Privatizálják a román vasúti áruszállítást
A bukaresti kormány elfogadta a román államvasutak áruszállító vállalata, a CFR Marfa privatizálási stratégiájáról szóló határozatot szerdai ülésén.
A Ponta-kabinet a CFR Marfa többségi részvénycsomagját akarja átengedni egy stratégiai befektetőnek. Az ajánlattevőknek 10 millió euró részvételi garanciát előzetes letétbe kell helyezniük.
Előzőleg a legfelső védelmi tanács is jóváhagyta a vasúti áruszállítás privatizálását, azzal a feltétellel, hogy a NATO és a román védelmi minisztériummal szembeni kötelezettségeket az új tulajdonos is teljesítse.
A román államvasutak különböző részlegei másfél évtizede önállósultak. Azóta a vasúti áruszállító vállalat 1,8 milliárd lejes (több mint 400 millió eurós) adósságot halmozott fel, ami immár meghaladja éves forgalmát, ami 2011-ben 1,2 milliárd lejt tett ki. A cégnek jelenleg több mint kilencezer alkalmazottja van.
A bukaresti kormány a Nemzetközi Valutaalappal kötött elővigyázatossági hitelmegállapodásban vállalta, hogy a CFR Marfát is privatizálja. A kabinet legutóbb azt ígérte az IMF-nek, hogy márciusban kiírja a tendert, és május közepéig aláírja az adásvételi szerződést az új tulajdonossal. Relu Fenechiu közlekedési miniszter szerint azonban májusig legfeljebb az ajánlattevők listája lesz ismeretes, az eredményhirdetésre pedig jó esetben június 20-án kerülhet sor.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.