A megfejthetetlen villanyszámlák rejtélyei
A magyarországi áramszolgáltatók megkezdték az általuk is túl bonyolultnak tartott villanyszámlák egyszerűsítését. A lépés egyelőre nincs összhangban a jogi szabályozással, a végső döntés az energiatörvény megváltoztatására jogosult parlament kezében van.
„Nem a szolgáltató találja ki, hanem a villamosenergia-törvény határozza meg, mit kell feltüntetni a számlákon. A most forgalomban lévő számlák formátumának kidolgozóit a jó szándék vezette ugyan, hiszen azért akartak minden információt feltüntetni, mert átláthatóvá kívánták tenni az áramelosztók tevékenységét, ám a végeredmény az lett, hogy legalább villamosmérnöki végzettség kell valamennyi tétel megértéséhez” – mondta a HVG-nek Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek kommunikációs igazgatója.
A fogyasztók – akiknek fogalmuk sincs arról, mit tesz például a „menetrend kiegyensúlyozási díj vezérelt” kifejezés, és azt sem értik pontosan, miért nekik kell fizetniük havonta a „szénipari szerkezetátalakítási támogatást” – az utóbbi években leginkább úgy érezték, a szolgáltatók azért bonyolítják túl számláikat, mert követhetetlenné akarják tenni a fogyasztást, és ezzel is el akarják venni az átlagemberek kedvét a számlareklamációktól.
Magyarázzák a bizonyítványukat |
Az egyszerűsített villanyszámlákban valószínűleg megmaradó tételek A hamarosan eltűnő, illetve összeolvadó tételek |
Boross Norbert szerint az új számlákon – a fogyasztók neve, a számlázási időszak, illetve a vevőazonosító kód mellett – két alapvető információ szerepel majd. Az egyik a szolgáltatóktól függő díjak, leginkább a különféle tarifákhoz tartozó áramdíjak összege, míg a másik az elosztóktól független költségek halmaza. Az utóbbiba a rendszerhasználati díjak – egyebek mellett a most külön-külön feltüntetett rendszerirányítási díj vagy az elosztói forgalmi díj – tartoznak, s ezek azért azonosak minden elosztónál, mert az áramforgalmazó cégek az egységes magyarországi elosztórendszert használják. Mivel a fix díjas számlaelemek nem változnak egy esetleges szolgáltatóváltással – az energiaforgalmazás 2008. januári liberalizációja óta Magyarországon 18 cégtől vásárolhatunk elektromos energiát –, a szakértők szerint nincs sok értelme valamennyi részelem felsorolásának.
A nemzetközi gyakorlat nem egységes. Nagy-Britanniában és Hollandiában egyszerűek az energiaszámlák, míg Lengyelországban és Németországban a jelenlegi magyarhoz hasonló a gyakorlat. A legegyszerűbbek talán az egykori Szovjetunió volt tagköztársaságaiban a számlák, ahol a fogyasztók pusztán a számla végösszegét tudják meg, s csak reklamáció esetén közlik velük a fogyasztási részleteket. Az egyszerűség magyarázata elsősorban az, hogy a szovjet időkben csak néhány rubelre rúgott a villamos energia költsége, és szinte senkinek nem jutott eszébe ellenőrizni a számlát. Az áramdíj az utóbbi években nőtt ugyan, de még mindig messze elmarad az európai árak mögött, s a szolgáltatók nem fontolgatják a részletesebb számlák kibocsátását.
Az új számlák hazai megjelenésével ugyanakkor aligha tűnik el az összes panasz. A fogyasztók egy része például vitatja annak jogosságát, hogy a szolgáltatók a felhasználókkal fizettetik meg – az energiafogyasztással arányosan – az elosztói veszteség díját. A szolgáltatók egyébként kötelezettséget vállaltak arra, hogy ha ragaszkodnak hozzá a fogyasztók, külön kérésre ismertetik velük a számlákról száműzött összes részadatot.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.