A Spyker saját lábára állítja a Saab autógyárat
A svéd Saab autógyár új tulajdonosa, a holland Spyker luxus sportkocsi gyártó vállalat igazgatója, Victor Muller a Saab „saját lábára állítását” tekinti első feladatának.
A Saab hosszú időt töltött egy hatalmas vállalati konglomerátum, a General Motors részeként, ezért nagy kihívást jelent a majd tradicionális svéd autómárkának, hogy ismét mindenért magának kell majd felelnie.
A GM több hónapig tartó tárgyalási sorozatot követően kedden este jelentette be a Saab eladását. A Spyker több ajánlatot is tett az elmúlt hónapokban a Saabra és számos alkalommal dolgozta át ajánlatát. A GM már több mint egy éve keres vevőt veszteséges svéd leányvállalatára.
A Spyker igazgatója, Victor Muller visszafogott hangot ütött meg az együttműködés középtávú kilátásait illetően. „Arról szó sincs, hogy a Spyker azonnal hasznot húzhatna a Saab leányvállalataként, vagy fordítva” – mondta. A két vállalat egyelőre egy új társaság, a hollandiai székhelyű Saab Spyker Automobile irányítása alatt folytat majd szoros együttműködést.
Egyelőre nem terveznek elbocsátásokat a Saab 3.400 Svédország alkalmazottja körében, „ha minden a tervek szerint halad” – jelentette ki Victor Muller. Számára a Saab megvásárlása egy svéd ikon megmentéséről szólt. Egyszerű magyarázata van érdeklődésének a Saab iránt, amely egy nagy ismertségnek örvendő márka, és „esszenciáját svéd székhelye adja” – mondta.
A Spyker 74 millió dollárt (52,2 millió euró) fizet a GM-nek készpénzben és 326 millió dollárt bocsát elsőbbségi részvényekben az amerikai konszern rendelkezésére. A svéd kormány 400 millió eurós hitelgaranciával állt az ügylet mögé.
A Saab eladását a GM ahhoz a feltételhez kötötte, hogy Vlagyimir Antonov orosz milliárdos kiszáll a Spyker tulajdonosai közül. Antonov mintegy 30 százalékos Spyker részesedését Victor Muller veszi át. A GM már az Opel eladásáról a kanadai-osztrák Magna csoporttal folytatott tárgyalások során is aggályait fejezte ki orosz finanszírozó partnerek részvétele miatt.
A Saab nagy veszteségeket szenvedett el az elmúlt években. 2008-ban mindössze 93 ezer autót adott el világszerte, holott két évvel korábban még 133 ezret. A holland Spyker extrém mértékben drága luxus sportkocsik gyártásával foglalkozik és 2008-ban összesen 37 autót adott el.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.