Nincs válságban az AirUnion
Az AirUnionnak – mint valószínűleg valamennyi légitársaságnak - valóban vannak tartozásai az üzemanyag szállítókkal szemben, ám ezek a tartozások nem haladják meg a szokásos szintet, és a szállítók sohasem emeltek kifogást az AirUnion fizetési szokásai miatt – mondta a hvg.hu-nak Olga Trapeznyikova, az AirUnion moszkvai képviselője.
A hvg.hu AirUnion-tól származó értesülései szerint a Borisz Abramovics nevével fémjelzett légiszövetség állítólagos komoly adósságairól szóló híreket az AirUnion versenytársai repítették fel, hogy megakadályozzák egy újabb erős oroszországi légitársaság létrejöttét. A hvg.hu forrásai szerint amennyiben az AirUnion lejárt tartozásai valóban elérnék a százmillió dollárt, már nem kapna üzemanyagot a szállítóktól.
A hivatalos vállalati adatok szerint az AirUnion 2006. első kilenc hónapját 343 millió rubeles (1 rubel = 7,5 HUF) forgalom mellett 280 ezer rubelnyi adózott nyereséggel zárta, míg a cég szállítókkal szemben fennálló, egy évnél rövidebb idejű tartozása 59 millió rubelt tett ki. Egy évnél hosszabb idejű, szállítókkal szembeni tartozása nincs a cégnek. Az AirUnion emellett másfél milliárd rubelnyi le nem járt hitel, illetve kötvénytartozást halmozott fel.
Az AirUnion egyik meghatározó vetélytársa a legnagyobb orosz légitársaság, az Aeroflot, amely hosszú ideje szoros együttműködést alakított ki a Malévval: a magyar és az orosz légitársaság közös járatokat üzemeltet, és a Malév az Aeroflot főhadiszállásának számító Seremetyevo repülőteret használja. Amennyiben a Malév Abramovics érdekkörébe kerülne, a magyar légitársaság minden bizonnyal rövidesen átköltözne a legforgalmasabb moszkvai légikikötőbe, Domogyedovóba, és az AirUnion zászlóshajója, a KraszAir valószínűleg megindítaná budapesti járatait. Ehhez azonban módosítani kell a magyar-orosz légügyi egyezményt, melynek melléklete szerint jelenleg három orosz cég, az Aeroflot, az Ural airlines és a szentpétervári Pulkovo repülhet magyarországi repülőterekre. A hvg.hu értesülései szerint az AirUnion több városból, ám legelőször Moszkvából repülne Budapestre.
Oroszországban egyébként évek óta tart a KraszAir vezette AirUnion és az Aeroflot párviadala, moszkvai vélemények szerint az Aeroflot az egykori és jelenlegi titkosszolgálatokhoz közel álló emberek támogatását élvezi, míg az AirUnion inkább a moszkvai politikai elit liberálisaihoz áll közel. Az AirUnion ugyanakkor közel áll a Kremlhez, már csak azért is, mert Vlagyimir Putyin orosz államfő közismerten támogatja, az orosz cégek külföldi tulajdonszerzését.
Németh András, Moszkva
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.