Annyira átalakul addigra az autópark szerkezete, hogy sokan feleslegesnek tarják bevezetni az új környezetvédelmi normát.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) becslése szerint 2035-re a belső égésű motorral felszerelt autóknak csupán 10 százalékára vonatkozik majd az Európai Unió által előírt Euro 7-es szabvány. (A 2035 azért fontos dátum az európai autózásban, mert innentől már csak zéróemissziós járműveket lehet majd forgalomba hozni.)
Az Európai Bizottság által 2022 októberében javasolt Euro 7-es szabvány olyan előírásokat tartalmaz, amelyek biztosítják, hogy az autók valós vezetési körülmények között is tisztábbak legyenek. Az új norma vonatkozik majd minden dízel- és benzinmotorra, és felváltja az érvényben lévő, többször szigorított, Euro 6-os szabványokat.
Egy nemrégiben készült tanulmány azonban rámutat, hogy az Euro 7-es szabvány a 2026-tól történő hatálybalépése után a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátást csak 4 százalékkal csökkenti, ennek nyomán a környezeti előnyei csak csekélyek. Az viszont szinte biztos, hogy az autók árát fel fogja hajtani, mert azokba további olyan elemeket kell beépíteni, amivel meg tudnak felelni a szigorú környezetvédelmi előírásnak. (A táblázat azt mutatja, hogyan alakulhat át az európai autópark összetétele 2050-ig.)
Az ACEA szerint, miközben a hatása szerény mértékű lesz, az Euro 7 további pénzügyi nyomást gyakorol majd a fogyasztókra, és nagyobb beruházásokat ró a gyártókra, amelynek nyomán az átlagos autóár-emelkedés körülbelül 2000 euró (760 ezer forint) lesz.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.