2010. július. 13. 12:37 Utolsó frissítés: 2010. július. 13. 12:42 Autó

Ha nincs kedvezmény, nincs zöld flotta

Egyes európai országokban a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának mintegy 30 százaléka írható a céges flották számlájára, Magyarországon a teljes személygépjármű-park mintegy 9 százaléka céges autó. A környezettudatos gondolkodás nem elegendő, olyan szabályozási környezet megteremtése szükséges, amely a vállalkozásokat alacsonyabb kibocsátású gépjárművek beszerzésére ösztönzi – olvasható KBC Autolease közleményében.

A szén-dioxid-kibocsátás mérséklése a gazdaság minden területén feladatokat ró a vállalkozásokra. Nem kivételek ez alól az autógyártók sem, akiknek az Európai Unió döntése alapján 2012-ig 130 gramm/kilométer értékhatár alá kell csökkenteniük a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátását. Ebben a mindenki számára égető környezetvédelmi kérdésben nagy a felelőssége a céges flották üzemeltetőinek is. Az EU egyes országaiban már a 30 százalékot is eléri a vállalati autók aránya a teljes gépjárműparkon belül, így a flottakezelők által üzemeltetett autóparkok is jelentősen hozzájárulnak a károsanyag-kibocsátáshoz.

Az EU 17 tagállama támogatja – különböző adókedvezmények vagy -mentesség formájában – a környezetbarát autók vásárlását. Magyarországon jelenleg a hibrid autókra – magánszemélyek és cégek számára – egységesen 190 000 forintban megállapított regisztrációs adó honorálja az új autót vásárlók környezettudatos döntését. Arra azonban már csak néhány ország esetén van példa, hogy célzottan céges flották környezettudatos összeállítását támogassák fiskális eszközökkel. A kivételek közé tartozik Svédország, ahol már 2002 óta 40 százalék adókedvezmény jár a cégautóadóból, ha a gépjármű elektromos vagy hibrid üzemeltetésű. Csehországban az ilyen gépjárművek a céges autókra kiszabott útadó alól mentesülnek, az Egyesült Királyságban pedig ez év áprilisától öt évig nem kell cégautóadót fizetni az elektromos autók után.
Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.