A KrasAirt ellenőrizni akarja az orosz állam
Az orosz állam újabb jelét adta annak, hogy ellenőrzése alatt akarja tartani a Malévra is pályázó krasznojarszki légitársaság, a KrasAir körül formálódó holdingot.
A Szamara területi ügyészség egy olyan fúziós ügylet érvénytelenítését kérte a volgai régió döntőbíróságától, amelynek következtében az 51 százalékos állami hányad 46,5 százalékra csökkent a KrasAir vezette AiRUnion szövetségben részt vevő Samara légitársaságban, az Aerovolga elnyelése miatt.
Az ügyészség szerint a 2000-ben véghezvitt tőkeemeléses fúzió során biztosítani kellett volna az állami hányad fennmaradását a megnagyobbodott Samara légitársaságban, írta a Gazeta című orosz lap mai számában, újabb epizódként értékelve a keresetet abban a kötélhúzásban, amely a KrasAir vezetése és az orosz állami szervek között zajlik az AirUnion ellenőrzéséért. Ez a - várhatóan tartós - szembenállás végső soron zátonyra futtathatja a holdingtervet - vélte a lap.
A KrasAir a múlt év végén hozott létre szövetséget AiRUnion néven a Samarával és másik három légitársasággal: ezek a Domodedovskie Avialinii (DAL), az Omskavia és a Sibaviatrans. Az orosz állam birtokolja a KrasAir 51 százalékát, a DAL 50 százalékát és jelenleg a Samara 46,5 százalékát. Ezzel szemben Borisz Abramovics, a KrasAir vezére és a hozzá kötődő struktúrák tulajdonában van a KrasAir és a Samara mintegy 40 százaléka, a DAL 48,6 százaléka, az Omskavia 70 százaléka és a Sibaviatrans 100 százaléka.
Abramovics ez év végére hirdette meg az egyesülés célját. Egy előzetes értékbecslés szerint a tervezett holdingban az állam 42,19 százalékkal részesedne. Kezdetben úgy tűnt, hogy a hatóságok nem bánják az állami hányad némi oldódását az egyesülési folyamatban, de október végén a vagyonügynökség ellenjavaslatot tett.
A vagyonügynökség azt ajánlotta a KrasAir vezetőségének, hogy a holdingba vonják be az 51 százalékos állami tulajdonban lévő Bashkirskiye Avialiniit és a Vladivostok Aviát, valamint a szövetségi jelentőségű szentpétervári Pulkovót és a habarovszki Dalaviát. Ezzel szemben kimaradna a holdingból az Abramovics által ellenőrzött Omskavia és a Sibirtrans. Elemzők megjegyezték, hogy az állam már azzal is biztosíthatná ellenőrzését, ha csak a Pulkovót és a vele egyesíteni tervezett (tisztségviselőket utaztató) GTK Rossiát vinné be a holdingba.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.