Azonnali segélyt kap Kínából a csődtől fenyegetett svéd Saab sürgős fizetési kötelezettségeinek rendezésére.
A cég szóvivője keddi rádiónyilatkozatában elmondta: az új tulajdonos, a kínai Youngman autógyár a szükséges pénzt rendelkezésre bocsátotta. A szóvivő az összeg nagyságáról nem nyilatkozott. Az azonban továbbra is nyitott, hogy a 3.500 alkalmazott két hete esedékes bérét mikor tudják kifizetni.
Kínai tulajdonba kerül a svéd Saab - közölte október végén a társaság csődbiztosa, aki egyben leállíttatta a szeptember vége óta folyamatban lévő csődvédelmi eljárást. Az aláírt szándéknyilatkozat értelmében a pekingi Yougman autógyár és a Pang Da autókereskedelmi vállalat megveszi az összes részvényt - médiaértesülések szerint 100 millió euróért -, és biztosítja a pénzt a svéd autógyár átszervezéséhez.
A megállapodás hosszú vergődés végére tesz pontot: a Saab pénzügyi helyzete folyamatosan romlott azóta, hogy 2010-ben az időközben Spykerről Swedish Automobile-ra átnevezett holland vállalat megvette a General Motorstól közel 80 millió dollárért. Pénzhiány miatt a gyár már korábban is többször is leállt, mert nem tudták kifizetni a beszállítókat, utóbb pedig már a csaknem négyezer dolgozó bérét sem tudták utalni. Az üres cégkassza miatt a gyár nyolc hónapja gyakorlatilag nem termel. A két kínai vállalat már a nyáron jelezte, hogy részesedést vesz a Saabban, de akkor még csak többségi tulajdonrész-vásárlásról volt szó.
A Saab már a sokadik nagy nyugati autómárka, amelyet kínaiak vesznek meg: korábban a Volvo, az Aston Martin, a Jaguar és a Land Rover is kínai tulajdonba került.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.