Várják az 1-es villamos felújításának első szakaszát megvalósítókat
Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Fővárosi Önkormányzat közlekedésfejlesztési beruházásait megvalósító Budapesti Közlekedési Központ az 1-es villamosvonal Bécsi út – Kerepesi út közötti, legrosszabb állapotú szakaszának komplex felújítására.
Az 1-es villamos vonal Bécsi út – Kerepesi út közötti több mint 8000 méteres pályájának teljes körű felújítását követően megszűnnek a jelenlegi, helyenként 10-30 km/órás sebességkorlátozások, így érezhetően csökken majd az utazási idő. Ráadásul Óbudán a Rendelőintézet és a Flórián tér között automatikus locsolóberendezéssel ellátott fűburkolatot kap a villamospálya, több helyen cserje- és fatelepítéssel tesszük barátságosabbá a környezetet. Ugyancsak megújulnak és nagyobb teherbírásúvá válnak a csomópontokban a villamospályát keresztező útátjárók. A burkolt villamospálya korszerű, a jelenleginél jóval csendesebb és tartósabb pályaszerkezettel épül át - közölte a BKK.
Új vágánykapcsolat létesül a Szentlélek tér H megállóhely nyugati, az Árpád híd M megállóhely nyugati és Zugló vasútállomás megállóhely keleti oldalán. A Jász utcai vágánykapcsolatot, a Kerepesi úti kitérőkörzetet, valamint a Bécsi úti végállomás kitérőkörzetét teljes körűen átépítjük.
A vágánykapcsolatok funkciója, hogy a vonal egy pontján keletkező zavar esetén ne kelljen az egész vonalon pótolni a villamosokat, a vágánykapcsolatoknál a villamosok vissza tudjanak fordulni, míg a kitérőkörzetek azok az utasforgalomban nem használt vágányok, amelyeken keresztül szükség esetén félreállhatnak a műszaki hiba miatt vagy egyéb okból ideiglenesen a forgalomból kiálló járművek.
A jelenleginél magasabb, 26 centiméteresre tervezett peronok nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszik egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsit toló kisgyermekes anyukák és az idősek közlekedését is nagyban megkönnyítik. A peronok kényelmes megközelítését új gyalogátkelőhelyek létesítésével, valamint hat megállóban (Flórián tér, Szentlélek tér, Népfürdő utca, Árpád híd (2 db), Kacsóh Pongrác út) liftek beépítésével biztosítják.
A megállóhelyeket utaskényelmi berendezések telepítésével teszik kényelmesebbé: megújulnak a hangosító berendezések, utasvárók (peronlefedések), padok, támaszkodók, szemetesek és utastájékoztató berendezések. Az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszer valósul meg. A kivitelező feladatként a Flórián tér és Szentlélek tér megállóhelyen a teljes peronfedés és lépcsőlefedés, a többi megállóhelyen 18 méter hosszú, korszerű peronfedések létesülnek: az Árpád híd M és a Puskás Ferenc Stadion M megállóhelyeken 2-2 db, a többi megállóhelyen 1-1 db.
A vonalszakasz áramellátásának felújításakor négy áramátalakító állomást (Óbuda, Árpád híd, Reitter, Zugló) is korszerűsítenek, emellett 18 kilométernyi hosszban megújul a felsővezeték-hálózat, valamint az energiaellátást biztosító kábelek cseréje is megvalósul. Az energiaellátás korszerűsítésének köszönhetően növekszik az energiahatékonyság, a megújuló hálózat pedig lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának visszatáplálását.
A vagyonvédelmi és hálózati biztonság érdekében az Árpád híd parti hídfőibe, a szigeti bejáró kamrahelyiségébe kamerás térfigyelő és behatolásjelző rendszert telepítenek a kábellopások megelőzése céljából. A tervezett vonalszakaszon minden kitérő automatikus vezérlésű váltófűtéssel lesz ellátva a zavartalan téli közlekedés biztosítása érdekében.
Az 1-es villamos vonalon a megállóhelyek jelzőlámpás csomópontokban helyezkednek el, melyek egy összehangolt rendszer részcsomópontjai. A rekonstrukciós munkák érintik a csomópontok forgalomtechnikai szabályozását. A forgalomtechnikai beavatkozásokkal a vonal menetideje a menetrendben érvényesíthető mértékben csökkenthető. Jelen beruházás keretében a teljes vonalszakasz szabályozástechnikai felülvizsgálata megtörténik a villamosok előnyben részesítése érdekében.
A növénytelepítési munkák eredményeképpen az 1-es villamos vonal mentén a pesti harmadik körgyűrű egy teljesen új arculatot kap. A kopár villamospálya és a meglévő peronok növényekkel oldott, kellemes közlekedési felületté alakulnak át. A növényzet telepítésével eltűnnek a jelenlegi kiterjedt, használaton kívüli aszfaltfelületek és a zöldfelületeknek köszönhetően jól elkülönülnek majd a villamos pályák az útfelületektől. A növénytelepítésnél kizárólag várostűrő fa- és cserjefajokat használunk fel.
Az ajánlati felhívásban, valamint a dokumentációban kidolgozott alkalmassági feltételek és értékelési szempontok biztosítják, hogy a kivitelezők nyílt versenyében olyan referenciákkal rendelkező vállalkozó kerüljön kiválasztásra, aki bizonyítottan képes a szükséges kivitelezési feladatok elvégzésére. Ennek érdekében a leendő pályázóknak alkalmassági feltételként vállalkozásuk tőkeerősségét és a jelenlegi kivitelezés volumenének megfelelő kivitelezési referenciákat kell igazolnia az elmúlt öt évből.
A kivitelezők 2013. április 30-ig tehetik meg ajánlataikat, a szerződéskötésre pedig nyáron kerülhet sor. A kivitelezési munkák a szerződéskötést követően, idén nyár végén kezdődhetnek meg, elsőként a Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszon, majd 2014 tavaszától a Lehel utca – Kerepesi út közötti szakasz következik. A munkálatok várhatóan 2014 őszén fejeződnek be.
A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. ütem” projektnek, ami 6,08% önerő biztosításával, 93,92% uniós támogatás felhasználásával, összesen 40.998.763.242 Ft értékben valósulhat meg. A Budapesti Közlekedési Központ 2011 szeptemberében kötötte meg az ehhez szükséges Támogatási Szerződést.
A projekt részeként a Budapesti Közlekedési Központ várhatóan 2013 tavaszán további két kivitelezést ír ki a 3-as villamos vonalának, valamint az 1-es villamosvonal Kerepesi út – Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, és a Fehérvári útig tartó meghosszabbítására.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.