Ebből a típusból alig néhány száz darab készült, ráadásul ezek nagy része az elmúlt évtizedekben sajnos megsemmisült.
Partnernek a Zagato stúdiót választották, ahol Ercole Spada a GT Junior alapjaira építve egy ék alakú, izgalmas formájú, alumínium karosszériás sportkocsit álmodott meg. A Junior Z gyártása 1970-ben kezdődött, a végszerelést a Zagato műhelyében végezték.
A komplex folyamatok miatt a vételár meglehetősen magas lett – 1972-ben ez volt az Alfa Romeo harmadik legdrágább modellje. Ennek ellenére elkészült egy nagyobb, 1,6 literes motorral szerelt, részleteiben átalakított változat is, amelyből 1972–1973 folyamán 402 darabot állítottak össze.
A mellékelt fotókon látható példány jelenlegi magyar tulajdonosa két év keresgélés után talált rá a körülbelül 130 fennmaradt példány közül arra, amely megfelelt elképzeléseinek. Ez a 220-as sorozatszámú autó, amelyet eredetileg Hollandia olasz nagykövete vásárolt meg.
Ő tíz évvel később eladta a járművet egy holland gyűjtőnek, aki a 2000-es évek elején azt teljes körűen restauráltatta. Mivel ez az egyetlen példány hazánkban, a forgalomba állítás sem ment zökkenőmentesen, de végül sikerült.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.