2008. április. 08. 19:44
MTI
Utolsó frissítés: 2008. április. 08. 19:46
Gazdaság
Nabucco: nem elégszik meg a tranzitszereppel Törökország
A Nabucco gázvezetékről tárgyalt a török energiaügyi miniszter Budapesten. Hilmi Güler szerint az uniós országoknak figyelembe kellene venniük a török gázigényt is a projekt megvalósításakor.
Törökország azt kéri az uniós partnerektől, hogy vegyék figyelembe országa gázigényét - mondta Hilmi Güler, török energiaügyi miniszter. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a gáz tranzitdíja értelemszerűen a távolság arányában nő majd, tehát az ára nem lehet azonos Törökországban és Ausztriában.
Hilmi Güler hangsúlyozta: mindent megtesznek a Nabucco-projekt megvalósulásáért. Ezért ajánlották fel a meglévő törökországi gázvezetékrendszer felhasználását, valamint a csőrendszer lerövidítése céljából az Ankara melletti kiindulópontot. Az energiaügyi miniszter szerint a források között szóba jöhet egyiptomi, iraki, iráni, azeri, türkmén, és akár kazah gáz szállítása is.
Göncz Kinga és Hilmi Güler egyetértett abban, hogy stratégiai jelentőségű a Nabucco-projekt megvalósítása. Ennek érdekében kiemelten fontos a közvetlen párbeszéd valamennyi érintett ország között.
Hilmi Güler budapesti látogatása során tárgyalt Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszterrel is. A tárgyaláshoz kapcsolódóan ülésezett a török-magyar energiaügyi vegyesbizottság is.
Az MTI-nek korábban nyilatkozó szakértők szerint a Nabucco-projekt egyik sarkalatos pontja a török részvétel, a csővezeték ugyanis Törökországon is keresztülmenne. Törökország azonban jelentős gázfelhasználó, így valószínűleg nem elégszik majd meg csupán a tranzitszereppel, szeretne felhasználó is lenni. A cső egyik végén lévő termelő országoknak és a másik végén található európai államoknak tehát valamilyen megállapodást kell kötniük majd a középen lévő törökökkel.
Az Európai Unió országai által támogatott Nabucco-terv lényege, hogy elkerüli Oroszországot, s így csökkentené Nyugat-Európa függőségét az orosz gázmonopóliumtól.
A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európa Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3300 km hosszú lesz, a beruházás költsége mintegy ötmilliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon, és kikerüli Ukrajnát.
Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték. Minden esetben a gázmennyiség 50-55 százaléka éri el a baumgarteni (Ausztria) csomópontot, a maradék a tranzitországokban kerül piacra.
Hilmi Güler hangsúlyozta: mindent megtesznek a Nabucco-projekt megvalósulásáért. Ezért ajánlották fel a meglévő törökországi gázvezetékrendszer felhasználását, valamint a csőrendszer lerövidítése céljából az Ankara melletti kiindulópontot. Az energiaügyi miniszter szerint a források között szóba jöhet egyiptomi, iraki, iráni, azeri, türkmén, és akár kazah gáz szállítása is.
Göncz Kinga és Hilmi Güler egyetértett abban, hogy stratégiai jelentőségű a Nabucco-projekt megvalósítása. Ennek érdekében kiemelten fontos a közvetlen párbeszéd valamennyi érintett ország között.
Hilmi Güler budapesti látogatása során tárgyalt Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszterrel is. A tárgyaláshoz kapcsolódóan ülésezett a török-magyar energiaügyi vegyesbizottság is.
Az MTI-nek korábban nyilatkozó szakértők szerint a Nabucco-projekt egyik sarkalatos pontja a török részvétel, a csővezeték ugyanis Törökországon is keresztülmenne. Törökország azonban jelentős gázfelhasználó, így valószínűleg nem elégszik majd meg csupán a tranzitszereppel, szeretne felhasználó is lenni. A cső egyik végén lévő termelő országoknak és a másik végén található európai államoknak tehát valamilyen megállapodást kell kötniük majd a középen lévő törökökkel.
Az Európai Unió országai által támogatott Nabucco-terv lényege, hogy elkerüli Oroszországot, s így csökkentené Nyugat-Európa függőségét az orosz gázmonopóliumtól.
A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európa Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3300 km hosszú lesz, a beruházás költsége mintegy ötmilliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon, és kikerüli Ukrajnát.
Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték. Minden esetben a gázmennyiség 50-55 százaléka éri el a baumgarteni (Ausztria) csomópontot, a maradék a tranzitországokban kerül piacra.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Gazdaság
MTI
2008. február. 20. 12:58
Magyarország koordinálja a Nabucco-projektet
Gazdaság
MTI/hvg.hu
2008. február. 27. 15:55
A Déli Áramlat és a Nabucco nem rontják egymás esélyeit
Gazdaság
MTI
2008. március. 21. 15:14
A Nabucco törökországi kiindulópontja az Ankara melletti Ahiboz lesz
Itthon
MTI
2008. március. 14. 17:00