2007. január. 15. 14:34 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. január. 15. 13:42 Autó

Ötszáz lovas a legerősebb dízel Audi

Az Audi Q7 V12 TDI tanulmány hatliteres erőforrása óriási, 368 kW/500LE teljesítményt és 1000 newtonméter forgatónyomatékot produkál, a vérbeli sportkocsik dinamikáját oltva a nagyteljesítményű SUV-modellbe. A 650 lovas R10-es versenyautó után ez az Audi lesz a legerősebb dízel.

Az Audi Q7 V12 TDI hatalmas erejével új távlatokat nyit a dízelmotorok fejlesztése terén. Álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig mért 5,5 másodperces gyorsulás, valamint 250 kilométer/órára elektronikusan lehatárolt végsebesség – e menettulajdonságaival az Audi nagyteljesítményű SUV-modellje a prémium sportkocsik exkluzív klubjába katapultál , miközben átlagosan 11,9 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerre.

© audi.hu


A versenypályákon az Audi már egy évvel ezelőtt új fejezetbe kezdett. Az R10 TDI versenygép V12-TDI erőforrása 650 lóerejével a benzines vetélytársak előtt minden versenyt megnyert, ahol csak rajthoz állt, köztük a különösen nagy igénybevételt jelentő klasszikus Le Mans-i 24 órás futammal. Az R10 TDI az Amerikai Le Mans Sorozat LM-P1 kategóriájában is grandiózus győzelmi sorozatra tekinthet vissza. A V12 TDI utcai változatában – amely Magyarországon, a győri üzemben készül majd – az Audi a versenymotor segítségével gyűjtött minden tapasztalatát bevetette.

A V12 TDI az 5,5 literes versenymotorénál nagyobb összlökettérfogattal készül. Pontosan 5934 köbcentimétere a 83,0 milliméteres hengerfuratokból és a 91,4 milliméteres lökethosszból adódik, azaz a hathengeres 3.0 TDI konstrukcióéval megegyező méretekből. A két hengersor 17 milliméterrel eltolva helyezkedik el egymáshoz képest, összesen 684 milliméteres hosszúságával a 12-hengeres dízel valóban kompaktnak hat.

© audi.hu



A 2010-es normákat is teljesíti (Oldaltörés)




A V-alakban álló hengerek külső oldalain összesen két turbófeltöltő dolgozik, amelyek egy-egy hengersort látnak el összesűrített levegővel. Terelőlapátjaik állítható geometriájának köszönhetően a kipufogógázok teljes tömegárama mindenkor a turbinakerekekre vezethető, a feltöltők így már az alacsony fordulatszám-tartományokon is érzékenyen reagálnak és magas hatásfokkal működnek.

© audi.hu


A két turbófeltöltő egyaránt 2,6 bar abszolút töltőnyomás felépítésére alkalmas, jelentősen hozzájárulva az új V12 TDI 1750-es és 3000-es percenkénti fordulatszám között folyamatosan kínált bődületes, ezer newtonméteres forgatónyomatékához. 500 lóerő (368 kW) maximális teljesítményével e dízel aggregát 84,3 lóerő (62,0 kW) literteljesítményt produkál.

Az Audi Q7 V12 TDI már most megfelel az előreláthatólag csak 2010 közepén hatályba lépő Euro 5 kipufogógáz-szabvány előírásainak, amelyek mindenekelőtt a kibocsátott nitrogén-oxidok csökkentése tekintetében állítanak magas követelményeket. Az Audi mérnökei ezért az üzemanyag-mennyiségeknek a common-rail rendszeren segítségével megvalósított, különösen nagy pontosságú mérése mellett a hatékony kipufogógáz-visszavezetésre is nagy hangsúlyt helyeztek. A rendszer a nitrogén-oxidok emissziójának mérséklése érdekében, részterhelés üzemállapotokban a kipufogógázok akár 50 százalékát is visszatáplálhatja a szívócsatornába. A kifejezetten nagyra méretezett visszavezető berendezésbe egy vizes hőcserélőt is iktattak, amely hatékonyan csökkenti a gázok hőmérsékletét.

Az impozáns V12 TDI gyors és kényelmes váltásokkal működő, új, hatfokozatú „tiptronic” váltóművön át továbbítja hatalmas erejét a quattro összkerékhajtási rendszerre, amely normál üzemmódjában 40:60 arányban osztja el a motor felől érkező forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Ennek hatásai a sportos, enyhén hátsókerék-hajtású karakterben, a magas fokú mozgékonyságban és a kormányzás példás pontosságában mutatkoznak meg.

Hirdetés