A Ryanair elindítja első fapados járatát Magyarországra
Az ír Ryanair olcsó jegyes légitársaság jövőre elindítja első magyarországi járatát, közölték a cégnél csütörtökön. A vállalat összesen öt új járatot indít 2006 február 17-e és március 31-e között: London Stansted repülőteréről a Balatonra, az olaszországi Lameziába és Pármába, Vitoriába Spanyolországba, valamint London Luton repülőteréről a franciaországi Brestbe.
A társaság vezérigazgatója arról is beszámolt, hogy változatlanul tartják magukat a korábbi előrejelzéshez, amely szerint a mostani negyedévben az átlagos jegyárak nyomottak maradnak, és a következő negyedévben 5-10 százalékos csökkenés várható.
Fordulat előtt áll az olcsó légitársaságok piaca. A McKinsey tanácsadó cég legfrissebb elemzése szerint Európában tartósan csak két-három légitársaság fog talpon maradni. A forgalom növekedése sok légicég számára nem biztosítja a nyereséges működést.
Az elemzés szerint az okok között szerepel egyebek között, hogy telített a piac, növekszik a verseny hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között. Jelentősek a repülőgép-megrendelések, ami fölösleges kapacitások kialakulásához vezet.
A legnagyobbak távlatilag akár ingyen is szállíthatják az utasokat, akkor is bizonyára nagyszerűen megélnek az utazási irodáktól, szállodáktól, üdülőhelyektől kapott jutalékból, a kisebb cégek azonban esetleg elvéreznek ebben a küzdelemben.
A McKinsey szakértői szerint elmúltak azok az idők, amikor a diszkont légitársaságok szinte korlátlanul terjeszkedhettek. A jövőben egyre nehezebb lesz új utasokat toborozni, és csökkenni fog a társaságok jövedelmezősége.
A tanulmány szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől. A növekedés lassulása miatt sok lesz a fölösleges kapacitás: az easyJet, a Ryanair és az Air Berlin például 2012-ig 300 gépet rendelt, és opciója van további 350-re.
Kelet-Európában még van lehetőség a terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag.
A Ryanair vezetője, Michael O'Leary, útjára bocsátván a cég első lengyelországi járatát, tavaly novemberben azt jósolta, hogy még vagy tíz évig lassú lesz a piac növekedése Kelet-Európában, és ebben a térségben nem lehet különösebb haszonra számítani. Ehhez képest a Ryanair most őszig még hét új lengyelországi járatot indít, és további terjeszkedést tervez a térségben. A várható árversenyből is ízelítőt adott: új lengyel járatain 1,59 fontnak megfelelő árú jegyeket kínál. A hagyományos légitársaságok turistaosztályaira 54-70 font között van a jegyár London és Varsó között.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.