2010. szeptember. 10. 16:10 Tóth Sándor Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 10. 16:59 Gasztro

Konyha négy keréken

Nem most találták fel a tengerentúlon a mozgó konyhát, de az utóbbi időben egyre népszerűbbek az amerikai városokban azok a kis kamionok, amelyeken a vendég előtt készítik el az ételeket.

Sok helyütt már nem sikk az előre megfőzött, ételfutárok által kiszállított, csomagolt ebéd. Sokkal nagyobb érdeklődés mutatkozik a frissen főzött, sütött/grillezett   harapnivalók iránt. Az úgynevezett konyhakamionok folyamatosan bővülő választékában van hagyományos amerikai, mexikói, koreai, spanyol és többfajta európai   ételspecialitás.

Los Angeles utcáin például egyre gyakrabban tűnik fel a neonrózsaszínű autó, rajta a Baby’s Badass Burgers felirattal. Az ő kínálatuk elsősorban amerikai: hamburger, hot-dog. Sokak szerint nem is ez a lényeg, hanem a lányok, akik elkészítik és szervírozzák ezeket a gyorsételeket. Igazi csinibabák, a cégdizájn részei. Hosszú hajúak, jól festenek az egyenruhájukban.

Baby's Badass Burgers

A Baby’s Badass Burgers megálmodója egy tapasztalt Los Angeles-i vendéglátós és egy divatos rendezvényszervező páros, Erica Cohen és Lori Barbera. Persze a „csomagolás” mellett azért lényeges, hogy mi van hamburgerben és hot-dogban. A dekoratív Cohen kisasszony a tapasztalt séfet, Jason Ryczeket kérte fel a cég szendvicseinek megalkotására. A kreatív és az újra mindig fogékony mester örömmel tett eleget a felkérésnek, s egyre-másra igyekszik újdonságokkal bővíteni a kínálatot. A példa kedvéért említsünk meg néhányat a legkeresettebb hamburgereiből. A Mamacita  összevetői: marhahús, sajt, bors, guacamole (ez utóbbi a mexikóiak kedvelt avokadókrémje). A  Hot Chicken (Forró Csirke) csirkehúsból, kéksajtból és káposztasalátából; Au Naturale névre hallgat a vegetáriánus hamburger. Az igényesebb étkűek számára a Cougar-t (Puma) készítik marhahússal és fekete szarvasgombával. Ahol ilyen különleges választék van, ott nem csoda, ha egy képregény, a Teenie Weenies - Willams Donahey (1883-1970) egykor népszerű műve - is névadásra késztette Jason Ryczeket. S az már csak a ráadás, de nyilván az igényekhez való alkalmazkodás is, hogy a Baby’s Badass Burgers Nathan’s kóser hot-dogot is forgalmaz.

Annyira más,hogy nem számít konkurensnek a másik kerekes étterem, a Kogi BBQ. Alapítója és létrehozója Roy Choi, főként koreai ételspecialitásokkal eteti az amerikaiakat, akik úgy tűnik, hálásak neki. Képzettségére a neves New York-i Amerikai Kulináris Egyetemen szert tevő séfet konyhai reformerként tartják számon. Két évvel ezelőtt, az elsők közt hozta létre kerekeken mozgó, négy étteremből álló láncát. Nála a minőség mellett számít a kalóriaérték is. Menüje összeállításának alapja a koreai barbecue: a nyárson sütött, grillezett húsok. De elmaradhatatlan a sajtos-zöldséges kimchi, a hagyományos koreai erjesztett étel, melyet a világ legegészségesebb táplálékai közé sorolnak. Az aloha-tál hawaii ananász, sertéshús és a pikáns chili keverékét tartalmazza. Állítólag nemcsak ötletes, de ízletes is Kogi BBQ választékából a holland festőművész, Van Gogh nevére hangolt grillezett fül, a van hogh.

A területi közelségből, de a mexikói konyha elismertségéből is adódik, hogy a Border Grill a harmadik guruló városi étterem az USA-ban. Séfjei és tulajdonosai: Teresa Montono, Susan Feninger és Mary Sue Milliken a szakácsművészet új mexikói irányvonalát képviselik. Az utóbbi két hölgy könyve, a Mesa Mexicana (fordítható Mexikói lakomának vagy Mexikói asztalnak) is ízelítőt ad ebből. Ételeikhez organikus rizst, babot használnak, a tortillát csak kézi őrlésű lisztből sütik, és kagylót is kizárólag természetes élőhelyekről rendelnek. Különösen kedveltek a különböző tacók, pl. a sertéshúsos ecetes hagymával vagy a csirkehúsos paradicsomsalátával tálalt.

A négykerekű konyhák a legnagyobb forgalmat az üzleti negyedekben - rendszeresen feltűnnek a  Wall Street-en is - bonyolítják le ebédidőben, keresettségük miatt számuk is nő, az említetteken kívül érdemes még néhányat megemlíteni: Let’s be Frank, Grillmasters, El Pique, La Estrella, Le Tehuana, Gorditas Lupita. A konyhakamionok a fogyasztói igények változását jelzik. Gyorsat, finomat, akárhol, még a nagyvárosi utcán is. Vendégkörük jelentős része az internet, a közösségi oldalak felhasználóiból áll. Folyamatos kapcsolatot tudnak tartani velük, s jelezni, mikor érkeznek meg a hozzájuk legközelebb eső állomásra.