A Fiat veheti meg a Zastavát?
A Fiat és a szerb kormány megállapodott arról, hogy 300 millió euróért az olasz konszerné lesz a kragujevaci Zastava autógyár többségi tulajdona, s az erről szóló szerződést akár már kedden aláírhatják - tudta meg a Press című belgrádi újság a belgrádi gazdasági és regionális fejlesztési minisztériumban.
A szerb kormány azt tervezi, hogy miután a Fiat irányítása alatt a Zastava helyzete megjavul, maradék kisebbségi tulajdonrészét is piacra dobja. A Press értesülése szerint az üzlet megkötése után az olaszok azonnal elkezdenék gyártani Kragujevácon a Seicento nevű modelljüket, s előkészítenék egy olcsó, a Dacia Logan kategóriájába tartozó, s annak versenytársául szánt gépkocsi gyártását.
A cég Zastava10 néven már jelenleg is gyártja a Fiat Unót, s Torinótól már korábban megkapta az engedélyt arra, hogy néhány külföldi piacon, például Oroszországban eredeti nevén értékesítse a gépkocsit. A gyár azonban jelen pillanatban erősen veszteséges: évente 15 millió euró kerül a szerb államnak, hogy törlessze az adósságait.
A belgrádi újság úgy tudja, hogy a szerb kormány a Volkswagennel is tárgyal, mégpedig egy Kragujevac környéki zöldmezős beruházásról. Az elképzelés az, hogy Belgrád 400 hektáros építési területtel és 50 millió euróval, a német cég pedig 300 millió euróval vesz részt a vállalkozásban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.