2008. április. 30. 18:15
MTI
Utolsó frissítés: 2008. április. 30. 18:12
Gazdaság
A Zastava gyár hetven százaléka a FIAT-é lesz
Belgrádban szerdán aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amely szerint 70 százalékban a FIAT konszerné lesz a ma még állami tulajdonban lévő kragujeváci Zastava gépkocsigyár.
A Press című szerb újság már korábban megírta, hogy a FIAT 300 millió euróért szerzi meg az üzem többségi tulajdonát. Az aláírásról szóló hivatalos bejelentés összeget nem említ, csupán azt, hogy Szerbia és a FIAT a gyárat birtokló közös vállalatot alapít, amelynek 70 százalékban a torinói cég, 30 százalékban pedig Belgrád a tulajdonosa.
A FIAT azt is vállalta, hogy 2009 végéig elkezdi egy A-kategóriás teljesen új modell gyártását, s évente 200 ezret fog előállítani belőle. Az üzem fejlesztésének második fázisában, 2010 végéig elkezdődik egy olcsó, B-kategóriás modell gyártása is, és ennek eredményeként a gyár teljes kibocsátása évi 300 ezer gépkocsira nő.
A Press ezen túlmenően úgy értesült, hogy az üzlet megkötése után azonnal, tehát már 2008-ban elkezdik gyártani Kragujevácon a FIAT Seicentót. A Zastavának eddig is voltak kapcsolatai az olasz konszernnel: torinói segítséggel beszerzett gyártósoron Zastava 10 néven már több mint egy éve készíti a FIAT Unót, s arra is megkapta az engedélyt, hogy néhány külföldi piacon, például Oroszországban eredeti nevén értékesítse a gépkocsit.
A gyárat azért kellett részben privatizálni, mert erősen veszteséges: évente 15 millió euróba kerül a szerb államnak, hogy törlessze az adósságait. Sajtóhírek szerint mihelyt a FIAT bevonásának eredményeként az üzletmenet fellendül, a szerb állam maradék 30 százalékos tulajdonrészét is értékesíteni akarja.
A FIAT azt is vállalta, hogy 2009 végéig elkezdi egy A-kategóriás teljesen új modell gyártását, s évente 200 ezret fog előállítani belőle. Az üzem fejlesztésének második fázisában, 2010 végéig elkezdődik egy olcsó, B-kategóriás modell gyártása is, és ennek eredményeként a gyár teljes kibocsátása évi 300 ezer gépkocsira nő.
A Press ezen túlmenően úgy értesült, hogy az üzlet megkötése után azonnal, tehát már 2008-ban elkezdik gyártani Kragujevácon a FIAT Seicentót. A Zastavának eddig is voltak kapcsolatai az olasz konszernnel: torinói segítséggel beszerzett gyártósoron Zastava 10 néven már több mint egy éve készíti a FIAT Unót, s arra is megkapta az engedélyt, hogy néhány külföldi piacon, például Oroszországban eredeti nevén értékesítse a gépkocsit.
A gyárat azért kellett részben privatizálni, mert erősen veszteséges: évente 15 millió euróba kerül a szerb államnak, hogy törlessze az adósságait. Sajtóhírek szerint mihelyt a FIAT bevonásának eredményeként az üzletmenet fellendül, a szerb állam maradék 30 százalékos tulajdonrészét is értékesíteni akarja.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Gazdaság
MTI
2008. április. 29. 12:03
A Fiat veheti meg a Zastavát?
Autó
MTI
2008. április. 02. 16:13
Április közepétől lehet jelentkezni a Zastaváért
Autó
hvg.hu
2007. április. 09. 19:22
Opelt gyárthatnak a Zastavánál Kragujevacban
Gazdaság
MTI
2005. augusztus. 03. 19:50
Újjászületik a Fiat 500-as
Hét nap gazdaság
2008. április. 29. 00:00
Zastava
Gazdaság
MTI
2005. február. 15. 14:07
Stratégiát vált a Fiat a GM-től való válást követően
Gazdaság
MTI
2006. július. 24. 15:44
A Maffia kétszer nagyobb üzlet, mint a Fiat
Autó
HVG
2006. március. 14. 13:10
Átfazonírozódó Zastava
Gazdaság
2004. március. 25. 16:51
A Fiattól vár mentőövet a Zastava autógyár
Gazdaság
MTI
2005. február. 16. 16:49