2008. december. 18. 10:41 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. december. 18. 13:37 Gazdaság

Chrysler: nincs autóhitel, nincs vásárlás

A csődközelbe került amerikai Chrysler autógyár közölte: a hét végétől egy hónapra leállítja üzemeiben a termelést.

Chrysler személyautó belülről. Kevesen szállnak be
© hvg.hu
A három detroiti autógyár közül a leggyengébb pénzügyi helyzetben levő vállalat a hitelpiaci válsággal és a csökkenő eladásokkal indokolta a döntést. A Chrysler vezetése a termelés szüneteltetéséről levelet küldött az alkalmazottaknak, a beszállítóknak és az autóipari szakszervezetnek (UAW), és az üzenetet elhelyezte honlapján.

A cég tájékoztatása szerint a vevők ugyan továbbra is érdeklődnek a Chrysler autói iránt, de a márkakereskedők a vásárlók 20-25 százalékát veszítik el amiatt, hogy nincsenek elérhető hitelek az új autók vásárlásához.

A Chrysler mind a harminc üzemét bezárja. Az Egyesült Államokon kívül Kanadában és Mexikóban is leáll a Chrysler, a Jeep és a Dodge márkák gyártása.

A cég azt is közölte, arra kényszerülhetnek, hogy leállítsák a márkakereskedések működéséhez nyújtott hitelek folyósítását, mert a hitelek a gyáraktól veszik el a forrásokat.

A három detroiti autógyár közül kettő, a General Motors és a Chrysler hetekkel ezelőtt figyelmeztetett: szövetségi segítség hiányában már idén fizetésképtelenné válhatnak.

A Chrysler több mint 30 ezer amerikai munkása, akiknek az érdekeit az UAW képviseli, szinte teljes fizetésüket és juttatásaikat megkapják az állásidőre. A bérköltségek az autók előállításának mintegy 10 százalékét teszik ki.

A GM a múlt héten közölte, hogy 2009-es első negyedévi termelését 60 százalékkal tervezi csökkenteni az idei első negyedévihez képest.

Henry Paulson pénzügyminiszter a héten azt mondta, készül a szövetségi segélycsomag a GM és Chrysler megsegítésére. A Fox News hírcsatorna értesülése szerint előbbi 8 milliárd, utóbbi 7 milliárd dollár áthidaló hitelhez fog jutni.

Az amerikai szenátusban a múlt héten bukott el a demokraták által kezdeményezett, 14 milliárd dolláros autóipari mentőterv. Paulson közölte: a kormány elemzi a két cég pénzügyi helyzetét, és áttekinti a segítségnyújtás lehetőségeit.

A három detroiti autógyár közül a Ford helyzete jobb, mint a másik kettőé: nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően védőhálóra, egy 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt.

zöldhasú
Hirdetés