Az új rendszertől a főváros átláthatóságot, rendezettebb utcaképet vár. Budapesten jelenleg összesen huszonhét fajta parkolási zóna van, ezekből mindössze négy marad, térképen mutatjuk a pontos árazást, illetve a zónák határait.
Jövő szerdán, a Fővárosi Közgyűlés következő ülésén szavazhatnak a képviselők a budapesti parkolási rendszer teljes átalakításáról. Karácsony Gergely főpolgármester előterjesztése a jelenlegi 27 parkolási zónát négyre csökkentené, négy különböző díjszabással:
- A zóna: 600 forint/óra, reggel 8 és este 22 óra között, (térképen narancssárga),
- B zóna: 450 forint/óra, reggel 8 és este 20 óra között, (térképen kék),
- C zóna: 300 forint/óra, reggel 8 és délután 18 óra között, (térképen rózsaszín),
- D zóna: 200 forint/ óra, reggel 8 és délután 18 óra között (térképen citromsárga).
Az új rendszer – ha a képviselők megszavazzák az erről szóló előterjesztést – szeptember ötödikétől léphet életbe. (Ezt megelőzően a parkolási díjak utoljára 2013. január 1-jén emelkedtek).
Az A, B és a C zónákban maximum három órát parkolhatnak az autósok egyhuzamban, egyedül a D zónában nem lesz egyáltalán időtartam-korlátozás. Erről Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a hvg.hu-nak pénteken azt mondta, arra számítanak, hogy a háromórás határ az új rendszerhez igazodó díjakkal a közterületi parkolóhelyeken álló autók gyorsabb cserélődését fogja elősegíteni. Ez azért fontos, mert folyamatosan sok panasz érkezik a parkolóhelyek telítettségére. Balogh lapunknak azt mondta: az időtartam-korlátozás célja az is, hogy vonzóbbak legyenek a mélygarázsok, ahol – az utcákkal szemben – bőven van parkolóhely.
A kabinetfőnök szerint a zónák határait a kerületek javaslatai alapján húzták meg, azonban az már a térképről látszik, hogy a zónahatárok nem követik a kerülethatárokat. Sőt: több olyan kerület is van, aminek a területén több zóna is megtalálható (ilyen például a IX. kerület, amelynek belvárosi részén 600 forint az óradíj, míg a József Attila-lakótelepen ez már 200-ra mérséklődik).
Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes csütörtökön a kerületekkel folytatott egyeztetésekről elmondta: 2020 óta tárgyaltak velük, azonban a koronavírus kettévágta ezt az egyeztetési folyamatot. A járvány visszaszorulásával viszont be tudták fejezni az egyeztetéseket.
Ő azt állította: szeptembertől nagyjából tíz százalékkal terjesztik ki a parkolási díjas zónát a fővárosban. A térképen új fizetős zóna is látható: Kőbányán több ponton is lehetősége lesz a kerületnek fizetős parkolást bevezetni, ezek között van 300 és 200 forintos terület is.
Ha a képviselők szerdán elfogadják az előterjesztést, akkor a parkolási rendszer üzemeltetése továbbra sem kerül fővárosi hatáskörbe, minden marad a kerületeknél, ugyanúgy ők fogják üzemeltetni a rendszert, mint eddig, csupán új, egységes zónák és ehhez illeszkedő díjszabás alapján.
Így marad kerületi hatáskörben a lakóknak szóló kedvezmények díjszabása is, azt a jelenlegi előterjesztés nem érinti. Balogh Samu ezt firtató kérdésünkre azt felelte: van olyan kerület, amely gondolkodik a díjszabás emelésén, és ezt saját hatáskörben meg is teheti.
Az új parkolási rendszerrel együtt a főváros új tájékoztatási rendszert is bevezet: egységesített táblán tájékoztatják az autósokat szeptembertől arról, hogy éppen melyik zónában járnak, illetve hogy az adott zónában pontosan milyen szabályokhoz kell igazodniuk.