2009. április. 14. 20:17 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. április. 14. 20:56 Autó

Skoda Octavia teszt: cégautónak való

Puritán, cégautónak szánt, ráncfelvarrott Skoda Octaviát teszteltünk. Az 1,4 literes turbómotorral élvezetes vele a munka.

Amint az a hamarosan megjelenő HVG Cégautó 2009 különszámból kiderül, a Skoda Octavia az egyik legnépszerűbb cégautó Magyarországon, különösen juttatásautóként kedvelik a cégek és a munkavállalók. Korábban több változatát (kombi, RS, Scout) is teszteltük, ezúttal a superbesített Octaviát vittük el egy körre.

Bár ez nehezen felismerhető, az új Octavia kialakításakor acél karosszériaelmeit is átdolgozták. A 19 függőleges lamellával megformált hűtőrács mellett – amelyet új tervezésű, krómozott keret szegélyez – az átszabott első sárvédők hozzájárulnak az Octavia dinamikusan karcsú benyomást keltő képéhez. A karosszéria nagyobb és meghatározóbb nyílásokkal szolgál az új fényszórók számára, amelyek extrafelszerelésként xenon-világítóegységekkel és a kanyarvilágítási rendszer speciális forgatómoduljaival is felszerelhetők. Tesztautónkban ez utóbbit tehettük próbára.

© Autómenedzser
A ködfényszórók a hangsúlyozottan vízszintes lökhárító alatt, messze a karosszéria sarkai felé tolva kaptak helyet. Első alkalommal kínál az Octavia nappali világítást, illetve kanyarodófény funkciót. Új tervezésűek a behajtható külső tükrök is. Házukba integrálva kiegészítő irányjelzők kaptak helyet, amelyek így a közlekedés többi résztvevője számára minden irányból jobban észlelhetők. A külső tükrök már a „Classic” alapváltozaton is elektromosan állíthatók és fűthetők. Az Octavia karosszériájának optikai frissítését az új, hagyományosan C-alakban megformált hátsó világító felületek teszik teljessé. A hátsó lökhárítóba kiegészítő fényvisszaverő elemeket építettek, így a közlekedők a parkoló Octaviát is még korábban észlelhetik, és könnyebben felismerhetik. Ez korábban az RS Octaviák egyik megkülönböztető eleme volt.

A megújult Octavia motorpalettáján öt benzines és három dízel erőforrás sorakozik, egyikük első ízben szerepel a választékban. Az 1,4 TSI teljesítménye 90 kW (122 LE), forgatónyomaték-maximumát pedig az 1500 és 4000 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan rendelkezésre álló 200 newtonméternél éri el. Ez az erőforrás 203 kilométer/óra csúcssebességet kölcsönöz az Octavia számára, s álló helyzetből 9,7 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/óra tempóra. Háromezres fordulatszám környékén tartva igazán élvezetes vezetni.

© Autómenedzser
A motor kifejezetten kedvelt lesz céges vásárlók és felhasználók körében. Ez utóbbi kör általában nincs elkényeztetve jó motorokkal, az 1,4-es TSI minden igényt kiszolgál, még öt személlyel sem riad vissza a feladattól. Lehet pörgetni, ilyenkor érces a hangja és természetesen megnő a fogyasztása. Kezdetben, városban járva nem tudtam 9 alá levinni az átlagfogyasztást, de amint főként országúton kezdtem el használni, lement nyolc liter alá. A négyszáz kilométeres tesztelés során száz kilométerenként 7,6 literes átlagot mértem vegyes üzemben.

Puritán a beltér (Oldaltörés)

A műszerfalat könnyen leolvasható fehér számaival a Superbből ismerős kombinált műszeregység uralja. A két körműszer – a sebesség- és a fordulatszámmérő – között elhelyezkedő multifunkciós kijelzőn a fedélzeti számítógép információi jelennek meg. A 2-DIN-méretű, integrált MP3-olvasó CD-lejátszóval szerelt „Swing” zenelejátszó AUX-kimenettel is rendelkezik, amelynek dugóaljzatát az állítható könyöktámla rekeszében találjuk.

© Autómenedzser
A lehajtható hátsó üléstámla közepén rakodórekesszel kiegészített kartámasz áll rendelkezésre. A be- és a kiszállást nagyméretű ajtónyílások segítik. Az Octavia által limuzinként, gyakorlatilag lépcsőshátú karosszériája mellett is kínált ötödik ajtaja rendkívül megkönnyíti a ki- és bepakolást az 560 literes csomagtérbe. Kár, hogy a tesztautóban nem volt rögzítőháló, így a hatalmas térben keveredhetett volna a sör és az ecetes uborka. A hátsó ülés lehajtásával 1420 liternyi raktér állítható elő, ami az első ülés lehajtásával akár 1620 literig bővíthető.

© Autómenedzser


Az aktív biztonság szolgálatában a legújabb generációs blokkolásgátlót (ABS) építették be, hat légzsák és ESP szolgálja az utasok bztonságát a második felszereltségi szinttől. A fejtámlákat új, még hatékonyabb védelmi rendszerként az ostorcsapás jellegű mozgások okozta sérülések megelőzése szempontjából optimalizált (Whiplash Optimierte Kopfstützen; WOKS) konstrukció váltotta fel. A tolvajoknak rossz hír, hogy az Octaviát a Superbével megegyező indításgátlóval szereték fel.

B. Cs.

Műszaki adatok




Skoda Octavia 1,4 TSI
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1390
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő122 lóerő 5000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 200 Nm 1500-4000-es fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2578
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4569/1769/1462
Csomagtér560 liter
Saját tömeg (kg) 1290
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 203
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)9,7
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8,8
Országúti 5,3
Vegyes6,6
Tesztfogyasztás7,6
CO2 kibocsátás (g/Km) 154
ÁRA Az autó alapára 5,035 millió Ft.

Hirdetés