2009. szeptember. 03. 13:59 MTI Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 03. 13:53 Gazdaság

GfK: kevesebb fogyasztási cikket vásárolnak a magyarok

A magyarok az utóbbi fél évben kevesebbet vásároltak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, míg az Egyesült Államokban és Európában a fogyasztók inkább úgy spóroltak, hogy az olcsóbb termékeket keresték - mondta Juhász László, a Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.

A BCG és a GfK Hungária piackutató legfrissebb, közös nemzetközi felmérését ismertetve Juhász László elmondta: a magyar fogyasztók inkább a nem szükséges vagy kevésbé szükséges vásárlások visszafogásával reagálnak a válságra, és a megszokott termékeket - ha ritkábban is, de - megveszik.

Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója elmondta: a GfK háztartáspanel felmérésének eredményei szerint a forgalom volumenében csökkenés figyelhető meg a napi fogyasztási cikkek piacán: az első negyedévben 6,5, a másodikban 3,2 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltak a magyar háztartások.
A GfK vezetője elmondta, hogy a komplex fogyasztói bizalmi index mostanra ugyan újra a válság előtti szintre emelkedett, azonban ez egyelőre nem mutatkozik meg a fogyasztói döntésekben, vagyis az emberek nem vásárolnak többet. A fogyasztásban 2009-ben nem várható jelentős bővülés, mivel a háztartások kedvezőtlennek ítélik meg jelenlegi anyagi helyzetüket - mondta Kozák Ákos.

Juhász László kiemelte: a magyar háztartások kevesebbet költenek tartós fogyasztási cikkekre, valamint szabadidős tevékenységekre, de a napi fogyasztási cikkek közül például visszaesett az ásványvizek forgalma is, mivel azt csapvízzel helyettesítik.

Jellemző trend továbbá, hogy a fogyasztók "begubóznak", egyre több időt töltenek otthonukban, ahol "önellátásra" törekednek, például saját maguk főznek - mondta Juhász László.

Kozák Ákos a magyar fogyasztási szerkezetről elmondta: az még mindig nem a fejlett piacokon megfigyelhető trendekhez igazodik, mivel a háztartások az elköltött jövedelmük több mint negyedét - 26 százalékát - élelmiszerre fordítják, míg szolgáltatásokra és kultúrára ennél jóval kevesebbet költenek.
zöldhasú
Hirdetés