Audi TT RS teszt: magyar erős
Nagyon enyhe ráncfelvarráson esett át a legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé és Roadster: vonzóbb arcot, sportosabb külsőt kapott, ám ezt csak a beavatottak veszik észre. Nagyobb változás, hogy elbúcsúztunk a V6-os motortól, viszont erősebb és takarékosabb lett a kétliteres TFSI.
A könnyű, főként alumíniumból készült karosszérián (a 206 kilós egység 58 százaléka alumínium) és a belső tér kialakításán hosszas kutatómunka nyomán fedezhetők fel a változások. Szerencsére nem rontották el nagyobb átalakításokkal az autót, nekem a TT úgy tetszik, ahogy van. A vevők, főleg a német vevők megfogyatkozása miatt döntöttek úgy Ingolstadtban és Győrben, hogy kicsit políroznak a gyűrűs sportkocsin.
Az Audi TT megújult külsején először az erőteljes lökhárító tűnik fel, amelyet markáns vonalú, megnövelt légbeömlő nyílások szegélyeznek - leegyszerűsítve a korábbi S-line külsőt kapta meg szériában a kocsi. A henger alakú, látszólag szabadon függő fényszórók kölcsönöznek vizuális mélységet a hátsó lámpáknak. A nagy kipufogócsövek - a 2.0 TFSI motor esetében kétcsövű -, valamint a megnagyobbított, mattfekete diffúzor további hangsúlyos elemei az autónak. Az átalakítás eredményeként a TT Coupé és a Roadster két centiméterrel nőtt, 4187 milliméter hosszúságú lett. Kiviteltől függetlenül könnyítettek is az autón, 20-90 kilogrammal nyomnak kevesebbet a mérlegen. A kormányra, a középkonzolra és az ajtóborításokra új alumíniumbetétek kerültek; csillogó fekete karikák és szegélyek hangsúlyozzák a belső tér eleganciáját.
Újdonságként jelent meg az erősebb, hatékonyabb négyhengeres motor, amely szintén az Audi Hungariánál készül. Az új 2.0 literes TFSI motor 155 kW (211 LE) teljesítményre képes (ára 11 millió forint körüli). Lelkesen tapostuk ki belőle a szuszt a német autópályán, meg sem nyikkant, amikor 220-ról gyorsítani kellett, mert feltűnt mögöttünk egy narancsszínű veszedelem: egy kolléga a TTS-sel.
A Győrben gyártott kétliteres motor 6,1 másodperc alatt gyorsítja a Coupét kézi váltóval nulláról 100 kilométer/órás sebességre és tovább, egészen a 245 kilométer/órás végsebességig. A feltöltős motorban újdonság az AVS szelepvezérlő, amely két fokozatban emeli a kipufogó szelepeket, így növelve a nyomatékot és a hatékonyságot. A gyári adatok szerint 6,6 literes átlagfogyasztást kellett volna mérnünk normál használatban. Annyira volt a mért 10 literes adat a gyári adattól, mint a tesztút irama a normál használattól. Ezeknél a fogyasztási adatoknál mindenki elmosolyodik amúgy is, kivéve a prezentáció előadóját, de őt ezért fizetik. A 170 lovas dízelváltozatot nem próbáltam, annak kapcsán elhiszem, hogy valamivel közelebb van a valósághoz az 5,3 literes gyári adat. A 272 lóerős TTS kabrió, amelyet természetesen nyitott tetővel kergettünk az Autobahnon - 220 fölött eltorzult arccal - 11,4 liter benzint kért 100 kilométerenként (gyári adat 7,7 liter/100 kilométer). A hatsebességes S tronic váltó révén 5,2 másodperc alatt ugrott 100 kilométer/órás sebességre a 16 millió forintba kerülő magyar szépség.
A legdurvább élmény azonban a legerősebb TT-ben ért, a TT RS vérbő sportkocsi, Porschékat idéző lendülettel, tapadással, erővel, gyorsulással és orkánszerű dübörgő motorhanggal. A 340 lovas öthengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotor 450 Nm-es nyomatéka 4,6 másodperc alatt tépi 100-as tempóra az RS-t, kérésre 280-nal is mehet az autó (kiiktatják a 250 kilométer/órás korlátozást). A kipróbált kék fenevad hétsebességes S tronic váltója még vadabb gyorsulást tett lehetővé: 4,4 másodperc alatt katapultált a versenygép 100 kilométer/órás sebességre. Az autóban volt valahol gyorsuló automatika is (launch control), de nem találtam, viszont azt megnéztem, mennyi volt az RS átlagfogyasztása. Nem a gyári 9,2 liter/100 kilométer, hanem 14,7 liter. Igaz, 180 alatt nem nagyon mentünk vele, kivéve az Ingolstadt köré épített falvakat, ahol végig 30 kilométer/óra volt a megengedett legnagyobb sebesség. Ott többrendbeli birtokháborítást követtünk el, a sportgomb megnyomásával ugyanis nem csupán a futómű és a kormányzás lesz keményebb. A gázpedál érzékenysége mellett a kipufogó hangja is megváltozott. A gázok egy kiömlő helyett kettőn át távoznak, fantasztikus üvöltés kíséretében.
18 hüvelykes sötét felnijei mögött elöl 370, hátul 310 milliméteres féktárcsák lassítanak, mindig van munkájuk, mert csak lassúbb járművek haladtak előttünk. Az előzés félelmetesen gyorsan és biztonságosan zajlik le, a vége mindig hatalmas fékezés, mert sajnos nem egy kifutópálya a világ. A 10 milliméterrel leültetett RS összetéveszthetetlen a többi TT-vel, hátsó szárnya nem 130 kilométer/óra fölött nyílik ki, hanem fix és sokkal nagyobb. Az ESP teljesen kikapcsolható, de mielőtt bárki ezt tenné: az ára 20 millió forint körül van.
A megújult TT gyártásához 35 millió forintot fordítottak a 240 méter hosszú gyártószalagon szükséges technikai módosításokra.
Technikai adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.