2006. május. 08. 16:36 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:52 Autó

Közös hibriden dolgozik együtt a GM, a DaimlerChrysler és a BMW

A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.

Az elektromos szabályzású, fokozatmentes sebességváltóra (EVT – Electric Continuously Variable Transmission) épülő rendszer kétféle - egy alacsony és egy magasabb sebességekre kialakított - üzemmódja révén a kettős üzemmódú hibridrendszer (Two-Mode-Hybrid-System) elnevezést kapta. Az üzemanyag-takarékos, kiforrott technológia további négy, kötött áttételű fokozattal is rendelkezik, így segítségével a járműves alkalmazások széles skáláján érhető el magas hatásfok és optimális teljesítmény-leadás. A rendszer mindkét EVT-üzemmódjában, valamint a négy rögzített áttétel használatakor az elektromotorok a gyorsítási folyamatok és a regeneratív fékezés során egyaránt működtethetők. Az együttműködés gyümölcse olyan iránymutató hibridtechnika, amely a csekély üzemanyag-fogyasztás, illetve a kiemelkedő teljesítmény és terhelhetőség egyedülálló kombinációjával tűnik ki.

Az újdonság előnye

A hagyományos hibridrendszerekkel ellentétben ez a technika az üzemanyag-átlagfogyasztás (városi és távolsági forgalom), a menetdinamikai adottságok és a vonóerő tekintetében kínál egyértelmű előnyöket. A hagyományos hibridrendszerek ugyanis csak egy nyomaték-elágazással működnek, s nem rendelkeznek rögzített mechanikus áttételezéssel sem. E megoldásokat általánosságban „egy üzemmódú hibridrendszereknek” (One Mode Hybrid System) nevezik. Mechanikai felépítésük következtében az egy üzemmódú hibridrendszerekben a teljesítmény nagy része az elektromos ágon adódik át, amelynek hatásfoka mintegy 20 százalékkal marad el a mechanikus erőátvitelétől. Ennek következtében vagy a jármű teljesítménye, vagy pedig az alkalmazott elektromos motorok mérete tekintetében szükséges jelentős kompromisszumot kötni. A nagyobb elektromotorok azonban magasabb költségeket, nagyobb tömeget és beépítési helyigényt jelentenek.

A rendelkezésre álló belsőégésű motorok csekély módosításokkal alkalmazhatók a továbbiakban is, mivel a teljes hibridrendszer használata a belsőégésű motorok mérete és fajtája tekintetében nem jelent érdemi korlátozást. A rendszer annak lehetőségét kínálja a három autógyártó számára, hogy a belsőégésű erőforrásokat és a teljes hibridrendszereket költségtakarékos módon kombinálják, illetve ezt az üzemanyag-takarékos technikát járművek szélesebb körében alkalmazhassák. Kezdetben a hátsó- és összkerékhajtású típusokban várhatók, azonban sokoldalúságának köszönhetően a teljes hibridrendszer a jövőben az orrmotoros és elsőkerék-hajtású autókban is megjelenhet.

Hirdetés