2006. szeptember. 14. 19:10 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:53 Autó

Megkergettük a legszebb magyart

Hiába, akárki akármit mond, pirosban a legszebb. Szinte kinéztük egymást a győri Audi gyár parkolójában. Igaz, ismertem már, hisz már jó egy hete találkoztunk Pesten is. Az csak futó kaland volt, de a mai… Komoly történet. Annyira belemelegedtünk, hogy 240-ig nem is álltunk le. A legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé bemutatóján jártunk.

TT Coupék az győri Audi gyár udvarán
© hvg.hu
Izgalmas dolog jelen lenni a születésnél. Ma legalább négy Audi TT Coupé születését láttam élőben, attól a pillanattól kezdve, ahogy a zárt vasúti szerelvényekről leveszik az Ingolstadtból érkező karosszériát, addig a mozzanatig, amikor lemosva, és megszárítva néhány tucat kilométerrel a kerekeiben, hófehérbe csomagolva elhagyja a szigorúan őrzött gyárkaput.




Ikon, Bauhaus stílusban

© hvg.hu
Igazi kultuszautó és jelkép – az Audi TT már 1998 őszi bemutatóját követően azonnal meghódította a sportkupék szegmensét. Most a sikeres típus második generációját üdvözölhetjük; az új Audi TT Coupé a színtiszta dinamizmus megtestesítője – formavilágában, motorjai és menetteljesítménye tekintetében egyaránt.

A TT első generációja mérföldkőnek számít a járműtervezésben. Vonalvezetése ugyanis olyan letisztult és egyértelmű formában vonultatta fel az alapvető geometriai alakzatokat , amely már az 1920-as évek Bauhaus-stílusát idézte. Központi motívumként az autó tetővonalának, elejének és hátuljának kör- és íves formái szolgáltak . E genetikai kódot az Audi mindvégig gondosan megőrizte, és stílusosan tovább is fejlesztette. Az új TT formáiban a geometriai alakzatok harmonikusan olvadnak eggyé. A keskeny és alacsony tető karcsú oszlopokkal támaszkodik a széles és erőteljes övvonalra, míg a karosszéria alatta húzódó lemezfelületei kompakt, egyéni és erőteljes hatást keltenek . A homorú és domború formák sajátos játéka leginkább egy előretörő, atletikus szobor benyomását kelti.

© audi.hu
Az új Audi TT Coupé elektromos működésű hátsó légterelője az autó álló helyzetében csupán diszkrét peremként jelenik meg. 120 kilométer/óra sebességnél azonban önműködően kiemelkedve fokozza a hátsó tengelyre ható leszorító erőt, 80 kilométer/óra tempó alatt pedig ismét a karosszériába süllyed. Ez jó játék, nyomni a gázt, majd fékezni, a szárny a pannonhalmi lankákon ki-be járt. A keletkező felhajtóerőt a padlólemez kialakítása is mérsékli.

[[ Oldaltörés: Testhez simul (Oldaltörés) ]]



© audi.hu
Már az első TT is a piac azon kevés kupéi közé tartozott, amelynek belső terét is hamisítatlan sportautós dizájn jellemzi. A külső harmonikus dinamikája az új típus esetében is a beltér formavilágában folytatódik. Az új széria sportkormány tökéletesen simul a kézbe, masszív karimáját értékes nappabőr borítja, alsó íve a Le Mans quattro sportautó-tanulmányhoz és az Audi RS 4-hez hasonlóan enyhén lapított kialakítású. A vezető és az első utas sportülései kifejezetten sportos üléshelyzetet és határozott oldaltartást kínálva még az elődénél is mélyebbek. Akárcsak a kormányoszlop, természetesen hosszirányban és magasságukban is állíthatók, így mindenfajta termetű vezető számára tökéletes sportos üléspozíció állítható be.

© audi.hu
Az új Audi TT elődjéhez hasonlóan szintén 2+2 üléses kupé, a Roadster változat valamivel később várható. A Coupé keltette határozottan dinamikus benyomás részben megváltoztatott arányainak eredménye: elődjéhez képest ugyanis 137 milliméterrel hosszabb és 78 milliméterrel szélesebb, ám magassága emellett mindössze hat milliméterrel nőtt. Hosszúsága így eléri 4178, szélessége az 1842, magassága pedig az 1352 millimétert. A TT tengelytávja 2468 milliméter. A nagyméretű csomagtér-ajtó mögött alaphelyzetben 290 literes rakodótérfogat áll rendelkezésre, ami a hátsó üléstámla lehajtásával 700 literre nő. 1,70 méteres hosszúsága révén így akár két golftáska számára is elegendő helyet kínál.

Könnyű, mert alumínium

© audi.hu
Az új Audi TT karosszériája az ASF könnyűszerkezetes építési mód szerint készült. A három betű az Audi Space Frame rövidítése, amely a 90-es évek elején, az első A8 sorozattal a márka úttörő alumínium-technológiájaként vált ismertté. Az ASF első ízben kombinálja az alumíniumot és az acélt. A karosszéria tömegének 69 százalékát az alumínium teszi ki, a teljes mértékben horganyzott acélelemek elsősorban a padlózat hátsó részén helyezkednek el. Az ajtók, és a csomagtér-ajtó szintén acélból készülnek, így a tervezők optimális tömegeloszlást és egyértelműen kedvezőbb irányíthatósági tulajdonságokat érhettek el.

A TT nyers karosszériája 206 kilogrammot nyom, amiből 140 kilogrammot az alumínium, míg 66 kilogrammot az acél elemek tesznek ki – tiszta acél felépítés esetén mindez 48 százalékkal volna nehezebb . A csekély tömeg a Coupé magas fokú menetdinamikájának kulcsa, a TT 2.0 TFSI – vetélytársai között a legjobb értékként – üresen nem több, mint 1260 kilogramm, s a 3.2 quattro saját tömege is csupán 1410 kilogramm.

[[ Oldaltörés: Meggyőző az alapmotor is (Oldaltörés) ]]



© audi.hu
Az Audi TT hajtásáról kétféle, egy négy- és egy hathengeres, egyaránt keresztben beépített motor gondoskodik. Erőteljes forgatónyomatékuknak és magas csúcsteljesítményüknek köszönhetően a TT Coupé tiszteletet parancsoló menettulajdonságokat kínál. Az opcióként rendelhető, kettős tengelykapcsolós „S tronic” sebességváltó, és a V6-os modellhez kapható quattro hajtás – mindkettő exkluzív technikának számít a sportkupék szegmensében – kiváló vonóerő-átadásról gondoskodik az útfelületen. Tapasztalva a kétliteres turbómotor és az autó harmóniáját, bátran kijelenthetem, hogy az alapmotor tökéletesen kielégíti az átlagos rajongó igényeit. Nem beszélve arról, hogy a nagyobb motor három millió forintos regisztrációs adójával inkább az államot gazdagítjuk. A quattro hajtás azonban csak az erősebb motorhoz jár. Ehhez kéziváltóval 13,73 millióért juthatunk hozzá, míg az alap kétezressel már 9,6192 millió forintért száguldozhatunk.

© audi.hu
A TFSI jelzésű négyhengeres ereje 1984 köbcentiméteres összlökettérfogatából származik, az Audi által kifejlesztett – s az R8 versenygépben már hatásosan bizonyított – FSI közvetlen benzinbefecskendezést turbófeltöltéssel kombinálja. Ez a hengerenként négyszelepes motor rendkívül kulturált járása mellett igen érzékenyen reagál a gázadásokra. Már 1800 percenkénti fordulatszámnál 280 Nm forgatónyomatékot küld a főtengelyre, s ez a magas érték egészen 5000 percenkénti fordulatszámig folyamatosan rendelkezésre áll. 147 kW (200 LE) maximális teljesítményét 5100 és 6000 percenkénti fordulat között produkálja . A 2.0 TFSI mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsítja az Audi TT Coupét 100 kilométer/óra sebességre (a kettős tengelykapcsolós „S tronic” sebességváltóval, anélkül 6,6 szekundum alatt), és még tovább, akár egészen a 240 kilométer/órás csúcssebességig. Ez az erőforrás átlagosan 7,7 liter üzemanyaggal is beéri 100 kilométerre. Ez utóbbit nem volt alkalmam tesztelni, a kocsi végsebességét azonban igen. A hangja gyönyörű, a Porsche hangmérnökei is bábáskodtak hangolásánál.

3189 köbcentiméter összlökettérfogatával még erőteljesebb a V6 erőforrás, amely 320 Nm maximális forgatónyomatékát a 2500 és 3000 percenkénti fordulatszám közötti tartományon bocsátja rendelkezésre , míg 184 kW (250 LE) legnagyobb teljesítményét 6300 percenkénti fordulatnál adja le. E hosszúlöketű konstrukció különleges jellemzője mindkét vezérműtengelyének folyamatos állítása – a szívóoldalon 52, a kipufogóoldalon 42 fokos tartományban – valamint az extrém szűk, mindössze 15 fokos hengerszög.

Menet közben a 3,2 literes V6-os erőteljesen húz, és könnyedén pörög fel. Járását minden fordulatszámnál egyéni, főleg a szívászajokat hangsúlyozó mély zengés kíséri. A TT 3.2 quattro álló helyzetből 5,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre (az „S tronic” váltóművel). Legnagyobb sebessége 250 kilométer/óra (korlátozva), átlagfogyasztása 9,4 liter 100 kilométerenként.

Szériakivitelben e motorok könnyű magnéziumházzal készülő, hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakoznak . Az opcióként rendelhető, kettős tengelykapcsolós „S tronic” sebességváltó újabb műszaki megoldás , amely versenytársai között a TT különlegességét jelzi. Kettős tengelykapcsolós konstrukciójának köszönhetően a váltások mindössze 0,2 másodperc alatt, az erőfolyam megszakítása nélkül mennek végbe. Manuális üzemmódjában a vezető maga választhat fokozatot, akár a váltókar rövid megbillentésével, akár a versenyautók módjára, a kormánykerékre szerelt kapcsolóbillentyűk segítségével.

A TT négyhengeres változata az első, a V6-os pedig folyamatosan mind a négy kereket hajtja. A quattro összkerékhajtás elektronikus szabályozású és hidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsolóval dolgozik, amelyet a kedvezőbb tömegeloszlás érdekében hátul helyeztek el. Konstrukcióját és a szabályozás folyamatát az előd típushoz képest egyaránt továbbfejlesztették. Normál körülmények között a tengelykapcsoló a forgatónyomaték 85 százalékát irányítja az első kerekekre, ám szükség esetén a hajtás akár teljes mértékben is egy adott tengelyre juthat.

Mágneses csillapítás

© audi.hu
A TT 2.0 TFSI 16 hüvelykes alumíniumöntvény keréktárcsákra szerelt 225/55 R 16 méretű gumiabroncsokon gördül . A 3.2 quattro 17 hüvelykes kovácsolt könnyűfém keréktárcsákkal készül, gumiabroncsai 245/45 R 17 méretűek. Minden Audi TT modellt mindegyik kerekén új fejlesztésű, nagyméretű tárcsafékek lassítják. Az új fékbetétek súrlódási tényezője különösen nagy, ami érzékenyebb működést és nagyobb fékteljesítményt biztosít. A szintén új fejlesztésű ESP menetstabilizáló rendszer működését kifejezetten a dinamikus vezetési stílushoz igazították, így a TT semleges, illetve enyhén alulkormányzott tulajdonságait segíti. E sportos karakter a gyakorlatban agilis menettulajdonságokat, érzékeny irányíthatósági adottságokat és élvezetes vezetést jelent.

Kívánságra az „Audi magnetic ride” high-tech csillapítási rendszer is rendelkezésre áll, amely innovatív műszaki megoldásként a kényelem és a menetdinamika közötti régi konfliktus feloldását célozza. A TT lengéscsillapítóiban ugyanis nem hagyományos olaj cirkulál, hanem olyan, mágnesezhető folyadék, amely mikroszkopikus méretű mágneses részecskéket tartalmaz. Elektromos feszültség hatására a csillapító karakterisztikája így ezredmásodpercek alatt megváltoztatható. Egy kapcsoló segítségével a vezető a „normál” és a „sport” alapprogramok között választhat.

Az egyetlen „magyar” sportkocsiból idén harmincat, jövőre 40-50-et kívánnak értékesíteni itthon. A gyár jelenleg napi 140 autót állít elő, ezt hamarosan napi 270 autóra fogják feltornászni. Így tudják majd teljesíteni az idénre tervezett 18 ezres darabszámot.

Hirdetés
Nagyítás HVG 2024. december. 29. 10:00

A felfordulás éve – 2024 képekben

A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Sok idei eseménynek pedig a jövő évünkre is hatása lesz. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.