Audi Q7 menetpróba: kis motorral is félelmetes
Nem kell megijedni, a Q7-es nem változott meg, csak új, Euro 5-ös motorokat kapott. Takarékosabb, könnyebb erőforrásai ugyanolyan játszi könnyedséggel mozgatják a behemótot, mint a korábbi változatok. Hatsebességes automatikus váltóját nyolcsebességesre cserélte az Audi.
A regisztrációs adó miatt nyűgölődőknek jó hír, hogy az Audi dobta az eddigi benzines csúcsmotorokat, a Q7-estől búcsúzik a 3,6 literes FSI mellett a 4,2 literes FSI erőforrás. Helyükre a háromliteres V6-os feltöltős benzinmotor került, egy gyengébb és egy erősebb változatban.
Az Ingostadtban külszolgálatot teljesítő győri audis kolléga figyelmeztetett, hogy tévedésből a gyengébb, csupán 272 lovas benzines Q7-esbe másztam be. Jó lesz ez – mondtam, és milyen igazam lett. A nyolcsebességes váltó révén parádés az elefánt gyorsulása, kiszaladna a világból is, ha hagynám.
A közvetlen befecskendezéses motorok sokkal kevesebbet fogyasztanak, mint elődeik, a sajtóanyag szerint mindkét változat beéri 10,7 liter benzinnel 100 kilométerenként vegyes (városi és országúti) üzemben. A menetpróba természetesen rácáfolt erre az adatra, a közel 100 kilométeres tesztút során erőltetett, sokszor extrém körülmények között (relatív gyorshajtás, német autópálya, mezőjárás) 16 literes átlagfogyasztást mért a fedélzeti számítógép. Valóban, a korábban itthon tesztelt 4,2 FSI 18-20 literes fogyasztásához képest még ez is baráti. Kíváncsi lettem volna azonban, az erősebb, 333 lovas változat mennyivel érte volna be.
Az új Audi A8 háromliteres dízelmotorja 10 lóerővel kevesebbet teljesít a Q7-ben, start/stop üzemmódja a korábbiaknál jóval takarékosabb üzemmel kecsegtet. Az átalakított, elődjénél 25 kilóval könnyebb V6-os erőforrás 240 lóerős és 550 Nm a maximális forgatónyomatéka, amit már 1750-es percenkénti fordulaton lead. Az Aisin-váltó már 80-as tempónál nyolcadikba vált. Gyári adatok szerint fogyasztása 7,4 literre mérséklődött, ezt sajnos nem tudtam ellenőrizni, mert a nemzetközi menetpróbán csak a gyengébb turbós benzinesre maradt idő.
A közúton vitézkedő Q7-es a könnyebb tereptől sem riad meg, sőt, szinte átmenet nélkül lép le az aszfaltról és cammog fel az erdőszélen. A vizes, sáros, füves talajon biztonságosan mozog, a kövek, ágak ellen off-road üzembe kapcsolva védekezhetünk, ilyenkor jól megemeljük a hasmagasságot.