2011. március. 28. 13:39 MTI Utolsó frissítés: 2011. március. 29. 12:33 Gazdaság

Drasztikusan csökkentenék Európa olajimport-függőségét

Drámai mértékben csökkentené Európa kőolajimport-függőségét, a közlekedés szén-dioxid-kibocsátását pedig 60 százalékkal mérsékelheti 2050-ig az az átfogó európai uniós közlekedési stratégia, amelyet hétfőn ismertetett az Európai Bizottság Brüsszelben.

Siim Kallas közlekedési biztos egyebek között azt szeretné elérni, hogy az évszázad felétől a városokban ne közlekedjen több, hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsi, a légi közlekedésben az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó, fenntartható üzemanyagok felhasználási mértéke 40 százalék legyen, a hajózásból származó kibocsátások pedig legalább 40 százalékkal csökkenjenek. A közepes távolságú személy- és áruszállítás 50 százalékát a terv szerint közutak helyett vasúton vagy vízen kell lebonyolítani 2050-re. Kallas fogalmazása szerint egy versenyképes közlekedési ágazat útitervét mutatták be, amely egyszerre teszi lehetővé a mozgékonyság fokozását és a kibocsátások csökkentését.

"A mobilitás visszaszorítása nem jöhet szóba megoldásként, de az sem, hogy minden marad a régiben - fogalmazott a biztos. - A közlekedési rendszer kőolajfüggőségét hatékonyságának feláldozása és a mobilitás veszélyeztetése nélkül is fel tudjuk számolni. Van olyan megoldás, amely mindenki számára előnyös lehet. A versenyképes közlekedési rendszerek létfontosságúak a gazdasági növekedéshez, a munkahelyteremtéshez és az emberek mindennapi életminőségének biztosításához, illetve ahhoz, hogy Európa versenyképes maradjon a világban" - szögezte le Kallas.

Nemzetközi környezetvédelmi szervezetek ugyanakkor a klímavédelem elleni harc szempontjából máris bírálták a tervet. Brüsszelben kiadott közleményében a Greenpeace például arra hívta a figyelmet, hogy a terv 2030 utánra időzíti az üvegházhatást fokozó gázok kibocsátásának nagyarányú csökkentését, és ezzel egy generációval késlelteti a tényleges fellépést ezen a területen.

zöldhasú
Hirdetés