2010. június. 18. 06:12 Utolsó frissítés: 2010. június. 17. 14:19 Autó

Milyen autókat örököltek az új miniszterek?

Csökkent a járművek száma, a rájuk fordított összkiadás; nőtt az átlagéletkoruk és a kihasználtságuk – röviden ez jellemzi az állami autóparkot a kormányváltás előtt. A korábbi kormányszóvivői iroda ezt elsősorban annak tulajdonította, hogy a szocialista kormány 2009-ben is tartotta magát ahhoz a 2008. őszi utasításhoz, amellyel Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök leállította az állami autóflotta központosított megújítását, valamint annak, hogy 2009 nyarától a használatra jogosult személyek száma 56-tal csökkent - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

Az állami autóflottát üzemeltető Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) adatai szerint a 2009 eleji 381 személyautó az év végére éppen két tucattal lett kevesebb, ebből húszat azért adtak el, mert túl magas volt már a javítási költség, vagy túlfutották magukat (az állami autóflotta átlagos futásteljesítménye 2009 végén csaknem 185 ezer kilométer, átlagéletkora pedig 6,76 év volt). A főigazgatóság csaknem nettó 695,84 millió forintot költött 2009-ben az autók üzemeltetésére, mintegy 115 millió forinttal kevesebbet a megelőző évinél. 

A Porsche Hungária-csoporthoz tartozó Weltauto által értékesített használt állami autókból 2009-ben 5,57 millió, 2010-ben eddig 6,44 millió forint bevételhez jutott a KSZF; összesen húsz járművet – egyebek között Audi A6-ot, VW Borát, VW Golfot és Passatot, Ford Mondeót, Opel Astrát, Saab 9-5-öt, Seat Alhambrát és Suzuki Vitarát – értékesítettek. Az eladott Audi A6-os futásteljesítményben eddig a csúcstartó volt, eladáskor 479 422 kilométert mutatott a kilométerórája (most egy VW Passat áll az élen 469 614 kilométeres futásteljesítménnyel).

Alacsonyabb kategóriában

Minisztériumi felsővezetők, akárcsak a korábbi években, 2009-ben is lemondtak a beosztásukhoz járó jármű-kategóriáról, s alacsonyabb kategóriájúba ültek át: két államtitkár Audi A6-osból VW Passatba, hét szakállamtitkár VW Passatból és Ford Mondeóból Skoda Octaviába (2008-ban nyolc szak- és egy államtitkár döntött hasonlóan). Azok az alkalmazottak, akiknek munkájukhoz – főként vidéki utakhoz – szükségük van autóra, alkalmanként igényelhetik ki a beosztásukhoz igazított kategóriájú járművet a 2009-ben 108 személyautóból álló KSZF-tartalékkeretből. Az alkalmi igénylők a járműveket többnyire kulcsos autóként használják, vagyis saját maguk vezetik, s visszatérés után azonnal be kell vinniük a KSZF által megjelölt garázsban. 

Közbeszerzések

A KSZF 2009 őszén közbeszerzési eljárásban, nettó 20,8 millió forint keretértékben szerződést kötött a négy pályázó közül nyertes Rádió Taxival a cég taxiszolgáltatásainak igénybevételére. A főigazgatóság 2010 márciusában egyéves szerződést kötött a Porsche Interauto Hungariával, hogy a cég nettó 26 millió forint keretösszegig beszállítja a KSZF-flotta Audi, Seat, Skoda és VW modelljeihez szükséges alkatrészeket.

Nagy port felvert közbeszerzési eljárás keretében 2009. decemberben a KSZF öt év után nem a Mollal, hanem az OMV-vel kötött szerződést benzinszállításra. A kormányszóvivői iroda által a cégautó-különszám számára is korrektnek minősített tenderen árkedvezményben az OMV volt jobb – üzemanyagfajtától függően literenként 2–3 forinttal –, összességében a 2010. áprilisi benzináraknál úgy 4,5 százalékkal olcsóbban vállalta a szállítást (a Mol nagyjából 4 százalék engedményével szemben).

Az OMV-nél 2010-ben összesen 50 millió liter benzint vásárolhat az aktuális árnál literenként 11,2–16 forinttal kevesebbért a KSZF-üzemeltetéshez társult azon 600 állami intézmény és cég (például önkormányzatok), amelyek a 2010. január 1-jétől hatályos 338/2009. kormányrendelet alapján többé már nem tartoznak a „nemzetbiztonsági szempontból érzékeny és stratégiailag fontos” szervezetek közé. Az „érzékenynek” megmaradtaknak továbbra is a Mol szállít – mivel Magyarországon egyedül ő a nemzetbiztonsági ellenőrzés alatt álló benzinforgalmazó –, e körbe tartoznak egyebek között a rendőrség, a katasztrófa- és a polgári védelem, a vám- és pénzügyőrség, a büntetés-végrehajtás, a polgári és a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok, a szervezett bűnözés elleni koordinációs központ, az Országos Mentőszolgálat, az Országos Atomenergia-hivatal, de a Hungarocontrol Zrt. vagy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. is (nem soroltattak viszont ide például a minisztériumok).

Saját vásárlás

Közbeszerzési eljárást új autókra 2009-ben sem írhatott ki a KSZF, ám az államigazgatási szervezetek, intézmények – a 168/2004. kormányrendelet alapján – maguk is vásárolhatnak járművet a saját költségvetésük terhére. Ezzel 2008. ősz elején élt a környezetvédelmi tárca és a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Az előbbi két Lexus GS hibrid személyautót, az utóbbi egy Volkswagen Passatot és egy Jettát vásárolt (a két autót jelenleg a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium használja). Emellett 15 állami szervezet összesen 77 új Skoda Fabiát vásárolt a még 2002-ben kiírt közbeszerzésben nyertes Porsche Hungariától; a 2002-ben elnyert szállítási keretből (így még 79 autó maradt, amelyek lehívhatók a Porschétól). Ezek nem tartoznak a KSZF által kezelt autóparkba, üzemeltetésükről a vásárló intézményeknek kell gondoskodniuk.

Az állami járműpark 2009-ben operatív lízinges konstrukcióban is bővült, 600 Opel Astrával, ebből 500 a rendőrségnek jutott, 65 a büntetés-végrehajtásnak, 35 pedig a rendvédelmi szolgálatnak. Ily módon ülhettek rendőrök új Ford Focusokba is, a rendőrség 2009-ben 700 Focushoz jutott, s 2010-ben újabb 800-zal bővül e flotta. Ezeket 36 hónapra vagy 90 ezer kilométer megtételéig bérlik, s szintén nem a KSZF, hanem a használó (például a rendőrség) üzemelteti őket.

További részletek a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

Hirdetés
Gazdaság Ballai Vince 2025. január. 18. 20:00

Szorgosan szedegetjük a folyókból, de sok állam nem akarja elengedni a műanyagokat, amelyek szép lassan az agyunkra mennek

Halogatják a megállapodást a műanyagok visszaszorításáról az ENSZ tagállamai, miközben egyre inkább átjárják környezetünket, sőt már szervezetünket is a mikroműanyagok. Sokszor meglepően nagy koncentrációban jelennek meg hazai vizeinkben, a szakértők aprólékosabb szennyvíztisztítást, nagyobb odafigyelést és egységes mérést szorgalmaznak, ami még a jövő zenéje. Addig maradnak a folyótakarítási akciók, amelyekből minden korábbinál többet szerveztek tavaly. Mind a műanyaggyártásnál, mind a folyótakarításnál kulcskérdés, hogy a forrásnál kellene kezdeni a munkát.