2007. június. 19. 12:47
HavariaPress
Utolsó frissítés: 2007. június. 19. 12:50
Gazdaság
Megtévesztő volt a születésnapi akció - ötmilliós bírság a Lidlnek
Ötmillió forintos bírságot szabott ki a Lidlre a Gazdasági Versenyhivatal, megtévesztésre alkalmas hirdetések miatt - értesült a HavariaPress.
A hivatal versenytanácsának napokban meghozott döntése alapján a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. tavaly novemberi "hármat kap, kettőt fizet" akciója során megtévesztette a fogyasztókat. A jogsértés miatt a vállalkozásnak 5 millió forint bírságot kell fizetnie.
A GVH vizsgálata során megállapította, hogy a Lidl második születésnapja alkalmából kiadott akciós újság tájékoztatását a fogyasztók úgy is értelmezhették, hogy a 2/3-ra csökkentett áru termékből kell hármat vásárolni. Ezzel szemben a vásárló már egy termék esetében is a korábbi ár 2/3-át fizette meg. A GVH szerint a magatartás alkalmas volt a vásárlók megtévesztésre, mivel többletfogyasztásra ösztönzött, illetve azt a képzetet keltette, hogy az akciós ár mellett még igénybe vehető a klasszikus "kettőt fizet, hármat kap" kedvezmény is.
A versenyhatóság gyakorlata szerint a fogyasztók befolyásolásában egy áruházlánc akcióiról szóló tájékoztatás a fogyasztó érdemi választását befolyásoló tényezőnek tekintendő. Az ilyen magatartás hat a gazdasági versenyre, s e hatást fokozza az is, hogy az akciók alkalmasak a fogyasztók áruházba történő "becsábítására". Az akciók és az azokról adott tájékoztatások ezért kedvezően hatnak az áruházakban forgalmazott összes áru értékesítésére is.
A GVH szerint a Lidl esetében nem tekinthető enyhítő körülménynek, hogy az áruházlánc ellen először folyik versenyfelügyeleti eljárás, és az sem, hogy a kifogásolt akció csak rövid ideig volt érvényben. Enyhítő körülmény volt viszont, hogy a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas plakátokat a cég már az akció másnapján eltávolította az áruházakból. A jogsértés miatt a Lidl-nek 5 millió forint versenyfelügyeleti bírságot kell fizetnie.
A GVH vizsgálata során megállapította, hogy a Lidl második születésnapja alkalmából kiadott akciós újság tájékoztatását a fogyasztók úgy is értelmezhették, hogy a 2/3-ra csökkentett áru termékből kell hármat vásárolni. Ezzel szemben a vásárló már egy termék esetében is a korábbi ár 2/3-át fizette meg. A GVH szerint a magatartás alkalmas volt a vásárlók megtévesztésre, mivel többletfogyasztásra ösztönzött, illetve azt a képzetet keltette, hogy az akciós ár mellett még igénybe vehető a klasszikus "kettőt fizet, hármat kap" kedvezmény is.
A versenyhatóság gyakorlata szerint a fogyasztók befolyásolásában egy áruházlánc akcióiról szóló tájékoztatás a fogyasztó érdemi választását befolyásoló tényezőnek tekintendő. Az ilyen magatartás hat a gazdasági versenyre, s e hatást fokozza az is, hogy az akciók alkalmasak a fogyasztók áruházba történő "becsábítására". Az akciók és az azokról adott tájékoztatások ezért kedvezően hatnak az áruházakban forgalmazott összes áru értékesítésére is.
A GVH szerint a Lidl esetében nem tekinthető enyhítő körülménynek, hogy az áruházlánc ellen először folyik versenyfelügyeleti eljárás, és az sem, hogy a kifogásolt akció csak rövid ideig volt érvényben. Enyhítő körülmény volt viszont, hogy a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas plakátokat a cég már az akció másnapján eltávolította az áruházakból. A jogsértés miatt a Lidl-nek 5 millió forint versenyfelügyeleti bírságot kell fizetnie.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.