Vezettük az Audi A7-est
Az A7 Sportback modellje révén az Audi új piaci szegmensben jelenik meg. A mindent a szépnek, semmit az értelemnek kategóriában. Versenytársai a Mercedes-Benz CLS, a Porsche Panamera, az Aston Martin Rapide vagy a BMW Gran Coupé mind különleges, gyönyörű és értelmetlen autók. Olyanok, mint a jachtok. Nem tudnak többet, mint 2, 4 vagy 5 ajtós testvéreik, különc és elérhetetlen álomautók, igazi luxus játékszerek.
Az Audi A7 csodabogár, nehéz elhelyezni az evolúciós ranglétrán. Kinézetre felhizlalt A5 Sportback, csapott hátú A6 vagy A8 kupé. Az ingolstadti prémium gyártó szerint az ötajtós modell három külön világ legkedvezőbb tulajdonságainak ötvözője. Sportosan elegáns, akár egy Audi kupé, amit a márka limuzinjainak kényelme, valamint kombi modelljeinek praktikuma tesz teljessé. Kupénak nagy. Ha kupé kell, ott az Audi A5. Annál szebbet még nem terveztek Bajorországban. Limuzinnak pont jó, a hármasból ennek az ismérveit teljesíti leginkább az A7. Kombiként nem tudok ránézni, dacára az 535 literes csomagtartónak ez a kocsi nem fog talicskát, műtrágyát vagy vaddisznótápot szállítani.
És mitől hetes a következő A6-os padlólemezére épülő autó, amely akkora mint egy A8-as? Nem hétszemélyes az biztos, de bármennyire is hihetetlen, heten simán befértünk. Igaz, egymás hegyén-hátán, álló autóba és csak viccből.
A ferde- vagy csapott far nem újdonság az Audinál, igaz az ős Audi 100 Avant nem volt a maga idejében nagy siker. Az Audinál úgy gondolják, most jött el ennek a formának az ideje. Az A5 vásárlóinak 52 százaléka, az A3 vásárlóinak 68 százaléka választja az ötajtóst.
Nevezzük is bárminek, az A7 igazi Gran Turismo. Nem merték ezt a nevet adni, hisz bármilyen furcsa, a BMW 5 GT is az A7 konkurense.
Az A7 Sportback maga a színtiszta high-tech. Karosszériaszerkezete számos alumíniumkomponensének köszönhetően kifejezetten könnyű, míg elegáns belterét az exkluzív manufaktúrák minőségi színvonalát idéző kidolgozás uralja. A bemutatón a beltér gyártásáért felelős mérnök elárulta, hogy a bámulatos minőségű, leheletvékony rétegekből összepréselt hajlított tölgyfa kárpit összeillesztésénél egyenként válogatják az egymáshoz illő darabokat. Így az az ember érzése, hogy egy nagy, összefüggő fából kivájt, bőrökkel, alumíniummal és csúcstechnikával felszerelt teknőben ül.
Csak V6-os erőforrások elérhetőek az A7-ben. A magyar importőr nem bízza a véletlenre, nálunk jelenleg (cikkünk megjelenése után kaptuk a hírt, hogy a két gyengébb motorral is rendelhető majd az autó) csak az erősebb motorokkal kapható az A7-es. Bármennyire a sportosságra helyezik a hangsúlyt, az A7 Sportback nem sportautó, menetdinamikáját tekintve még csak nem is sportos. Lehet vele száguldozni, a kompresszoros változat végsebessége 250 kilométer/óra, 5,6 másodperc alatt van százon, de nem érezzük benne a veseleszaggató fenevadat. Sokkal kifinomultabb és érzékenyebb annál, hogy piros lámpánál túráztassuk – ott amúgy is lekapcsolja a motort a start-stop. Az A7 az elegancia bája, a felsőbbrendűség ereje és az autótechnika csúcsa.
A bemutatón hangsúlyt kapott a gazdaságosság is, papíron a multitronic sebességváltóval szerelt, 150 kW (204 LE) teljesítményű 3.0 TDI kilométerenként átlagosan mindössze 139 gramm szén-dioxid kibocsátásával üzemel. Ez 5,3 literes átlagfogyasztást feltételez. Ami sikerül kísérleti üzemben, az távol áll a valóságtól, ám a 6,8 literes, általunk mért érték egyáltalán nem ad okot szégyenkezésre. Az 500 newtonméteres, 245 lovas dízel 6 literes átlaga nálunk 9 liter volt, a benzines háromliteres 8 liter helyett 11 litert fogyasztott száz kilométeres átlagban összkerékhajtással és duplakuplungos váltóval.
Az Audi piaci bevezetésekor négy – két benzines és két dízelüzemű (TDI) – V6-os motorral kínálja új A7 Sportback modelljét, amelyek a 150 kW (204 LE) és 220 kW (300 LE) közötti teljesítménytartományt fogják át. Mindegyik erőforrás az Audi innovatív hőmenedzsment-rendszerét alkalmazza, de a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) és az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stop System) sem maradhatott el. A 204 és 245 lovas dízel és a 300 lovas benzines mellett már nem volt értelme a 2,8 literes szívó benzinest próbára tenni, a kollégák tapasztalata szerint amúgy is harmatos. Újabb motorváltozatokról, egy esetleges S7 bevezetéséről a nemzetközi bemutatón nem árultak el semmit a gyáriak, de azt megtudtuk, hogy a 320, 345 és 356 milliméteres átmérőjű és 300 vagy 330 millimétere átmérőjű féktárcsák mellett később kerámia tárcsák is rendelhetők. Ezzel jelzik a nagyobb, V8-as esetleg V10 motorok jövőbeli érkezését.
Az Audi motorváltozattól függően kétféle váltóművet kínál: a fokozatmentes multitronic az első kerekek felé továbbítja a motor nyomatékát, míg a kifejezetten sportos karakterű, hétfokozatú S tronic a quattro állandó összkerékhajtással működik együtt. Utóbbi legfrissebb fejlesztései eredményeképpen már koronakerekes differenciálművel és kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzással működik. Kívánságra a hátsó kerekek közötti aktív nyomatékelosztást megvalósító sport-differenciálmű is rendelhető.
Az Audi A7 Sportback 18 és 20 közötti peremátmérőjű kerekeken gördülhet. Felfüggesztéseinek lengőkarjai korszerű alumíniumkonstrukciók, új fejlesztésű szervokormánya elektromechanikus úton előállított rásegítésével szintén magas hatékonysággal működik. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer ugyancsak a szériafelszereltség része, amelyet kívánságra a fejlett csillapítás-szabályzással működő adaptive air suspension légrugózás egészíthet ki. Futóművét első ízben egészítették ki elektromechanikus szervokormány, ami csak akkor fogyaszt energiát, ha használatban van a kormány. A vezetői segédberendezések és szórakoztató-kényelmi rendszerek területén az Audi A7 mindent felvonultat.
A karosszéria az A8-cal ellentétben nem alumíniumból készült, de azért nincs hiány a könnyűfémből az A7-es szerkezetében sem. A váz számos elemében alumíniumból és a legkorszerűbb acélfajtákból épül fel, különösen könnyű és biztonságos konstrukciót eredményezve.
A tekintélyes méretű, nagy szögben nyíló csomagtér-ajtó alatt tágas, könnyen pakolható csomagtartó húzódik. Térfogata 535 liter, amely a hátsó üléstámlák lehajtásával egészen 1390 literig bővíthető. Elektromos ajtaja az alapfelszereltség része.
Az új ötajtós kupé hosszúsága 4,97, míg szélessége 1,91, magassága 1,42 méter. Szemből atlétikus, akár egy R8, oldalról gyönyörű, mint egy A5 kupé, ám hátulról nézve befejezetlennek, elnagyoltnak, fantáziátlannak tűnik, nem elég merész.
Az új A7 Sportback semmi mással össze nem téveszthető külsejét extrafelszerelésként LED-fényszórók teszik még egyénibbé, amelyek minden funkciójukat világító diódákkal látják el, mégpedig igen csekély energiafelhasználás mellett. Az alapáron járó bixenon fényszórók a hátsó LED-technikájú világítással együtt az alapfelszereltséget bővítik. Ez utóbbiban feltűnik egy DNS-spirál, ami az Audi százéves múltját hivatott hirdetni. A legkorszerűbb fénytechnikát az új fényszórókba integrált, a klasszikus ködfényszórót kiváltó all-weather funkció teszi teljessé.
A központi menügombbal és jelentősen csökkentett számú kezelőelemmel működő, ismét továbbfejlesztett MMI kezelési rendszer szintén az alapfelszereltséget gazdagítja, míg az extrák között az új kivetítő-kijelző (Head-up Display) is megjelent, amely a szélvédőre kivetítve jeleníti meg a legfontosabb információkat – a navigáció, a sebesség, a gyalogosfelismerő rendszer, a tempomat adatait. Az MMI touch rendszere a merevlemezes meghajtóval működő navigációs rendszert a érintőpad kezelési kényelmével ötvözi. Segítségével a vezető számos funkciót használhat gyorsan és egyszerűen, a navigációs célok betűit vagy a telefonszámokat például ujjával az érintőfelületre rajzolva is megadhatja. Hiába a számtalan segédrendszer az éjjellátótól, a kormányzásba beavatkozó sávtartón, a masszázsfotelen a hangutasításos navigáción át, egy egyszerű fogyasztási adatot elővarázsolni nem volt könnyű vezetés közben. Látjuk az éppen futó zeneszámot, a millió fénylő ikont és számjegyet, kapcsolgatjuk le- és fel, jobbra és balra a kormányon található tekerentyűket, és komoly örömmel tölt el, hogy végre megtaláljuk. Eközben futnak a kilométerek és nem figyelünk az útra. Helyettünk kamerák, radarok, szondák térképezik az utat előttünk és mögöttünk, tisztára segédpilóta már a szerepünk. Ha baj van, azonban mi szenvedünk. De hogy ne szenvedjünk balesetmegelőző rendszer is aktív az A7-ben, ütközés előtt figyelmeztet, felkészül, majd vészfékez (Audi pre sense). Az új Audi active lane assist az A7 Sportback vezetőjét az éppen igénybe vett forgalmi sáv biztonságos tartásában segíti, míg az új parkoló-asszisztens a beállások alatti kormányzás feladatát veszi át tőle. Képes párhuzamos és merőleges, önálló parkolásra is. Távolságtartó tempomatja 0 és 250 kilométer/órás sebesség között működik, akár megállásig lassítja az autót.
A fejlett online-szolgáltatások a Google segítségével a Bluetooth-autótelefon révén kötik össze az Audi ötajtós kupéját az internettel. Az UMTS-modul a Google Earth képeit és információit közvetlenül a monitoron megjelenítve kombinálja őket a navigációs útvonalba. A mobil eszközökkel WLAN-hotspot gondoskodik a megfelelő kapcsolatról. A csatlakozást egy iPad segítségével ki is próbáltuk, hálózattól függően lassabb vagy gyorsabban töltöttük be az Autómenedzser.hu nyitóoldalát. A Google-térképes navigáció igazi szenzáció, az új A8-as bemutatásakor még nem volt élő a kapcsolat a térkép és az autó mozgása között. Annyira fejlett a rendszer, hogy a műholdas kapcsolat révén az autó előre tudja, hogy mikor kanyarodunk, így az intelligens világítás ennek megfelelően világítja meg az úttestet és az út szélét.
Az előre meghatározott útvonal adatait a fényszórók mellett az automata sebességváltó és az araszoló (Stop & Go) funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályzás (adaptive cruise control) számára is hozzáférhetővé teszi, így e berendezések már az egészen komplex menethelyzeteket is értelmezni illetve kezelni tudják.
A hifi-paletta csúcsát a Bose hangrendszerek mellett az összesen 15 hangszóróval működő, 1300 wattos Bang & Olufsen Advanced Sound System képviseli. Az Audi A7 Sportback utastere csendes, a high-end hangszórók gyógyító ereje javítja hangulatunkat. A 300 lovas benzines motorhangja halványabban duruzsol, mint az erős dízelé. Minden szempontból ez utóbbi a legjobb választás, igaz a 204 lovas öngyulladóssal sem lomha teve az A7, miközben annak valóban kicsi a fogyasztása.
A TT korábbi hibájából tanulva nem kockáztatott az Audi, az A7 farából 130 kilométer/órás sebességnél egy szárny emelkedik ki, ami nagy sebességbél leszorítóerőt képez. A spoiler a műszerfalról is irányítható, 80 kilométer/óránál visszacsúszik a helyére.
A belső miliő luxusától megáll egy pillanatra az ember szíve, majd miután telítődik a bőr, fa és fém krémes illatával a tüdő, ellazulnak az izmok és kezdődhet a ringatás. Felvillannak a pihentető fények, izzanak a technika szemei – LED-es minden, még az üzemanyagtank visszajelzője is - , diszkréten kiemelkednek a bennünket körülölelő műszerfalból a B&O csipogói, bejelentkezik Bluetooth-on a telefonunk és az antennákon át beköszön kis szobánkba a világmindenség. Varázslatos autó az A7, és nem csupán dísz: a start gomb benyomására életerős motor kel életre, leültetett futóműve és hatalmas kerekei harapják a szerpentineket, igaz, jobban szereti a német autópálya egyhangúságát.
Az A7 sokunk számára marad álom, alapára 18,3 millió forint (dízel), de felextrázva a képeken látható autók mintájára könnyedén 26-29 millió forintba kerül.