nem hagyott gyártó termékét nem helyezhetik ki az üzletekben (legfeljebb a 'pult alól' árulhatták azokat)” – írja a dohánygyár. A Continental szerint felvetődik a kérdés, hogy „a sajtó erről miért nem ír akkor, amikor a Continental Zrt. pozícióinak vélt javulásával harsogja tele a magyar közvéleményt? Miért nem tárja fel részletesen az előzményeket is?” Emellett kifejezi azt a reményét, hogy „ezt, a versenyt súlyosan korlátozó, szinte elnyomó és ezáltal magyarországi munkahelyeket veszélyeztető rendszert a trafiktörvény valóban megszünteti".

Csak csöndben dolgozik

A közlemény további részében a dohánygyár megfeddi a sajtót, hogy arról bezzeg „senki nem beszél, hogy a trafiktörvénynek milyen jelentősége lehet a dohányzás visszaszorításában, mert ez nem ’címlap sztori’”. Ehelyett a sajtónak a cég szerint érdekesebb egy körülbelül 6 százalékos piaci részesedéssel bíró magyar cég, „amely ’megrengetni’ készül a dohánypiacot és mellesleg hódmezővásárhelyi”.

A közlemény hozzáteszi, hogy a cégcsoport több, mint 500 családnak biztosít jelenleg megélhetést, és a Magyarországon működő dohányipari cégek közül az egyetlen, amelyik nyereségesen termel, és nyereségadót is fizet hazánkban. „Szemben multinacionális versenytársaival, a Continental Zrt. nem fenyegeti Magyarországot beruházásai leállításával, nem zárta be magyarországi gyárait, nem szippantja ki hazánkból a nyereséget, hanem ’csöndben dolgozik’, termel és beruház. Mi nem érünk el Brüsszelig sem, ahol ma már köztudomású tény, hogy a multinacionális cégek írják, illetve döntően befolyásolják az uniós dohányipari jogszabályokat (elég lenne csak a most folyó új uniós szabályokról folyó egyeztetések kulisszái mögé nézni)” – írja a Continental, és úgy véli, ha a sajtó abban is érdekelt lenne, hogy ezt is "leleplezze", akkor talán nem lenne ennyire egyoldalú a kép, és felháborítónak tartja, hogy ezek után nekik rója fel a sajtó, hogy véleményezhették (egyébként a multinacionális cégekkel együtt) a trafiktörvényt.

A dohánygyár szerint a sajtó egy része „akarva-akaratlanul is azokat a dohányipari cégeket támogatja, amelyek a világ top 500 legnyereségesebb vállalkozásaiban szerepelnek, és érdekes módon csak Magyarországon dolgoznak veszteségesen”. Ezek a cégek a Continental szerint a jelenlegi helyzet fenntartásában érdekeltek, mindenáron el akarják kerülni a tisztességes versenyt lehetővé tevő trafikrendszer bevezetését, és ehhez minden eszközt bevetnek annak érdekében, hogy a közvéleményben az a kép alakuljon ki, hogy a trafiktörvény csak a Continentalnak kedvez.

zöldhasú
Hirdetés