A zöld rendszámos Audi e-tron a német márka első teljesen elektromos személyautója, egy jókora SUV, ami némileg talán szokatlan elnöki járműnek.
Egy Audi e-tron Advanced 55 quattrót vásárolt karácsony előtt a Köztársasági Elnöki Hivatal (KEH) – írta meg a Blikk a közbeszerzési értesítő alapján. Az elektromos luxus Audiért nettó 22,4 millió forintot fizetett a hivatal, ami áfával együtt nagyjából megegyezik a típus kicsit több mint 28 millió forintos induló árával.
Mivel egy ugyan ilyen típusú autó volt a hvg.hu-nál is teszten, elég sok mindent el tudunk mondani az autóról.
A lap megkeresésére a KEH azt közölte, hogy „a gépjármű beszerzése során kiemelt szempont volt a teljes mértékű elektromos meghajtás, a konvojban való közlekedésre alkalmas műszaki paraméterek, valamint a protokolláris célra alkalmas megjelenés és felszereltség”.
Azzal együtt, hogy nem jellemző SUV-ot választani szolgálati autóként egy államfőnek, az Audi e-tron reprezentatív autó, amelynek hatalmas méretéhez komoly tömeg társul. Alaphelyzetben is 2560 kilogrammot nyom, ami egy-két extra megrendelésével könnyen 2,6 tonna fölé nőhet.
Az autó dizájnja inkább konzervatív a mai elektromos autós felhozatalban, viszont már az alapkivitel is bőven el van látva extrákkal: az ajtók zárszerkezete például már nem mechanikus, hanem elektromos.
Az utastér hozza a szokásos Audi minőséget, a felhasznált anyagok kiválóak és az összeszerelési minőséget sem érheti kritika. Továbbá az Audi technológiájának legtöbb csúcseszköze – mint a lézeres fényszórók vagy az éjjellátóval ellátott infrarendszer, illetve a masszázsfunkcióval szerelt, szellőztetős ülések – is megtalálható benne.
A Blikknek Kiszelly Zoltán politológus az autóról azt mondta: szimbolikus jelentőségű, hogy az államfő hivatala egy Magyarországon munkahelyeket biztosító autógyár márkáját használja. Ez annyiba igaz, hogy az e-tron hajtásáról gondoskodó villanymotorok Győrben készülnek.
A SUV első kerekeit egy 170 lóerős, 247 Nm nyomatékú erőforrás forgatja, a hátsókat pedig egy 190 lovas, 314 Nm-es egység. Kardántengely értelemszerűen nincs, az összkerékhajtást a két motor virtuálisan oldja meg. Az összteljesítmény 360 lóerő, ami mellé 561 Nm társul. Mindennek köszönhetően az autó 6,6 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100-ra, a végsebesség pedig egyes riválisoktól eltérően nem 180, hanem 200 km/h-ra van limitálva.
A zöld szemlélet egy ilyen kocsinál a lokális nulla emisszió kapcsán teljesül leginkább. Az akkumulátora 95 kWh kapacitású, amellyel a tesztidőszak során 300-315 kilométeres hatótávot sikerült elérnünk úgy, hogy az e-tront úgy használtuk, mint bármilyen más autót: nem bántunk óvatosabban a gázpedállal és nem kapcsoltuk ki a klímát. A hivatalos szabvány szerinti 409 kilométeres hatótávot ugyanakkor vélhetően csak nagyon-nagyon finomkodva lehet elérni, vagyis igen mohón fogyasztja az áramot az elnöki autó.
Az Audi e-tron 55 quattro hazai alapára, amikor nálunk járt, 28,5 millió forint volt. Az általunk tesztelt, gazdagon felszerelt tesztautó árcéduláján 39,3 millió forintos összeg volt olvasható. Azt ugyan nem tudjuk Áder János, milyen extrákkal ellátott autóban ül, de a közölt 28 milliós árban vélhetően komoly kedvezmények lehetnek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.