Mol-közgyűlés: bombabiztos szabályok a lopakodó felvásárlás ellen
A Mol Nyrt. nem fizet osztalékot a 2008. évre, a nyereséget az eredménytartalékba helyezi – döntött a társaság éves rendes közgyűlése csütörtökön Budapesten. Ugyanakkor fenntartja hosszú távú osztalékfizetési politikáját, azaz a jövőben a befektetések függvényében a normalizált eredmény 40 százalékát osztalékként kifizeti. A közgyűlés elfogadott több olyan alapszabály-módosítást is, amelyik meggátolja, nehezebbé teszi a lopakodó felvásárlást.
A közgyűlés – mint arról korábban beszámoltunk – a Mol csoport nemzetközi számviteli szabvány alapján készült (IFRS) konszolidált éves beszámolóját 2.916 milliárd forint mérlegfőösszeggel és 141 milliárd forint anyavállalati részvényesekre jutó eredménnyel fogadta el. A közgyűlés megszavazta a Mol Nyrt. magyar számviteli szabályok szerint elkészített éves beszámolóját is 2.595 milliárd forint mérlegfőösszeggel, mínusz 223 milliárd forint mérleg szerinti eredménnyel, és 131 milliárd forint lekötött tartalékkal.
Mosonyi György, a társaság vezérigazgatója a közgyűlésen elmondta, a Mol Nyrt.-nek erős, stabil a pénzügyi háttere, s célja az, hogy még erősebbé váljon pozíciója azért, hogy ha vége lesz a recessziónak, ki tudja használni a fellendülés idején a piaci lehetőségeket. Elmondta, hogy a társaságnak 1,5 milliárd euró lehívatlan hitelkerete van, s felkészült a szűk esztendőkre. Kifejtette, 2010-ben és 2011-ben még inkább stagnálást vagy nagyon enyhe növekedést várnak, 40-80, de inkább 80 dollár közeli hordónkénti kőolaj árral.
A vezérigazgató úgy vélte, az alacsony olajár miatt a finomítói árrések nem tarthatók fenn, s Európában már most 40 olyan finomító van, amelyiknek negatív az eredménye. Úgy vélte, a költségek, például az áramár növekedése miatt várhatóan csak a hatékony finomítók tudnak nyereségesen működni, illetve fennmaradni. A Mol továbbra is elkötelezett a szigorú költségkontroll mellett, s így az idei beruházási összeget 35 százalékkal 220 milliárd forintra csökkenti. Később valósítják meg például a Dunai Finomító egyik projektjének azt részét, amelyik sok pénzbe kerül.
Mosonyi György elmondta, a Molnak modern, világszinten is nagyon hatékony finomítói vannak. Ezért a versenytársaknál kedvezőbb helyzetben van. Hozzátette, a cég a krízis első jeleire reagálva költségcsökkentő intézkedéseket hozott, amelyeknek a kedvező hatása már a negyedik negyedévi eredményben megmutatkozott. Az előrejelzések szerint Magyarországot várhatóan jobban érinti a válság, mint a régió más országait, ám a recessziótól független mezőgazdasági, vasúti és tömegközlekedési kereslet miatt extrém esetben is csak 10 százalékos kereslet-visszaeséssel számol a társaság, ami az árbevételének csupán a 2 százalékát érinti.
A közgyűlés a 2009. gazdasági évre az Ernst and Young könyvvizsgáló Kft.-t választotta meg könyvvizsgálójának, nettó 77,81 millió forint díjazásért. A közgyűlés a mandátumuk lejárta miatt újra igazgatósági tagnak választotta Csányi Sándort és Dobák Miklóst 2014 áprilisáig. A igazgatóság javaslatára a részvényesek visszahívták a felügyelőbizottságból Major János munkavállalói tagot, s helyette 2012. október 12-ig megválasztották Kohán Józsefet.
A közgyűlés több ponton módosította a társaság alapszabályát. Így ezután az egy darab, ezer forint névértékű "B" sorozatú részvényhez kapcsolódó szavazat elsőbbségi jogok akkor is megmaradnak, ha a részvényt birtokló társaság már nem lesz állami tulajdonban, vagy az nem a magyar államé. Azaz, akkor is megmarad különleges volta, ha ezt a részvényt valaki megveszi a magyar államtól, vagy a nevében tulajdonosi jogokat gyakorló szervtől. Ilyen például a Mol szempontjából egy baráti cég.
A közgyűlés elfogadta azt az igazgatósági javaslatot is, amelyik a legalább 2 százaléknyi Mol-értékpapírhoz kapcsolódó részvényesi jogokkal függ össze. Eszerint, akinek ekkora vagy ennél nagyobb hányadú értékpapír van a birtokában, annak hitelt érdemlően kell nyilatkoznia tulajdonosi hátteréről, illetve arról, hogy ki húz ténylegesen hasznot a részvények után. Ha azonban az igazgatóság alapos okkal úgy véli, hogy a tájékoztatás nem felel meg a valóságnak, azaz megtévesztő, a részvényes szavazati jogát felfüggesztik addig, amíg e követelményeknek nem tesz eleget.
A részvényesek elfogadták azt is, hogy annak a közgyűlési határozati javaslatnak az elfogadásához, amelyet az igazgatóság nem támogat, a "B" sorozatú részvény tulajdonosának igen szavazata is szükséges akkor, ha az például az igazgatóság vagy a felügyelő bizottság tagjainak a megválasztásra vagy visszahívására vonatkozik, illetve, ha az adózott eredmény felhasználásával függ össze.
A részvényesek magszavazták azt a javaslatot is, hogy egyszerre csak egy igazgatósági tagot hívhat vissza közgyűlés úgy, hogy azt követően 3 hónapon belül további igazgatósági tagok visszahívására nem kerülhet sor.
A közgyűlés elfogadta azt is, hogy függetlenül attól, hogy egy részvényesnek mekkora a tulajdoni hányada, legfeljebb 10 százaléknyi szavazati joga lehet. Korábban a magyar államra, vagy a nevében tulajdonosi jogokat gyakorló szervre ez a kitétel nem vonatkozott.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.