2010. december. 01. 17:06 MTI Utolsó frissítés: 2010. december. 01. 17:12 Gazdaság

Jóval kevesebb lehet a Déli Áramlat beruházási költsége

A Déli Áramlat földgázvezeték beruházási költsége 15,5 milliárd euró körül lehet a Gazprom kedden közzétett új számítása szerint, ami a magyar bruttó hazai termék nagyjából 15 százalékának felel meg, de jóval kevesebb a korábbi becsléseknél, és már a konkurens Nabucco vezeték építési költségeihez mérhető.

Az orosz földgáz-monopólium szerint "jelenlegi árakon számítva a tengerfenéken futó vezetékszakasz megépítése 10 milliárd euróba, az európai, földfelszíni szakasz megépítése további 5,5 milliárd euróba kerül". 

Alekszandr Medvegyev, az orosz monopólium vezérigazgató-helyettese tavaly februárban mintegy 19-24 milliárd eurós becsült költségről szólt. Vagyis a beruházási költség becsült értéke igen jelentősen csökkent. A Kommerszant című orosz lap szerdán a Gazprom forrásait idézve azt írta, hogy a csökkenés oka az anyagok és szolgáltatások árának tavaly és idén bekövetkezett csökkenése. A most közölt ár nagyjából megfelel az uniós államok által  tervezett Nabucco vezeték beruházási költségének, a szárazföldi szakaszon kilométerenként 2,4 millió eurónak. A Kommerszant által megkérdezett szakértők rámutattak: a tényleges költség még számos tényező hatására változhat, és a Gazpromnak vannak jóval olcsóbb, de drágább projektjei is.   

A Déli Áramlat gázvezetéken a kockázatos tranzitországnak tekintett Ukrajnát elkerülve jutna el az orosz földgáz nyugatra. A csővezetéket a Fekete-tenger alatt építenék ki Bulgáriáig. Innen két irányban haladna tovább, az egyik ága Szerbián és Magyarországon át Horvátországot és Szlovéniát érintve jutna el az ausztriai végpontig, a másik ága pedig Görögországon és az Adriai-tengeren keresztül Olaszországba futna. Jelenleg mérlegelik, hogy a négy vezetékcső közül egy, vagy esetleg kettő ne Romániában érjen-e partot. 

A Nabuccóval rivális Déli Áramlat a tervek szerint 2015-re épülne ki. Teljes kapacitása évente 63 milliárd köbméter lesz, ami az éves magyarországi gázfogyasztás több mint négyszerese. A vezeték részvényesei a tengeri szakaszon az orosz Gazprom és az olasz ENI lesz, egyelőre 50-50 százalékban, de szó van róla, hogy bevonják a francia Gaz de France-t 10-20 százalék erejéig, és a német Wintershallt, amelynek részesedéséről még nincs döntés. A szárazföldi szakaszokon a Gazprom kezében lesz 50-51 százalék, míg a többi helyi vállalatok tulajdonában lesz. 

A Kommerszant felhívta rá a figyelmet: a Déli Áramlat beruházás hatékonysága sok tekintetben attól függ, hogy a Nabuccóhoz hasonlóan felmentést kap-e az EU-ban kötelező elv alól, amelynek értelmében a vezetékekhez hozzáférést kell biztosítani harmadik feleknek is.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Kacskovics Mihály Béla 2024. november. 27. 08:56

Nézzen a szemembe! - Heves vita van a közgyűlésben a parkolásról, de főpolgármester-helyettest nem sikerült választani

Úgy fest, nincs alku – várhatóan ma sem lesz vége a főváros mulasztásos jogsértésének, sem Vitézy Dávidot, sem Kiss Ambrust nem fogják megszavazni Karácsony Gergely helyettesének a képviselők. Lezárhatják éjszakára az aluljárókat? Lesz új drogstratégia? És parkolási reform? Hamarosan kiderül.