2006. július. 06. 06:41 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. július. 05. 17:00 Autó

Biztonságosabb lesz a jövő kamionja

A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.

Forgalmi dugó asszisztens A lassú forgalom is hordoz magában veszélyeket: ahogy a követési távolságtartó-asszisztens kitűnő eredményességgel alkalmazható a folyamatos forgalomban, a Mercedes-Benz a feltorlódó, araszoló és a települések környékén, sűrű forgalomban meg-megtorpanva haladó haszonjármű-vezetők tehermentesítésére kifejleszti a forgalmi dugó asszisztenst, amely a jármű leállításáig bevetésre kész állapotban működik. A követési távolság érzékelése infrafény segítségével történik. Ez a szisztéma a radartól eltérően a jármű előtti közvetlen térben is hatásosan működik. További különbség, hogy a követésitávolság-tartó asszisztenstől eltérően a forgalmi dugó asszisztens a járművet annak megállását követően nem indíthatja meg önállóan újból, mert a közlekedés egyéb körülményei, mint például lámpás kereszteződésben, vagy gyalogosátkelőnél történő megállás, eltérő követelményeket támasztanak. Ezért a rendszer a megállást követően csak akkor gyorsítja fel a teherautót a korábban előzetesen beállított sebességre, ha a gépkocsivezető a gázpedálra lépve azt működésbe hozza.

© daimlerchrysler
Road Departure Avoidance A sávtartó-asszisztens továbbfejlesztett változata kapta a Road Departure Avoidance elnevezést. Ez egy aktív biztonsági rendszer, amely figyelmeztető hangjelzést követően az egyik kerék célzott lefékezésével a teherautót visszavezeti eredeti haladási sávjába. Ez a funkció nem véletlenül hasonlít a Telligent stabilitás-szabályzás fékezési beavatkozó manőverére, hiszen a sávtartó-asszisztens és a stabilitás-szabályzás intelligens összekapcsolásával egyesíti a kettőt újabb komplett rendszerré. A gépkocsivezető itt is mindvégig uralja a helyzetet: fékezési- vagy kormánymanőverek megkezdése ugyanis felülírja, hatályon kívül helyezi a rendszert.

Amennyiben a jármű, anélkül hogy a gépkocsivezető az irányjelzőt működtette volna, elkezdi megközelíteni az úttest felfestett sávjelzéseit, a gépkocsivezető egy pillanatra a kormány ellenállását fogja érzékelni. A feszessé vált kormány készteti a sofőrt arra, hogy visszatérjen a haladási sávba, még mielőtt a sáv-asszisztens figyelmeztető hangjelzése megszólalna. Ezt a hatást tovább fokozza, hogy minél inkább megközelíti a jármű a sávelválasztást jelző vonalat, annál jobban erősödik a kormány visszajelzése.

© daimlerchrysler
Biztonságos kanyarodás a kanyarodás-asszisztenssel Minden gépjárművezető ismeri azt a kellemetlen szituációt, amikor egy kanyar a várakozással ellentétben leszűkül, kanyarirányba húz. Tipikus probléma, hogy a teherautó vezetője rosszul méri fel az autópálya-lejáró kanyarjának ívelését, vagy helytelenül ítéli meg a rakott szerelvény súlypontját, dinamikáját.

A kanyar-asszisztens segít, hogy a kényes helyzet ne forduljon tragédiába. A navigációs rendszer adatainak segítségével a kanyar-asszisztens számítógépe elkészíti a teherautó előtti útszakasz modellezését. Az út vonalvezetésének birtokában, normális körülmények között meg tudja határozni a jármű maximális sebességét és ezt a tényleges sebesség, a kanyar futása és a gépkocsi oldalirányú kitörési hajlama ismeretében folyamatosan összeveti. Amennyiben a jármű sebessége már a kanyar előtt a kritikus tartományt közelíti, a gépkocsivezetőt időben, még a veszélyzóna elérése előtt két fokozatban figyelmezteti. A kanyar-asszisztens jó példája a különböző rendszerek összekapcsolásával generálható új biztonságtechnikai előnyök megteremtésének.

Pontos parkolás a parkolás-asszisztenssel Nem csak az autópályán tapasztalható látványos fékezési manőverek vagy a sávváltásokban rejlő veszély teszi szükségessé a nagyobb biztonság elérését célzó fejlesztéseket. A nagyteherautókkal valóságos művészet a különböző szűk helyekre beállni, ami a méretek nagysága és a magas üléspozíció miatt a gépkocsivezetőtől nagy gyakorlatot és ügyességet igényel.

A jármű elején és végén elhelyezett ultrahang-érzékelők megkönnyítik a tolatási, beállási manőverezést és segítenek elkerülni a nemcsak sok bosszúsággal, hanem tetemes költségekkel is járó parkolási sérüléseket. Sárgafényű jelzőlámpák tájékoztatják a gépkocsivezetőt közvetlenül a gépkocsi előtt és mögött maximum 230 centire elhelyezkedő akadályoktól való távolságról. A rendszer a nyergespótkocsi végére telepített szenzorral is kombinálható.

Hirdetés