2010. június. 17. 14:30 Utolsó frissítés: 2010. június. 17. 14:09 Autó

Ki kit figyel a cégautóban?

A cégautót üzemeltető cégeknél elsősorban a munkaautókba telepítenek nyomkövető készülékeket (terítőkocsikba, szervizautókba, futárjárművekbe és persze taxikba). Ezekbe rendszerint csak flottakövetési céllal szerelnek be készüléket, a lopásvédelem másodlagos szempont, kivéve persze, ha a jármű nagy értékű árut is szállít. Felsővezetők esetén szóba sem jön a nyomkövetés, hiszen esetükben a cégjármű a cégek 99 százalékánál korlátlanul használható magáncélra, vagyis a főnöki autókba kerülő GPS-rendszereknek mondhatni egyetlen célja a lopásvédelem - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

Nemrég ellopták egy vásározó vállalkozó munkaautóját Budapesten a II. kerületben, egy haszonjármű Opel Astrát. A tolvajok felkészültek voltak: vittek az Astrába való központizár-vezérlő egységet, amivel kiiktatták a riasztót, és kicserélték a motorvezérlést is. Arra azonban vélhetően nem számítottak, hogy a viszonylag kis értékű jármű fel volt szerelve helyzetmeghatározó készülékkel is, így aztán a nyomozók nemcsak azt tudták meg, hol és mikor állt meg a kocsi – a rendszer 24 óráig minden megállást eltárol –, hanem az útvonalával is tisztába jöttek. Az adatrögzítő tanúsága szerint pár utcával odébb álltak meg először (mint utóbb kiderült, itt pakolták ki az árut az autóból, szakszerűen kiszerelték belőle a magnót és a navigációs készüléket), majd egy benzinkút mellett újból leálltak (benzint loptak a kocsiba, később a kanna és a leszívócső is előkerült). Végül a tolvaj a szülei Budapest környéki házánál tette garázsba az Astrát, ott találtak rá a rendőrök.

A történet tanulsága, hogy kis cégeknek is megéri beszerezni és üzemeltetni flottakövető készüléket. A műholdas, GPS- és a mobiltelefon-hálózatok GPRS-rendszereit használó járműkövető eszközök ugyanis ma már nem tartoznak az elérhetetlen árú kategóriába – az Astrában például 80 ezer forintos készülék működött –, többé nem csupán a luxusautót használók kiváltságai; a 2009-ben vásárolt kütyü 2010-ben már féláron kapható.

Járműkövetés

Igaz, az olcsó GPS-alapú járműkövető eszközök nem rendelkeznek úgynevezett aktív kapcsolattal a külvilággal, nem jelzik, ha illetéktelenül, tehát nem az autóazonosító kulccsal indították el az autót (vagyis ellopták), egyszerűen útvonalat dokumentálnak. Ez persze nemcsak lopás esetén jöhet jól, hanem mondjuk arra is, hogy a GPS-dokumentáció alapján könnyedén elkészíthető a menetlevél, az eszközök ugyanis memóriakártyán rögzítik az adatokat. Nagyobb cégeknél pedig utólag ellenőrizhető például, hogy a munkatárs merre járt, s az ellenőrzöttség tudatában akár teljesen ki is zárható az engedély nélküli magáncélú használat vagy a feketefuvar, mert ha kikötik a készüléket, akkor azt a kártya üzemen kívüli időként szintén tárolja, ami utólag számonkérhető.

A járműkövető egység biztonsági rendszerekkel is kiegészíthető, ami révén a készülék riasztóként is üzemel, s az autó hangriasztásával egy időben jelet küld a diszpécserközpontba is, illetve sms-t, e-mailt a megadott számokra és címekre (ez esetben egy teljes munkanapot kell számolni az ajtónyitás-érzékelők, a belsőtér-védelem beszerelésére, bekötésére).

Flottakövetés

A gépjármű-felügyelet jelenleg abszolút fokát a GPS–GPRS-rendszereket alkalmazó úgynevezett flottakövető technikák jelentik. Ezek autóba szerelhető egységének ára 35 ezer és 140 ezer, havi díja 1500 és 9 ezer forint között változik, a minimum- és a maximumárak között különbözőek a nyújtott szolgáltatások, de egy-egy kategórián belül az egységár attól is függ, hány gépkocsiból álló flottát kívánnak felszerelni a követőrendszerrel (vagyis mennyi készüléket vesznek).

Ezek az eszközök képesek követni a járművek mozgását (a diszpécser képernyőn látja, melyik autó hol jár, így például szervizautókat üzemeltető cég, futárszolgálat, taxitársaság a legközelebb tartózkodó munkatársat küldheti a megrendelőhöz), figyelmeztetni tudják a vezetőt, hogy túllépte a megengedett sebességet (ennek révén csökkenhet a bírságköltség, s az autókat is jobban kímélik). Létezik tétlenségfigyelővel ellátott műszer (lógás ellen), lízingcégeknek vagy autókölcsönzőknek pedig hasznos lehet az az eszköz, amellyel távolból letilthatják a jármű indítását, így zárolva a nem fizető ügyfél autóhasználatát.

A járműkövetéshez a rendszerhasználó cégnek nem kell külön eszközöket telepítenie, az autó helyzete követhető az ingyenes Google Mapsen vagy a szolgáltatást nyújtó cégek saját weboldalain, s a felhasználó ugyanott módosíthatja, saját igényeire szabhatja a beállításokat, adatokat tölthet le, méghozzá a szolgáltató beavatkozása, közreműködése nélkül.

A cégautó-különszámnak nyilatkozó, flottakövetési rendszereket kínálók és használók szerint személyautónként minimum 5 százalék a megspórolt üzemköltség, egy évi 50-60 ezer kilométert futó autó esetén tehát a követőrendszer megvásárlásának és beszereltetésének költsége maximum egy-másfél év alatt megtérül. Kisteherautós termékterítő, szervizautós, futárautós vállalkozásoknál járművenként átlagosan akár 30 százalékos megtakarítás is elérhető. A cégautó-különszámnak nyilatkozó cégek szerint azért, mert a követőrendszer révén kizárták az engedélyezetlen magánhasználatot, a hamis menetlevéllel történő üzemanyaglopást, a feketefuvart és a gépkocsiholtidőket (vagyis amikor az autó kihasználatlanul áll), néhányuknál pedig kiderült, hogy a feladat ellátásához kisebb flotta is elegendő. Az útvonaltervezés szolgáltatás révén az autók nem futnak fölöslegesen, a munkatársak kevesebbet ülnek az autóban (több marad a munkára), s kevesebb üzemanyag is fogy, és csökken legalábbis a fajlagos karbantartási költségük, mert nő a járműpark kihasználtsága.

Előnyei ellenére Magyarországon lassan terjednek a flottakövető rendszerek. Úgy tíz éve elsőként, mint máshol is, a nemzetközi fuvarozócégek használták, például az akkor még Hungarocamion (ma Waberer’s International), majd a buszüzemeltetők, hiszen a nagy értékű áru vagy jármű önmagában is indokolta az akkor még drága, 300-500 ezer forintos rendszerek telepítését. Azóta az árak a felére estek, s egyre többen veszik igénybe a flottakövetést, de a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete felmérése szerint a magyarországi vállalati járműveknek csupán a 10 százalékánál használják, szemben a nyugat-európai általában 30 körüli százalékkal. Itthon főként multik (Coca-Cola, Vodafone, Zwack, Hödlmayr, UPS), illetve nagy szolgáltatók (Fővárosi Gázművek, Elmű) alkalmazzák a flottakövetést.

Másodlagos jelölés

A gépjárművédelem legfőbb eszköze lehet a Magyarországon 2008 óta az Autodot OCIS Kft. által forgalmazott úgynevezett másodlagos jelölés. A jelölőrendszer nemcsak az autólopások, hanem a lopott autók alkatrészenkénti értékesítése és az önkárokozás ellen is védelmet nyújt azzal, hogy azonosíthatóvá teszi az autó alkatrészeinek legalább mintegy 40 százalékát, s nyom nélkül gyakorlatilag nem tüntethető el.

A másodlagos jelölés alkatrészek mikroszemcsés, holografikus megjelölése. A karosszéria elemeire és tartórészeire összesen több mint 20 ezer, UV-reagens azonosítópontot helyeznek el, amelyek csak roncsolással vagy teljes lecsiszolással és átfényezéssel távolíthatók el.

Az autó húsz-huszonöt alkatrészét mindenképpen megjelölik – ez mintegy fél órát vesz igénybe –, például a fényszórókat, a visszapillantó tükröket, a felniket, a kerekeket, s ha a tulajdonos kívánja, mást is. Az azonosítók felhelyezése után a jármű és a tulajdonos adataihoz mindazon országok rendőrsége és más hatóságai, biztosítói hozzáférhetnek, ahol a rendszert Magyarországon is forgalmazó Autodot OCIS működik.

Európai uniós törekvés, hogy 2012-re már a gyártók jelöljék meg az autókat ilyen mikropontokkal. Magyarországon 2009 májusában az Országos Rendőr-főkapitányság és az Autodot együttműködési megállapodást kötött, mely szerint a rendőrség hozzáférhet a cég adatbázisához, ami révén a rendőrség azonnal értesülhet egy autó ellopásáról akkor is, ha azt nem neki, hanem a cégnek jelentik be. A rendszer ára 60 euró, de ezt a biztosító vagy a cégautó finanszírozója díjkedvezménnyel vissza is térítheti.

További részletek a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

 

Hirdetés