2007. február. 28. 12:02 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:56 Autó

Mi lesz veled, Chrysler?

A General Motors, a Renault-Nissan, a PSA Peugeot Citroen, a Hyundai és a kínaiak mind arra várnak, hogy zöld utat kapjon a Chrysler eladása. De vajon megéri-e megvenni a tavaly 1,1 milliárd eurós veszteséget termelő amerikai mamutot?

Nálunk is sikeres a PT Cruiser
© sxc.hu
Észak-Amerikában a Chrysler adja el a legtöbb terepjárót, pickupot, kisbuszt és szabadidő terepjárót. Pontosan ezeket érintette a legkedvezőtlenebbül az elmúlt évek energiaválsága. A rohamosan emelkedő üzemanyagárak Amerikában is átalakították az újautó-piacot, a vásárolók érdeklődése a kis fogyasztású, a dízel- vagy hibrid meghajtású személyautók felé fordult. Az autóipari átrendeződés nagy vesztesei a hagyományos amerikai gyártók, a General Motors, a Ford és a DaimlerChrysler. Utóbbinál nem ez a legnagyobb probléma most, hanem hogy egy évtizeden belül már másodszor szerepel az aukciós házak kirakatában a Chrysler.

A rossz házasság átka

Az üzleti világban 1998-ban megfogalmazott félelmek beigazolódtak, a német prémiumautós birodalom és az amerikai tömegautó gyártó felemás fúziója nem hozott eredményt. A Mercedes mindig is féltette csillagját a teljes egyesüléstől, ez is lehetett az oka annak, hogy most szakításra kerülhet sor. A német Handlesblatt úgy véli: a DC vezetése nem fogja elhamarkodni a döntést, őszig kiderül, racionalizálással megmenthető a Chrysler vagy eladják valóban.

A Chrysler Crossfire megbukott
A Chrysler harmadik válságát éli meg, amióta 1998-ban megvette az amerikai óriást a német Daimler-Benz (a DaimlerChrysler ma az ötödik legnagyobb gyártó a világon). Az akkor is veszteséges céget a németek 36 milliárd dollárért vásárolták fel. A Forbes magazin által megszólaltatott elemzők szerint ma az amerikai autóóriás 5-7 milliárd dollárt érhet piaci áron, sokkal kevesebbet, mint a szintén veszteséges GM (20,6 milliárd dollár) vagy a Ford, amelynek piaci értéke 16 milliárd dollár. A BusinessWeek úgy értesült, a Chryslerre a JPMorgan 13,7 milliárd dolláron keres vevőt. A DaimlerChrysler piaci értéke a Finacial Times becslése alapján 68 milliárd dollár. Ám, aki megveszi majd a Chryslert, számolnia kell azzal a 18-20 milliárd eurós kötelezettséggel is, ami nyugdíj- és egészségügyi járulékokban halmozódott fel az amerikai biztosítók kasszáiban. Ezt figyelembe véve a felvásárlás költségeit 26 milliárd dollárra teszi a Financial Times.

[[ Oldaltörés: Fekete Valentin-nap (Oldaltörés) ]]



Vevőt váró 300C flotta
© AP
Az amerikai Auburn Hillben (Michigan, Oakland County) február 14-én, Valentin-napon jelentették be, hogy a DaimlerChrysler 40 százalékkal rosszabb évet zárt 2005-höz képest köszönhetően a Chrysler 1,118 milliárd eurós veszteségének. Nem is önmagában az 1,118 milliárd eurós veszteség nyomasztja a céget, hanem az, hogy egy évvel korábban még 1,534 milliárd eurónyi pluszt termelt a Chrysler, tehát 12 hónap alatt 2,652 milliárd folyt ki a német-amerikai vállalat kasszájából. A DC 2006 utolsó negyedévében 577 millió eurós nettó profitról számolt be, ami 40 százalékkal kevesebb, mint a tavalyelőtti. A DaimlerChrysler tavalyi eredménye 3,2 milliárd euró volt köszönhetően az EADS (repüléstechnikával, űrkutatással, védelmi rendszerek gyártásával foglalkozó konszern, az Airbus anyacége) szárnyalásának.

Dr. Zetsche
© AP
Az Auburn Hill-i beszámolón Dieter Zetsche konszernfőnök csak a német részleg sikereiről számolt be, a Mercedes üzletág 5,5 milliárdos profitot ért el. A Chrysler-főnök Tom LaSorda jelentette be a várakozáson felüli megszorításokat. Három év alatt 11 ezer órabérben dolgozó munkásnak (90 ezernek az USÁ-ban, 2000-nek Kanadában) mondanak fel, két év alatt további kétezer alkalmazottól válnak meg. Erre azért van szükség, mert Amerikában a Chryslernél a legmagasabb az egy dolgozóra jutó járulékos költség, autónként 1000 dollár. Emellett csökkentették a gyártókapacitást, üzemeket zárnak be és teljesen átalakítják a céget. LaSorda 2009-re profitot ígér, igaz sokak szerint azt már nem éri meg a Chrysler.

A Chrysler 14 összeszerelő üzemmel, 11 motorgyárral és 10 egyéb technikai központtal rendelkezik Amerikában, összesen több mint 82 ezer embernek adva munkát. Várhatóan Newark és Warren jut a bezárás sorsára, a költségeket 300 millió euróra becsülik. Szakértők úgy vélik, évi 200 millió eurós megtakarítást hoz a lépés. Összességében 15 százalékos kapacitáscsökkenéssel számolnak, ami 1-1,2 milliárd eurót emésztene fel, ugyanakkor kétmilliárd eurós költségmegtakarítással járhat. A Morgan Stanley tőzsdei elemzője 2008-ra egymilliárd eurós üzemi nyereséget és mintegy 15 centes árfolyam-emelkedést jósol.

LaSorda reformja 2009-ben az eladások után 2,5 százalékos profittal kalkulál. Ehhez addig 1,5 milliárd dollárral kell csökkenteni az anyagi kiadásokat, 2007-ben bezárják a Newark-i és Warren-i üzemet, 2008-ban St. Louisban húzzák le a rolót és további ésszerűsítéseket is beterveztek. A megszorítások csak az idén egymilliárd dollárba kerülnek. 2012-ig a jelenlegi 12 padlólemezről hétre csökkentik a platformok számát. De nem csupán megszorítanak, 2009-ig három milliárd dollárt fektetnek gazdaságos és takarékos erőforrások fejlesztésére, valamint ésszerűsítik az amerikai értékesítési hálózatot is, ötből egy kereskedést felszámolnak. A végső megtakarítási cél 4,5 milliárd dollár.

2001-ben még hárommilliós éves gyártást tűztek ki, azonban hamar beigazolódott, hogy Amerikában bezárult a kör, egyszerűen nem lehet itt több Chryslert, Jeep-et és Dodge-t eladni. A tengeren innen nem ilyen sötét a helyzet, a cég eladásai 15 százalékkal nőttek, főleg a távol-keleti piacon erős az érdeklődés a konszern termékei iránt.

A megszorítások nyomán a jelenlegi 2,7 milliós termelést évi 400 ezerrel csökkentik. Erre már csak azért is szükség van, mert csak tavaly 100 ezer autós fölösleget gyártottak, ezek a gyárak parkolóiban porosodnak, nem beszélve arról, hogy az Amerikában eladott autók egyharmada, közel 700 ezer kocsi, főként a kiskategóriásak, autóbérlő ügynökségekhez és cégflottákba került.

[[ Oldaltörés: Ki veszi meg a Chryslert? (Oldaltörés) ]]



Február 15-én 3,5 százalékot nőttek a DaimlerChrysler részvényei Frankfurtban, miután nyilvánosságra került, hogy a DC megbízást adott a JPMorgan-nek, hogy vizsgáljon meg minden lehetőséget, ami a Chrysler-válság megoldását jelenti, magyarán: találjon rá vevőt. A The Times egy nappal később a Hyundai érdeklődéséról számolt be, ám a dél-koreai autógyártó sietve cáfolt, közölve, hogy érdekelné őket a cég, ám a markuk most tele van.

Négyajtós Wrangler is jön az idén
© Jeep
A lehetséges vevők között emlegetett General Motors-t a Chryslerből csupán a Dodge és a Jeep márkák érdeklik. Ezek között is a Dodge Ram, a Dodge Charger, Chrysler 300C, a Jeep Wrangler, a Jeep Grand Cherokee, a Jeep Liberty és a Jeep Patriot típusok. Ha bekebelezné versenytársát a GM, 11,6 millió eladott autóval megőrizné elsőségét az autógyártó piacon, ráadásul termelékenysége nőne, miiközben évente milliárdokkal csökkentené veszteségét. A német Manager Magazin szerint a DC-t irányító Dieter Zetsche a világ legnagyobb autógyártójával kezdett tárgyalásokat, ám az Amerikában tartózkodó konszernfőnök a Detroit News kérdésére kitérő választ adott.

- Nem zárunk ki semmilyen lehetőséget, hogy megtaláljuk a megfelelő megoldást - mondta a sajtónak a főnök, aki maga is felelősnek érzi magát a történtekért. 2000 és 2005 között ő vezette a DC amerikai üzletágát, a mostani válság könnyen a székébe kerülhet. Amikor 2003-ban nagy veszteségeket könyvelt el a cég, Zetsche gyökeresen átalakította a cég vezetését. A reformot siker követte, a remekül eltalált 300C szedán és kombi világszerte jól fogyott, megadva a lendületet újabb Chrysler és Dodge személyautók fejlesztéséhez.

A BusinessWeek-ben megszólaló John Casessa, befektetés-kezelő úgy véli, a legjobban a Renault-Nissan szövetség járna a Chryslerrel. A Carlos Ghosn vezette cég a kezdeti sikerek után megtorpanni látszik, az amerikai piac kitörést jelentene számukra, nem beszélve azokról a szinergiákról, amelyek az összeolvadással járnának. Az elemző szerint ugyanilyen meggondolásból a francia PSA is egyenes úton juthatna el a gyümölcsöző amerikai piacra, ráadásul a franciáknak pont olyan autók nincsenek a kínálatban, ami a Chryslert sikerre vitte. Egy másik komoly érdeklődés Kínából várható. A kínai gyártók már az idén megvetik a lábukat Amerikában, a Chrysler felvásárlása felgyorsítaná expanziójukat. A Chrysler korábban már megállapodott egy kis személyautó közös gyártásáról a kínai Cheryvel. A nagy gyártók közül a GM-mel és a VW-val is együttműködő SAIC és a FAW is jelezte: lát fantáziát a Chryslerrel való fúzióban.

De mire van szüksége a Chryslernek? Egy olyan tőkeerős tömegcikk gyártó partnerre, amellyel közösen világszerte olcsón növelik eladásaikat, vonzó autókat gyártanak az amerikai középosztály számára, ugyanakkor el tudnak szakadni az észak-amerikai igényektől, azaz Európában és a többi kontinensen is versenyképes típusokat gyártanak.

Az eladás nem az egyetlen kiút

PT Cruiserek egy amerikai kereskedésben
© AP
A DC hazai képviseletén nem látják annyira borúsnak a helyzetet. A DaimlerChrysler Hungária Kft. éves beszámolóján újságírói kérdésre a cég ügyvezető igazgatója, Hans Georg Pechacker elmondta, hogy a cég már élt át hasonló válságot, a Chrysler eladásáról szóró hír spekuláció, Dieter Zetsche csupán annyit mondott a cég vezetőinek, hogy hosszú távú reformokkal kell jövedelmezővé tenni és megújítani a Chryslert. Az Auburn Hill-i beszámolóban valóban nincs szó eladásról. A Chrysler-csoport jövőjéről az olvasható, hogy meg kell erősíteni hosszú távon (stabilize the business for the long-term). Ám nem zörög a haraszt, ha nem fúj a szél.

A DC vezetői úton-útfélen hangsúlyozzák: az eladás nem az egyetlen kiút. Bíznak abban, hogy a múltban már sikert hozó átalakítási programok, együttműködések visszahozzák a reményt. Korábban a Mitsubishivel közösen gyártott Chrysler Sebring és Dodge Avenger középkategóriás autók egy-egy ilyen kapcsolat jövedelmező gyümölcsei.

Ám, akik fogadnának arra, hogy a DaimlerChrysler egyben marad, gondoljanak Zetsche minapi kijelentésére, aki radikálisan elutasította a Mercedes-Chrysler közös platformok bevezetését. Tehát, ami működik a VW-nál és a General Motorsnál, az elképzelhetetlen a DC-nél. (Korábban európai lemezen készült a később megbukott Chrysler Crossfire és Mercedes alkatrészeket kapott a sikeres 300C szedán.)

Az év meglepetése: Dodge Avenger
© auto-motor-und-sport.de
A bizonytalan helyzet ellenére a 2006-os modelloffenzíva idén sem törik meg, nyolc teljesen új és öt felfrissített modellel bővül a Chrysler-csoport kínálata. Nézzük az újdonságokat: januárban bemutatták a Dodge Avengert, februárban érkezik Amerikába az új Sprinter áruszállító, márciusban bemutatkozik a Chrysler Sebring kabrió, májusban az új Town&Country nagy egyterű. Nyárra várható a Dodge Viper SRT10 szupersportkocsi, majd a Dodge Caliber SRT4 izmos kompakt, ősszel és év végén jön a Jeep Liberty és a Dodge Ram 4500/5500. Év elején érkezett a kereskedésekbe a dízel Grand Cherokee, hamarosan megújul a Dodge Magnum, a Dodge Caravan, a Dodge Dakota, a Chrysler 300C és Dodge Charger is.

B. Cs.

Hirdetés