Árcsökkentés a Ferihegyi reptereken
A dinamikus növekedést tervező Wizz Air sokallja a budapesti reptér árait. A Budapest Airport Rt. eközben szintén árcsökkentést akar; bejelentették a reptéri illeték csökkentését. Három év múlva a Wizz Air szándékszik Kelet-Közép-Európa legnagyobb légitársaságává válni, 6 milliós utasszámmal.
A terveket Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója ismertette Ferihegyen. Kifejtette: Magyarországon a diszkont légitársaságok piaca az elmúlt időszakban robbanásszerűen, 30 százalékkal bővült, ami megegyezik az európai átlaggal. Hozzátette ugyanakkor, hogy a szolgáltatás színvonalához képest magas díjak miatt Budapest előbb-utóbb versenyhátrányba kerül a környező országokhoz képest.
A Wizz Air számai |
A Wizz Air tavaly 1 millió 900 ezer utast szállított, ebből félmilliót tett ki a magyarországi utasok száma. A Wizz Air holding alaptőkéje 40 millió euró. Repülőgépeinek száma jelenleg 9, és további 24-re adott megrendelést az Airbusnak, 1,4 milliárd euró értékben. Ezek a gépek 2007-2010 között állnak forgalomba. A társaság megalakulása óta több mint 3 millió utast szállított. |
A ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. szóvivője, Szollár Domokos az MTI-nek elmondta: "Mi is úgy gondoljuk, hogy Ferihegy az egyik legdrágább repülőtér Közép-Európában, ezért határoztunk úgy, hogy január 1-jére visszamenőlegesen átlagosan 5 százalékkal csökkentettük a leszállási díjakat és a reptéri illetékeket. Ennek eredményeként a légitársaságok várhatóan 1,3 milliárd forinttal fizetnek kevesebbet idén a repülőtér használatáért. A Budapest Airport által előterjesztett árcsökkentés háromszorosa annak, amit a 2005-ben meghirdetett vonatkozó kormányrendelet előír."
A szóvivő elmondta: a versenyképesség növelése érdekében évről évre csökkenteni fogják a díjakat, és növelni a szolgáltatások minőségét.
A Wizz Air vezérigazgatójának várakozása szerint a következő években nem csak a diszkont, de a hagyományos légitársaságok piaca is konszolidálódik. "A folyamat már elindult, több légitársaság csődbe ment, illetve összeolvadt más társasággal" - mondta, hozzátéve, hogy hosszútávon három hagyományos, és négy-öt diszkont légitársasági kör maradhat fenn Európában. Úgy fogalmazott, hogy Magyarországnál sokkal nagyobb országok sem tudták megmenteni nemzeti légitársaságaikat.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.