2006. szeptember. 30. 19:06 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 30. 19:07 Autó

Elalvásgátló ügyel a sofőrök éberségére

A Siemens új fejlesztése a fáradás legkisebb jeleire is figyelmezteti a teherautó-sofőrt. A német autópályákon történő minden negyedik baleset a túlzott fáradtságra, a volán melletti elalvásra és a kellő koncentráció hiányára vezethető vissza.

Képünk illusztráció
© daimlerchrysler
A német cég olyan vezetősegítő-rendszert valósított meg, amely biztonságot nyújthat az úton lévőknek. A vállalat „driver attention system” nevű termékét – az első elektronikus elalvás-gátlót – a napokban zárult hannoveri IAA Haszonjármű 2006 kiállításon mutatta be. A rendszert várhatóan három év múlva már beépítik a teherautókba.

Az utastérben egy infravörös-digitáliskamerát szerelnek fel a vezetővel szemben, de nem zavaró módon, mely a sofőr arcát pásztázza. (Mivel nem a látható fényt, hanem az infravörös hullámokat regisztrálja, éjjel és nappal egyaránt megbízhatóan működik). Az adatokat egy szoftver értékeli ki valós időben, mely a tekintet irányát, továbbá a pislogás számát és hosszát veszi alapul. Amennyiben a kiértékelés fáradtság jeleire utal, a rendszer először a vezetőülésben vibrálást kelt, és ha a vezető erre sem reagál (nem ébred fel), akkor egyre erősödő hangjelzéssel kényszeríti arra, hogy szünetet tartson.

Hirdetés
hvg360 Arató László (EUrologus) 2024. december. 02. 09:36

Sok jóra nem számíthat a magyar kormány az új Európai Bizottságtól

A régi lendülettel veszi elő a magyar ügyeket a decemberben hivatalba lépő testület A pénzbefagyasztásokkal kapcsolatos eljárások szigorodnak és bővülnek, nem lesz változás az EU migrációs, vagy zöldpolitikájában, és továbbra is napirenden marad a szerződésmódosítások ügye, amely többek között a vétójog eltörlését tartalmazza. Közben a kormány politikai súlya látványosan csökken.