Gazdaság hvg.hu 2013. február. 01. 11:59

Felesben is építhetné Orbán Ficóval az e-útdíj rendszert

A Levegő Munkacsoport a szoros határidőre és az ésszerűségre hivatkozva javasolja, hogy Magyarország Szlovákiával összefogva építse meg az eddig csak botrányoktól hangos elektronikus útdíj rendszerét. Erre egy uniós irányelv is lehetőséget adna.

A január 15-én megbukott e-útdíj tender történetének állomásait több cikkben is megírtuk; a tavaly szeptemberben indított gyorsított közbeszerzési eljárás közben látható problémák után azt is, hogy bár december közepén tendergyőztest is hirdettek a Getronics Magyaroroszág „személyében”, a szerződéskötésre végül sem a törvényhatáridőn belül, sem azon kívül nem került sor.  Azt is megírtuk, hogy a kútba esett szerződéskötés után a kormány hivatalosan továbbra is kitart amellett, hogy az idén július 1-től a megtett úttal arányos fizetést vezetnek be több mint 6100 km-en a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre. És azt is, hogy erre - úgy, ahogy a kommunikációból kiolvasható: saját erőből, közbeszerzések nélkül - miért nincs reális esélye.

Véget lehet-e vetni határidőre a matrica uralmának?
MTI / Czika László

Levél Orbán Viktornak

Az e-útdíj ügyében eddig nem látszó Levegő Munkacsoport azonban most hallatja a hangját. Nyílt levelet küldtek Orbán Viktornak, amiben azt javasolják, hogy mivel a kormány ragaszkodik az eredeti határidőhöz, Orbán fogjon össze szlovák kollégájával. A Lukács András elnök által szignált javaslat annyira nem légből kapott, hogy uniós irányelv is alátámasztja a megvalósíthatóságát.

Összekötő anyag Brüsszelből

A szomszédos tagállamok közötti együttműködésre az útdíjszedés területén az uniós irányelv hangsúlyosan is kitér, az 1999/62/EK irányelv a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szól:

„8b. cikk (1) Két vagy több tagállam együttműködhet közös, az együttes területükön egységesen alkalmazandó úthasználatidíj-rendszer bevezetése érdekében. Az érintett tagállamok ilyen esetben biztosítják, hogy a Bizottság tájékoztatást kapjon ezen együttműködésről, valamint a rendszer későbbi üzemeltetéséről és esetleges módosításairól.

(2) A közös úthasználatidíj-rendszerre a 7–7k. cikkben foglalt feltételek vonatkoznak. A közös rendszerhez más tagállamok is csatlakozhatnak.”

(forrás: Levegő Munkacsoport)

Mint a Levegő Munkacsoport saját weboldalán írja: az európai úthálózat minél jobb átjárhatóságát uniós jog szabályozza (elsősorban az 1999/62/EK irányelv*), és az európai hálózat részének tekintett utakon az úthasználati díjszedés lehetőségei közt a kivetés módját és az elektronikus beszedést is. Az érvelés szerint középtávon azok az országok profitálnak, amelyek e szabályozást figyelembe véve alkalmazkodnak az Európai Elektronikus Útdíj-szedési Rendszerhez (EETS). Az EETS egyelőre csak a kezdő lépéseket tette meg, de érdemes rá készülni, mert a szervezet úgy látja, hogy az uniós piacon néhány éven belül olyan útdíj-szolgáltatók dolgoznak majd, akik szerződést kötnek a gépjárművek üzemeltetőivel, biztosítják számukra a fedélzeti útdíj-számoló berendezést, és bármerre is járnak az EU-ban, a mobiltelefonos barangoláshoz hasonlóan számlázzák ki az úthasználatot.

Így ha Magyarország és Szlovákia úthálózatán közös elektronikus útdíj-szedést valósítana meg – érvel a szervezet - az elősegítené a beilleszkedésüket az EETS-be. Ez viszont úgy lehet logikus, hogy már most olyan rendszert kellene építeni, ami zökkenőmentesen képes fogadni a majd más országokból érkező, EETS-kompatibilis készülékkel felszerelt tehergépkocsikat.

Szlovákiában már megvalósított rendszer működik, ezért ahhoz egy önálló rendszer kiépítéséhez képest lényegesen kevesebb időre és beruházásra lenne szükség, ráadásul az északi szomszédunknál működő rendszer fedélzeti útdíj-számoló berendezéseit sok, az e-útdíj fizetésben érintett magyarországi fuvarozó már most is ismeri. Sőt, vannak olyan hazai cégek is, ahol e készülékek felszerelését már most is vállalják.

Máris van támogató

Az ötlettel a Levegő Munkacsoport tavaly márciusban Martonyi Jánosnál is jelentkezett, de akkor erre nem volt érdemi válasz. Ha a zöldeknek egyelőre Orbán Viktor nem is, a Mol közgazdászainak és műszaki szakembereinek civil írásait publikáló gurulóhordó blognál az ötlet máris meghallgatásra talált. A friss blogbejegyzésében a levélben megfogalmazottakat ki is egészítették. „A Levegő Munkacsoport nagyszerű ötletét csak támogatni tudjuk. Azt hozzátennénk, hogy a megvalósuláshoz az is kell, hogy az elvárt díjbevételeket reális szintre csökkentsék.” – olvasható az oldalon. A probléma az, hogy Szlovákiában egy kamion ma 0,2 eurót fizet az autópályán kilométerenként, a hazai jogszabály ezt 0,29 euróban határozza meg. Ez a 40 százalékos különbség az egész rendszer értelmét veszélyezteti, mert a fuvarozók - ahol lehet - kikerülnék az országot. Ahhoz, hogy a rendszer betöltse feladatát, az útdíj-tételeket reális szintre kell csökkenteni.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.