Végigsöpör-e a válság a reklámpiacon?
A hirdetési piacon is érezhető a gazdasági válság, de inkább jövőre lesz "forintosítható", hogy mennyi pénztől esik el a piac. Bár a mérhetőség és a növekvő internetes penetráció miatt az online hirdetőfelületek kapósak lehetnek, a hagyományos médiumoktól sem menekülnek fejvesztve a hirdetők.
Már most érezteti hatását a gazdasági válság a magyar hirdetési piacon. A reklámozó vállalatok nemigen látják még, hogy jövő évi hirdetési büdzséjük hogyan alakul, ezért bizonyos reklámtenderek és a jövő évre szóló megállapodások labilisak és folyamatosan változnak, mert "főleg a bankszektor mondja vissza kampányait a válságra hivatkozva, mivel változtattak azon a kínálaton, amelyet eredetileg hirdetni akartak, netán az meg is szűntek az ominózus tételek. Ilyen például egyes bankoknál az euórhitelek leállítása" - magyarázta a hvg.hu-nak Grégász Zsolt, az Arcus Media vezetője. A szakember szerint azonban ez nem minden pénzintézetet érint. Nem mindegy például, hogy egy banknak milyen a nemzetközi háttere, mert akár nemzetközi szinten is kaphat olyan utasítást, hogy le kell állnia valaminek a reklámozásával.
Külföldön már érzik |
A brit hirdetők visszafogják kiadásaikat, és hatékonyabb, jobban mérhető megoldásokat keresnek. Az online reklámok továbbra is élvezhetik ezt a trendet, ahogy a marketingesek a hagyományos médiától távolodva új, jobban targetálható célközönség felé közelednek. A brit Interaktív Reklámiroda (IAB UK), a Pricewaterhouse Coopers-szel (PwC) és a Nemzetközi Reklámkutató Központtal (WARC) elkészített jelentése szerint 2008 első félévében 0,7 százalékkal csökkenve 8,9 milliárd fontra esett a teljes reklámköltés a szigetországban. Mindeközben az online kiadások 1,7 milliárd fontra nőttek 2008 első hat hónapjában, ami 21 százalékos emelkedést jelent a tavalyi adatokhoz képest. Az online költések nélkül a teljes reklámtorta 4,6 százalékkal lenne soványabb. Márciusban az eMarketer azt jelezte, hogy bár a teljes reklámpiacot érinteni fogják a pénzügyi szektor nehézségei, az online reklámköltések 2010-ig kétszámjegyű növekedést produkálnak majd. Az eMarketer számításai szerint míg 2007-ben 2,6 milliárd fontot, 2008-ban 3,4 milliárdot költenek majd a szektorban. |
Néhány kampányt lemondtak – erősíti meg Grégász Zsolt helyzetjelentését a Magyar Rádió kereskedelmi igazgatója. Galavics András szerint a gépjárműgyártók, a szórakoztató elektronikát gyártók és a pénzügyi szektor képviselői fogják vissza a hirdetéseiket a válság miatt. "Visszaesést nem várunk, de nem a 2009-es év lesz a rádiós bevételek szempontjából kiemelkedő év" – válaszolja Galavics arra a kérdésünkre, hogy várható-e a hirdetési piacon visszaesés amiatt, hogy jövőre nem lesz nagyobb esemény (olimpia, foci EB stb.), amire "ugorhatnának" a hirdetők. Grégász Zsolt szerint egyébként idén sem az olimpia, sem a labradúgó Euórpa Bajnokság nem járult hozzá jelentősen a hirdetési bevételekhez, csak néhány cég repült rá ezekre az eseményekre, a teljes költésen belül ez elhanyagolható.
Egyes vélemények szerint a válság felértékelheti az online médiát, mivel ott jobban mérhető, hogy kiket ér el egy-egy hirdetés. Grégász Zsolt azonban túlzónak tartja, hogy az online "mindent vinne" a jövőben. "Évek óta mondjuk, hogy mik az előnyei az online felületeknek, de a napilapok mind a mai napig fontosak. Nem tartom valószínűnek, hogy a hirdetők átcsoportosítanák a büdzséjüket az online javára. Sokkal valószínűbb az, hogy az online büdzséből kevesebbet vonnak majd el, mint más csatornáktól. Az internetpenetráció még mindig nem nagy Magyarországon, s még mindig van olyan célcsoport, amely nem érhető el a neten, csak a rádióban, újságokban vagy éppen óriásplakátokon" - magyarázza a szakember. Abban Galavics is egyetért, hogy az internet egyre nagyobb szeletet hasít ki a reklámtortából, de nem feltétlenül a mérés módszertana miatt, hiszen a médiában mindenkinek megvan a saját mérése. "A fő probléma, hogy ezek nem öszevethetők egymással. Szerencsére több hirdető felismerte, hogy egy-egy sikeres kampányhoz több is kell, mint egy sima elérés" – véli a Magyar Rádió kereskedelmi igazgatója.
Az viszont biztosra vehető, hogy az internetpenetráció növekedése miatt a hirdetők jövőre sem hanyagolhatják el az online médiát, ráadásul a digitális átállás is érezteti majd a hatását, a HD televíziók és az ezzel kapcsolatos szolgáltatások is kénytelenek lesznek hirdetni. De vajon az interneten kik lesznek a válság vesztesei? A kicsi vagy a nagy oldalak? Grégász Zsolt úgy véli, mindegyikre kevesebb pénz jut majd. "Extrém esetben először a legkisebbekből fog eltűnni a pénz, de a kis tematikus oldalakat ez nem érinti majd. Egy kutyaeledelt forgalmazó cég esetében akkor sem lenne célszerű elfordulni egy háziállatokkal foglalkozó kis tematikus portáltól, ha a reklámbüdzséjéből visszavesz" - magyarázza a szakember.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.