2010. február. 05. 16:12 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 05. 16:05 Gazdaság

A gyümölcslén, a csokoládén és az olajon spóroltunk tavaly

Tavaly az átlag felett nőtt a húskészítmények, a kávé, a gyümölcsjoghurt és a kutyaeledel kiskereskedelmi eladása. Az élelmiszerek összforgalma értékben 2 százalékkal emelkedett, mennyiségben 1,5 százalékkal csökkent 2008 decembere és 2009 novembere között.

Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben 2 százalékkal emelkedett 2008 decembere és 2009 novembere között, az előző év hasonló időszakhoz képest – derül ki a Nielsen piackutató 90 termékcsoportot vizsgáló felméréséből. Mennyiségben viszont 1,5 százalékkal csökkentek a bolti eladások. Összességében a Nielsen által mért élelmiszer-kategóriák éves kiskereskedelmi forgalma meghaladta az 1 300 milliárd forintot.

A forgalom értékének növekedési üteme ugyan lassult, a mennyiség csökkenési üteme viszont mérséklődött: 2007 decembere és 2008 novembere között még 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert adtak el, mint egy évvel korábban. Bizonyos élelmiszerek fogyasztása nem kis mértékben emelkedett tavaly: az energia- és sportitalok forgalma mennyiségben 31, értékben 20 százalékkal nőtt.

A tíz legnagyobb forgalmú élelmiszerféleség bolti eladási értékének növekedése 2008. decembere és 2009. novembere között.

Kategória

Változás, %

Húskészítmény

5

Sör

0

Sajt

2

Szénsavas üdítőital

0

Kávé

3

Ásványvíz

5

Gyümölcslé

-8

Gyümölcsjoghurt

3

Étolaj

-10

Tejföl

-2


Forrás: Nielsen
Átlag felett emelkedett értékben a húskészítmény, a kávé, a gyümölcsjoghurt, az ásványvíz, a kutyaeledel, a margarin és a jégkrém bolti eladása. A gyümölcslé, az étolaj és a szeletes csokoládé fogyasztása viszont 10 százalékkal csökkent.

Az élelmiszerek beszerzési forrásai tovább koncentrálódtak. A hipermarket piaci részesedése 30 százalékról 31-re emelkedett a vizsgált időszakban. A főleg szupermarketeket és a diszkontokat magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres bolttípus piaci részesedése 32-ről 33 százalékra nőtt. A nagyok térnyerése a hagyományos, legfeljebb 50 négyzetméteres kisboltok rovására történt, a 201-400, és a hagyományos 51-200 négyzetméteres boltok 18, illetve 9 százalékos részesedése változatlan maradt.

zöldhasú
Hirdetés