2008. március. 16. 13:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. március. 16. 09:56 Gasztro

A magyar városlakók kávéfogyasztási szokásairól

A Valdo Café cég felmérése a magyar fogyasztók és a kávé jelenlegi viszonyát próbálta feltérképezni.

© sxc.hu
A felmérést véletlenszerű kiválasztással az ország három nagy városában - Budapesten, Győrött és Debrecenben - végezték, városonként 1000 ember megkérdezésével.

A felmérés alátámasztotta, hogy a magyarok szeretik a kávét, hiszen a válaszadók 78 százaléka nyilatkozott így. Elsősorban az íze és aromája miatt, másodsorban a hatásáért szeretjük ezt az italt.

Leginkább napi egy-két kávét fogyasztunk. Ez a válaszadók 55%-ára jellemző, 23% iszik ennél több, három-négy kávét is naponta. Az extrém fogyasztásnak számító napi hét kávénál többet már csak a megkérdezettek 2%-a iszik, míg 13%-uk nagyon ritkán fogyaszt kávét.

Hazánkban jelenleg a legnépszerűbb kávéból készült ital az eszpresszó (36%), rögtön utána jön a capuccino (34%) és a tejeskávé (33%) szinte holtversenyben, a sor végén a hosszúkávé áll (16%) (egy személy több italt is megjelölhetett).

Kicsit más megközelítésben derült ki az, hogy ugyan elsősorban az íze miatt szeretjük a kávét, de tudatosan mégis fáradtság ellen isszuk leginkább. A megkérdezettek 52 százaléka emelte ki ezt a helyzetet, amikor arról kérdezték, hogy mikor, milyen okból iszik kávét. A másik jellemző élethelyzet az étkezés, mely zárásának szerves részét képezi a kávé. Érdekes, hogy forró italként hideg időben szinte egyáltalán nem gondolunk a kávéra.

A darált és instant kávéfajtákról szinte pontosan 50-50%-ban oszlanak meg a vélemények. A darált kávé mellett az erősebb, zamatosabb illetve „az az igazi” érvek szólnak, míg a megkérdezettek másik fele szerint az instant kávé gyengébb, lágyabb, nem olyan savas, gyorsabban készen van, és határozottan krémesebb, valamint jobb az íze, mint a darált kávénak.

Az emberek nagy része otthon (60%) illetve a munkahelyén (51%) fogyaszt leginkább kávét, beleértve azokat is, akik egy nap több helyen is kávéznak. Ezek után kissé lemaradva a vendéglátó ipari egységek következnek (25%), majd a nyilvános helyek, ahol elsősorban automatákból vásárolnak kávét a fogyasztók (18%).

© sxc.hu
Úgy tűnik, hogy kávé tekintetében igen igényes a magyar közönség, hiszen háromból két kávéfogyasztó csak és kizárólag a minőséget tartja szem előtt, amikor kávét vásárol, 10-ből egy az ár-érték arányt mérlegeli, és ugyanekkora a csak az árat figyelembe vevők aránya is.

Érdekes, hogy annak ellenére, mennyire szeretjük a kávét, csak nagyon kevesen vagyunk tisztában a kávé eredetével, például a főbb kávébab-fajtákkal. A válaszadók mindössze 4%-ban ismerték a két fő, az arabica illetve robusta kávéfajtát.

Ennél sokkal többféle kávéból készült italt ismerünk, hiszen a válaszadók átlagosan hat ilyet soroltak fel. Az eszpresszó, capuccino, tejeskávé mellett a macchiato, melange és frappé, valamint érdekes módon a kávélikőr kerültek elő leginkább.

A válaszadók egyharmada gondolja azt, hogy a kávé egészséges, 48 százalékuk szerint pedig kifejezetten egészségtelen. A többiek nem tudják, vagy nem érdekli őket a kávé egészségre gyakorolt hatása. Pozitív érvként általában a következőket említették: javítja a vérkeringést, felélénkít, energiát ad, természetes eredetű, hangulatjavító, míg a negatív érvek közt elsőként a vérnyomás emelése szerepel, valamint a gyomorpanaszok kialakulása és a káros anyagok bevitele.

A magyar otthonokban 32%-ban vannak jelen a kávégépek; akiknek nincs ilyen gépük, fele részben szeretnének.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.