2008. augusztus. 25. 14:14 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. augusztus. 25. 14:11 Gazdaság

Csődöt kértek Abramovics legnagyobb légitársasága ellen

Az AiRUnion legnagyobb társasága, a KrasAir ellen csődeljárást kért pénteken az Ilyushin Finance lízingtársaság, amelynek a KrasAir mintegy 20 millió dollárral tartozik, ebből csupán lízingdíjakkal négymillió dollárral – jelentette a Vedomosztyi című orosz üzleti lap hétfőn.

Tankolásra váró KrasAir gép a salzburgi repülőtéren. Szándékosan
navigálnak a csőd felé?
© Salzburg Airport
Az utóbbi néhány hétben az egész AiRUnion szövetség és egyes társaságai is igen súlyos anyagi helyzetbe kerültek, olyannyira, hogy gépeiket az adósságok miatt a kerozint szállítók nem tankolták fel, így a repülők üzemanyaghiány miatt nem tudtak elindulni, s múlt héten utasok ezrei rekedtek különféle oroszországi repülőtereken.

Az AiRUnion számára az illetékes főhatóság letiltotta a téli menetrend időszakára való jegyeladásokat, ami megfigyelők szerint tovább rontja anyagi helyzetét. A szövetség társaságaiban tartott állami részvénypakettek várományosa, a Rostechnologii végül megállapodott néhány szállítóval, ezek azonban csupán e hét szerdájáig elegendő kerozint hajlandók szállítani.

Alekszandr Rubcov, az Ilyushin Finance vezérigazgatója a lapnak nyilatkozva azonban kijelentette, hogy a csődeljárásra vonatkozó kérelemnek nincs köze a szövetség jelenlegi válságos anyagi helyzetéhez. A KrasAir 2004-ben lízingelt két Il-96 típusú repülőgépet az Ilyushin Finance-tól 15 évre, de a lízingdíjakat már 2005 óta nem fizeti, ezért az Ilyushin Finance már évek óta pereskedik a pénzéért.

A Rostechnologii korábban egy bankárt és egy légitársasági menedzsert nevezett ki az AiRUnionhoz, s pénteken elismerte, hogy a szövetség nem képest törleszteni adósságait és fenntartani üzleti tevékenységét. Az állami korporációhoz közelálló forrás szerint ez annyit tesz, hogy a Rostechnologii nem kezeskedik a továbbiakban például az üzemanyag fedezetéért.

A KrasAir gépeit keddtől több repülőtéren csak előzetes fizetés fejében juthatnak kerozinhoz, de Omszkban ez az intézkedést az AiRUnion összes társaságára nézve életbe léptetik szerdán. A repülésügyi főhatóság pedig jelente: ha a járatok múlt heti több napos késései megismétlődnek, a nyári menetrend idejére is letiltja a jegyeladásokat.

A múlt héten a sajtó repülésügyi szakembereket idézve azt írta: nem zárható ki, hogy a helyzetet az AiRUnion fő magánrészvényesei, az Abramovics fivérek szándékosan idézték elő, mivel ellenzik az állami részvények átadását a Rostechnologii állami korporációnak. A szakemberek szerint erre utal, hogy többi társaságuk, így a Sky Express, valamint a Malév – amelynek Borisz Abramovics az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve résztulajdonosa – normálisan működik.

Az idei első félévben az AiRUnion öt társaságára esett az orosz légitársaságok teljes utasforgalmának 7,11 százaléka, s ebből a fele (3,53 százalék) a szövetség legnagyobb társasága, a KrasAir gépein utazott.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.