Szerdán döntött a Fővárosi Közgyűlés a budapesti parkolózónákról. A civil szervezet szerint az irány jó, de messze nem elég. A Levegő Munkacsoport szerint a parkolási díjfizetést az egész fővárosban be kellene vezetni, a céges autók kedvezményét pedig teljesen fel kellene számolni.
A fővárosi parkolásról elfogadott önkormányzati rendelet egy lépés a helyes irányba, azonban messze nem elegendő a mindannyiunkat fenyegető súlyos veszélyek elhárítására – közölte a Levegő Munkacsoport a Fővárosi Közgyűlés döntése után. A szervezet szerint a parkolásszabályozás a leghatékonyabb olyan eszköz, amely rendelkezésére áll Budapest közlekedési és környezeti problémáinak gyors és hatékony enyhítésére.
Szeptember ötödikétől 27 helyett csupán négy fizetős parkolási zóna lesz Budapesten, és nagyjából tíz százalékkal terjesztik ki a területét.
A Levegő Munkacsoport javaslata ezzel szemben arról szól, hogy a parkolási díjfizetést Budapest egész területére be kellene vezetni, mert a parkolási gondok az egész fővárost jellemzik, így többek között számos külvárosi lakótelepet, amelyeket sokan „P+R” parkolóként használnak. Ezt a helyzetet a belső kerületek parkolási díjának mostani emelése és kiterjesztése tovább fogja rontani.
Azt is javasolták, hogy fokozatosan vezessék ki a lakossági parkolási kedvezményt a környezetvédelmi szempontból elavult gépkocsik után, hiszen jelenleg olyan szennyező autókra is lehet lakossági várakozási engedélyt kapni, amelyeket előbb-utóbb kiszorítani terveznek Budapestről, és amelyek kitiltása kétharmados lakossági támogatást élvez.
A Levegő Munkacsoport úgy véli, hogy a helyi lakosok ingyenes parkolását meg kell szüntetni, azonban a kedvezményes parkolás lehetőségét fenntartanák számukra. „Az ingyenes lakossági parkolás ugyanis ellentétes a gazdasági észszerűséggel és társadalmi igazságossággal. Ez a támogatás ráadásul a gépjárművek és a közterületek fokozott használatára ösztönzi a lakosokat, és rendkívül igazságtalan azokkal szemben, akik nem rendelkeznek gépjárművel” – írják.
A civil szervezet szerint teljes egészében fel kell számolni a céges autók parkolási kedvezményét. Ezek az autók ugyanis a cégek üzleti tevékenységét szolgálják, és sérti a versenysemlegesség elvét, ha egyes cégek üzleti tevékenysége kedvezményt kap. Továbbá nem célszerű a jelentős légszennyezéssel és szén-dioxid-kibocsátással járó üzleti tevékenységek kedvezményben való részesítése.
Azt is javasolják, hogy a parkolási kedvezmény csökkentéséből eredő többletbevételt az érintett önkormányzat teljes egészében pénzben juttassa vissza közösségi közlekedési, közösségi autóhasználati vagy kerékpárhasználati támogatásként azon terület lakosságának, amely területen a többletbevétel keletkezik.
A hibrid autók ingyenes parkolását is megszüntetnék, mert szerintük ezek a járművek szintén jelentős mennyiségű szén-dioxidot bocsátanak ki, továbbá a jellemzően drága gépjárművek tulajdonosainak támogatása sem szakmai, sem szociális szempontból nem indokolható, és sok milliós bevételtől fosztja meg az önkormányzatokat.
A civil szervezet a javaslatait azzal indokolta, hogy Budapest a világ 1000 nagyvárosa között a 15. legrosszabb helyen állt a forgalmi torlódások tekintetében. A levegőszennyezés évente mintegy 3300 millió eurós veszteséget okoz. Az egy lakosra jutó veszteség súlyossága tekintetében a vizsgált 432 európai város között Budapest a 22. helyen áll évi 1860 euróval (744 000 forint). És évről évre növekszik az asztmások és különösen az asztmás gyermekek száma.
Az új parkolási zónákról itt írtunk bővebben:
Itt a zónatérkép, megmutatjuk, miként változhat a budapesti parkolás szeptember ötödikétől
Az új rendszertől a főváros átláthatóságot, rendezettebb utcaképet vár. Budapesten jelenleg összesen huszonhét fajta parkolási zóna van, ezekből mindössze négy marad, térképen mutatjuk a pontos árazást, illetve a zónák határait.