A Malév-tulajdonos Abramovics légiszövetsége komoly bajban van
Bírósági úton követel az AiRUnion szövetség társaságaitól a kerozint szállító TD TOAP a vele szemben fennálló 3,5 milliárd rubeles adósságból 1,5 milliárdot, jelentette a Kommerszant című orosz lap hétfőn.
Abramovics az AirUnion és a Malév főtulajdonosa. Nem akar bedőlni © Stiller Ákos |
Pénteken vált ismertté, hogy a TOAP bírósághoz fordult. A cég vezérigazgatója, Jevgenyij Osztrovszkij a Kommerszantnak elmondta, hogy a KrasAir, a DAL, és a Samara légitársaság mintegy 3,5 milliárd rubellel tartozik, de ebből kétmilliárdot konvertáltak a Gazprombankra, és a fennmaradó részt követeli a TOAP bírósági úton.
Az AiRUnion társaságainak tartozása a közlés szerint már 2006. május óta folyamatosan meghaladja a cég által nyújtott hitel – 800-1200 millió rubel – összegét. A szövetség fő magántulajdonosai, az Abramovics fivérek többször ígérték, hogy erre az összegre visszaszorítják az adósságot, de nem történt elmozdulás. Egy ideje a szövetség társaságai már csak előre kifizetett üzemanyagot kapnak. Ezért például május 30-án Orszk repülőteréről csak több órás késéssel tudott elindulni a DAL egyik járata 120 utassal.
A Kommerszant szerint az AiRUnion társaságainak pénzügyi helyzete igen távol áll a stabiltól. Az év első negyedében az utasszám a KrasAirnél az előző évhez képest 39 százalékkal nőtt, de a tiszta veszteség csak 0,2 százalékkal csökkent, 378,7 millió rubelre. A társaság adósságai 7,2 milliárd rubelre emelkedtek, és már a társaság más hitelezői is bírósághoz fordultak, köztük az Ingosstrah biztosító, a Sobinbank, továbbá az Iljushin Finance Co.
Olga Trapeznyikova, az AiRUnion sajtószóvivője hangsúlyozta, hogy a szövetség soha nem tagadta társaságai adósságait, de a problémát jelentősen súlyosbította az üzemanyag árának emelkedése, amely a szövetség jövedelmét majdnem teljes egészében felemészti.
Osztrovszkij a szövetség konszolidációjának elhúzódásában látja a kialakult pénzügyi helyzet okát. „Azt várják, hogy az ellenőrző pakettet átadják a Rostechnologii állami korporációnak, ez javítaná a szövetség hitelbesorolását” – mondta. Úgy vélte, hogy az AiRUniont egy hosszú lejáratú, legalább 600 millió dolláros hitel húzhatná ki a csávából, ez ugyanis lehetővé tenné az adósságok refinanszírozását és a problémák rendezését.
Az AiRUnion konszolidálásáról szóló elnöki rendelet aláírása azonban még várat magára. A közlekedési minisztérium szerint a dokumentum már az elnöki adminisztrációnál van, de a gazdasági fejlesztési minisztériumban ezt nem erősítették meg.
Az Aviaport ügynökség elemző szolgálatának vezetője, Oleg Pantyelejev úgy vélte: az AiRUnion jogi megalakulása valóban kedvező jelzés lesz a hitelintézetek számára, de a jelenlegi helyzet igen veszélyesnek tűnik. „Megtörténhet, hogy nem tankolják fel a szövetség repülőgépeit, ami a teljes leállást jelenti, és akkor a hitelezők kénytelenek lesznek csődöt kérni. Ha viszont az állami részt átadják a Rostehnologiinak, akkor az AiRUnion megkaphatja a szükséges haladékot, amíg pénzhez jut” – mondta az elemző.
Jevgenyij Sago, az Ingosstrah-Investicii szakértője szerint azonban az AiRUnion piaci feltételek mellett nem juthat 600 millió dolláros hitelhez, mivel az egész szövetség értéke nem tesz ki ennyit.
Az AiRUnionhoz tartozó légitársaságoknak tavaly év végéig kellett volna egyetlen jogi személyben egyesülni. A magánrészvényesek – élükön az Abramovics fivérekkel, akik egyben a Malév 49 százalékos tulajdonosai is – azt remélték, hogy többségi tulajdonuk lesz az új részvénytársaságban – amire egy elnöki rendelet lehetőséget adott –, de nem tudtak megállapodni az Állami Vagyonkezelővel a társaságok értékéről, és végül az állam úgy döntött, hogy a KrasAir, a DAL és a Samara társaságok tulajdonában lévő pakettjeit átadja a Rostehnologii állami korporációnak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.