2005. június. 27. 14:50 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. június. 27. 14:57 Gazdaság

Versenytársaitól csábít át vásárlókat a Lidl

Tavaly a hazai kiskereskedelem egyik legfontosabb eseménye a Lidl magyarországi diszkontpiacra való belépése volt. Az új szereplő vásárlóit főleg a piacon már huzamosabb ideje jelen lévő más üzletláncoktól hódította el - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet multikliens tanulmánysorozatának első jelentéséből.

Tavaly Magyarországon is piacra lépett a már 18 országban jelen lévő diszkontáruház-lánc, a Lidl, s ezzel dinamizálta a vásárlók körében egyre népszerűbb diszkont-szegmensben zajló versenyt - írja a GfK jelentése. Az ún. hard diszkont kategóriába tartozó üzletlánc – főbb ismérvei szerint kis alapterületű funkcionális berendezésű bolthelyiség, korlátozott áruválasztékot kínál vásárlóinak (különösen a non-food kategória tekintetében), árukínálatában számos kereskedelmi és exkluzív márka szerepel – főleg az országos átlagnál alacsonyabb vásárlóerejű megyékben, Dél-Magyarországon jelent meg. Üzleteit jellemzően az országos átlagnál alacsonyabb vásárlóerejű kis településeken nyitotta meg.

A versenyhelyzetet jól jellemzi a tény, hogy a Lidlnek vásárlói körét elsősorban más üzletláncoktól sikerült elnyernie és nyereségének csupán mintegy 9 százaléka származik a vásárlási intenzitás növekedéséből. Általában elmondható a magyarországi FMCG vásárlókról, hogy nem igazán lojálisak egy-egy üzlethez, szinte mindenhol vásárolnak.

Egy Lidl vásárló háztartás átlagosan 2 583 Ft-ot költ el az üzletláncban egy vásárlás alkalmával és FMCG költésének több mint 90 százalékát más üzletekben bonyolítja. Az üzletlánc vásárlói a kutatás eredményeinek tanúsága szerint átlagon felüli mértékben hajlandók a Tesco, Match, Penny Market és Spar üzletláncok boltjait is látogatni.

A Lidl vásárlóinak legnagyobb része a dél-magyarországi – főként dél-kelet magyarországi – régióból kerülnek ki, amire egyértelmű magyarázatként az üzletek területi elhelyezkedése szolgál. A vásárlók elsősorban kis-, illetve nagyvárosi, 3-4 fős, gyermekes háztartások, ahol a háziasszony még nem töltötte be 40. életévét, valamint közepes vagy viszonylag magas jövedelemmel rendelkeznek - írja a GfK.

A Lidl hazai eredményeit jól példázza, hogy 29 üzletével működésének első hat hónapjában a háztartások megközelítően 29 százalékát érte el. Piaci részesedésének arányai termékkategóriánként változók: az üzletlánc ún. hard-diszkont jellegéből eredően az élelmiszerek és italok piacán erősebb, míg a vegyi áruknál piacrésze kisebb.

A lánc legnagyobb piacrészt a mélyhűtött pizzák, a pörkölt kávékeverékek, a jeges tea, a sajtkrém, a salátaöntet és a reggeliző pelyhek szegmensében ért el. A kereslet a Lidl esetében túlnyomórészt a kereskedelmi márkás termékek iránt nagy, és ennek köszönhetően a „Lidl“ márka a vizsgált időszakban az egyik legerősebb kereskedelmi márkává vált.
zöldhasú
Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.