A Zastava gyár hetven százaléka a FIAT-é lesz
Belgrádban szerdán aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amely szerint 70 százalékban a FIAT konszerné lesz a ma még állami tulajdonban lévő kragujeváci Zastava gépkocsigyár.
A FIAT azt is vállalta, hogy 2009 végéig elkezdi egy A-kategóriás teljesen új modell gyártását, s évente 200 ezret fog előállítani belőle. Az üzem fejlesztésének második fázisában, 2010 végéig elkezdődik egy olcsó, B-kategóriás modell gyártása is, és ennek eredményeként a gyár teljes kibocsátása évi 300 ezer gépkocsira nő.
A Press ezen túlmenően úgy értesült, hogy az üzlet megkötése után azonnal, tehát már 2008-ban elkezdik gyártani Kragujevácon a FIAT Seicentót. A Zastavának eddig is voltak kapcsolatai az olasz konszernnel: torinói segítséggel beszerzett gyártósoron Zastava 10 néven már több mint egy éve készíti a FIAT Unót, s arra is megkapta az engedélyt, hogy néhány külföldi piacon, például Oroszországban eredeti nevén értékesítse a gépkocsit.
A gyárat azért kellett részben privatizálni, mert erősen veszteséges: évente 15 millió euróba kerül a szerb államnak, hogy törlessze az adósságait. Sajtóhírek szerint mihelyt a FIAT bevonásának eredményeként az üzletmenet fellendül, a szerb állam maradék 30 százalékos tulajdonrészét is értékesíteni akarja.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.